Doen, durven of de waarheid?
Democratie in digitale tijden
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789048552986Samenvatting
Als je het nieuws en de sociale media van de laatste jaren mag geloven, staan democratieën wereldwijd onder druk door stromen van nepnieuws, alternatieve feiten en andere 'post truth'-perikelen. Waar iedereen in de beginjaren vol hoop was over het vrije woord en open gesprek op internet, is het enthousiasme inmiddels bekoeld.
In 'Doen, durven of de waarheid? Democratie in digitale tijden' leggen jonge wetenschappers uit wat we écht weten over politieke misinformatie op internet en sociale media. De Raad voor het Openbaar Bestuur en De Jonge Akademie van de KNAW hebben de handen ineengeslagen en jonge talenten uit verschillende disciplines uitgenodigd om verslag te doen van hoe het ervoor staat met waarheidsvinding in onze democratie.
Met een voorwoord van Robbert Dijkgraaf.
Trefwoorden
democratie digitalisering waarheidsvinding social media sociale media nepnieuws internet politiek filterbubbel digitale platforms microtargeting burgerschap communicatie algoritmes publiek debat desinformatie kritisch burgerschap kritisch denken mediawijsheid polarisatie journalistiek platformdemocratie maatschappij post-truth publieke sfeer technologie consensuspolitiek echokamer leugendetectie data-analyse
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Robbert Dijkgraaf
Inleiding: Waarheidsvinding in de democratie in digitale tijden 10
Jeroen de Ridder, Rens Vliegenthart en Jasper Zuure
I De veranderende context van waarheidsvinding in de democratie
1. Nederland in 1848: Een publiek debat als garantie tegen revolutie? 37
Niels Ottenheim en Geerten Waling
2. Consensusvorming en gedeelde waarheid in de verzuilde en ontzuilde samenleving 52
Caspar van den Berg
3. Het digitaal herontwerpen van de democratische rechtsstaat 71
Haye Hazenberg
4. Nieuwe uitdagingen voor de journalistiek in het tijdperk van nepnieuws 87
Loes Aaldering, Jana Laura Egelhofer en Sophie Lecheler
5. Debatlab: Vormgeven aan een nieuwe ruimte voor debat 104
Daniëlle Arets, Leon Heuts
II Het stimuleren van kritisch burgerschap
6. Nieuwsconsumptie en politieke betrokkenheid in een digitaal medialandschap 123
Sanne Kruikemeier
7. Jongeren, media en democratie: Wat adolescenten vinden en onderwijs kan bijdragen 136
Hessel Nieuwelink
8. Vaccineren tegen nepnieuws 151
Jon Roozenbeek en Sander van der Linden
9. Hoe taal kan helpen een onderscheid te maken tussen leugen en waarheid 167
Sophie van der Zee
10. Het gebruik van digitale stemhulpen: Wijzer stemmen, of alleen met meer zelfvertrouwen? 183
Bregje Holleman
III Beïnvloeding op digitale platforms
11. Algoritmische autoriteit en epistemische onrechtvaardigheid 201
Fleur Jongepier
12. Van mening veranderen op Twitter? Zwarte Piet als casus 219
Catarina Dutilh Novaes, Emily Sullivan, Thirza Lagewaard en Mark Alfano
13. Politici en nieuwe media: Posten voor eigen parochie? 239
Kristof Jacobs en Niels Spierings
14. Microtargeting: Hoe werkt het? 257
Tom Dobber
15. Microtargeting en de bescherming van de publieke sfeer 273
Tom van der Meer
Verantwoording 287
Over de auteurs 289
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan