Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Expeditie naar waarde

Strategie ontdekken met professionals

Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789052618739
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Professionals en managers creëren waarde in hun dagelijkse praktijken. Voor klanten, collega's, de organisatie en zichzelf. Om die waarde te vergroten hebben ze elkaar hard nodig, soms tegen wil en dank. De expeditie naar waarde voert naar klanten, belanghebbenden, professionele hot spots en andere inspiratiebronnen. Ontdekken van waarde geeft richting en kracht. Vrije keuze voor (niet) veranderen is de springplank: aarzelingen en ambities, denken en doen komen samen in het coproduceren van de toekomst.

Dit proefschrift doet verslag van een wetenschappelijke ontdekkingstocht. Een analyse van strategische veranderprojecten en wetenschappelijke literatuur onthult
* Waarom managers en andere professionals graag leren, maar niet van elkaar.
* Archetypische faalscenario s én kernprincipes bij strategievorming.
* Een nieuwe theorie over strategisch leren met emotie als beslissende factor.
* Een beproefde methode voor strategisch vernieuwen met werkprincipes voor:
- leiderschap
- Strategieteam
- procesinrichting
- interventies
- verbinding met alle professionals en belanghebbenden

De expeditie naar waarde onderscheidt zich van de bestaande strategische ontdekkingsmethoden door:
* Een consequente oriëntatie op (im)materiële waardecreatie, inclusief voor professionals.
* Gecombineerd benutten van vier leer- en verandermotoren': rationeel én emotioneel, individueel én collectief.
* Een uitgekiende combinatie van leiden en leren.
* Voordelen van bestaande aanpakken combineren, zoals:
- aandachtig waarnemen en toekomst cocreëren
- klein- en grootschalige interventies
- intensiteit en ontspanning
- procesregie en zelforganisatie
- moeten en willen

Specificaties

ISBN13:9789052618739
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:418
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:18-5-2011

Expertrecensies (1)

recensie
Expeditie naar waarde
Martin Walraven | 27 oktober 2011
Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer. Hij schreef 'Expeditie naar waarde', een proefschrift waarin hij een methodische ontdekkingsreis beschrijft op zoek naar waarde voor klanten en professionals. Hij vond geen receptenboek, maar een nuttig interventiekader waarmee de veranderaar aan de slag kan.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Paul Kloosterboer

Drs. Paul Kloosterboer (1959) studeerde economie en psychologie. Hij adviseert en begeleidt bij organisatieveranderingen en coacht leidinggevenden en professionals. Verder treedt hij regelmatig op als spreker en dagvoorzitter van congressen en seminars. In 2004 was hij winnaar van de Professionele Publicatie Prijs en genomineerde voor de Management Essayprijs voor bijdragen uit het boek 'Voor de verandering'. Paul is sinds 1992 partner van CORDES Organisatie Advies en Ontwikkeling in Amsterdam (www.cordes.nl).

Andere boeken door Paul Kloosterboer

Inhoudsopgave

1. Verborgen potentieel
2. Onderzoekscoördinaten
3. Voorafgaande ontdekkingen
4. Landkaart strategisch denken
5. Verbindingsroutes
6. Dwaalsporen herleiden
7. De waardesprong
8. Lerend leiderschap
9. Contrasten
10. Tour d'horizon

Summary
Expedition to Value: Discovering Strategy with Professionals

Bijlage 1: Tentatieve relaties methodische condities en gedragsprincipes (hoofdstuk 3) en vier strategische leerprincipes (hoofdstuk 6)

Bijalge 2: Samengevatte interventies en waargenomen effecten per evaluatiecriterium en per fase in ziekenhuiscasus

Bijlage 3:
3A: Organisatie Triodos Bank internationaal. Eind 2008 en plaats Triodos Bank Nederland
3B: Kerncijfers Triodos Bank Nederland 2008

Bijlage 4
4A: Scores vragenlijst gemoedstoestanden m.b.t. strategieproces
4B: Scores vragenlijst gemoedstoestanden m.b.t. strategieproces
4C: Vergelijking scores gemoedstoestanden m.b.t. strategieproces

Bijlage 5: Interventies en waargenomen effecten per evaluatiecriterium fase in de Triodoscasus

Bijlage 6:
6A: Relaties resultaten breedte- en diepteonderzoek
6B: Vergelijking interventieprincipes hoofdstuk 3 en hoofdstuk 8

Literatuur
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Expeditie naar waarde