Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Expeditie naar waarde

Strategie ontdekken met professionals

Paperback Nederlands 2011 9789052618739
Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Professionals en managers creëren waarde in hun dagelijkse praktijken. Voor klanten, collega's, de organisatie en zichzelf. Om die waarde te vergroten hebben ze elkaar hard nodig, soms tegen wil en dank. De expeditie naar waarde voert naar klanten, belanghebbenden, professionele hot spots en andere inspiratiebronnen. Ontdekken van waarde geeft richting en kracht. Vrije keuze voor (niet) veranderen is de springplank: aarzelingen en ambities, denken en doen komen samen in het coproduceren van de toekomst.

Dit proefschrift doet verslag van een wetenschappelijke ontdekkingstocht. Een analyse van strategische veranderprojecten en wetenschappelijke literatuur onthult
* Waarom managers en andere professionals graag leren, maar niet van elkaar.
* Archetypische faalscenario s én kernprincipes bij strategievorming.
* Een nieuwe theorie over strategisch leren met emotie als beslissende factor.
* Een beproefde methode voor strategisch vernieuwen met werkprincipes voor:
- leiderschap
- Strategieteam
- procesinrichting
- interventies
- verbinding met alle professionals en belanghebbenden

De expeditie naar waarde onderscheidt zich van de bestaande strategische ontdekkingsmethoden door:
* Een consequente oriëntatie op (im)materiële waardecreatie, inclusief voor professionals.
* Gecombineerd benutten van vier leer- en verandermotoren': rationeel én emotioneel, individueel én collectief.
* Een uitgekiende combinatie van leiden en leren.
* Voordelen van bestaande aanpakken combineren, zoals:
- aandachtig waarnemen en toekomst cocreëren
- klein- en grootschalige interventies
- intensiteit en ontspanning
- procesregie en zelforganisatie
- moeten en willen

Specificaties

ISBN13:9789052618739
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:418
Druk:1
Verschijningsdatum:18-5-2011

Expertrecensies (1)

Martin Walraven | 27 oktober 2011
Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Paul Kloosterboer

Paul Kloosterboer is gespecialiseerd in vernieuwen met professionals. Hij ziet thema’s als strategie, cultuur, leiderschap, intern advies of zelforganisatie als patronen in denken en doen. Hij adviseert en coacht leiders en (teams van) professionals bij het ontdekken en realiseren van waardevollere patronen. Zijn proefschrift over vernieuwen met professionals is in 2013 verkozen tot Ooa Boek van het Jaar. Hij is kerndocent ‘Meesterschap in Adviseren’ bij AOG School of Management. Verder deelt hij zijn ideeën graag in ontwikkelprogramma’s van bijvoorbeeld SIOO, Nyenrode Business Universiteit of in company. Voorts is Paul lid van de Wetenschappelijke Raad van de Ooa (Orde van organisatiekundigen en –adviseurs). In de tachtiger jaren studeert hij economie en psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna werkt hij als organisatieadviseur bij Holland Consulting Group in Amsterdam. In 1992 sluit hij zich aan bij het adviesbureau Cordes als partner. Sinds 2012 werkt hij als zelfstandig adviseur.

Andere boeken door Paul Kloosterboer

Inhoudsopgave

1. Verborgen potentieel
2. Onderzoekscoördinaten
3. Voorafgaande ontdekkingen
4. Landkaart strategisch denken
5. Verbindingsroutes
6. Dwaalsporen herleiden
7. De waardesprong
8. Lerend leiderschap
9. Contrasten
10. Tour d'horizon

Summary
Expedition to Value: Discovering Strategy with Professionals

Bijlage 1: Tentatieve relaties methodische condities en gedragsprincipes (hoofdstuk 3) en vier strategische leerprincipes (hoofdstuk 6)

Bijalge 2: Samengevatte interventies en waargenomen effecten per evaluatiecriterium en per fase in ziekenhuiscasus

Bijlage 3:
3A: Organisatie Triodos Bank internationaal. Eind 2008 en plaats Triodos Bank Nederland
3B: Kerncijfers Triodos Bank Nederland 2008

Bijlage 4
4A: Scores vragenlijst gemoedstoestanden m.b.t. strategieproces
4B: Scores vragenlijst gemoedstoestanden m.b.t. strategieproces
4C: Vergelijking scores gemoedstoestanden m.b.t. strategieproces

Bijlage 5: Interventies en waargenomen effecten per evaluatiecriterium fase in de Triodoscasus

Bijlage 6:
6A: Relaties resultaten breedte- en diepteonderzoek
6B: Vergelijking interventieprincipes hoofdstuk 3 en hoofdstuk 8

Literatuur
Over de auteur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Expeditie naar waarde