Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leidinggeven aan overtuigingen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789059724907
Direct te downloaden

Samenvatting

Voor organisaties als scholen, welzijnsinstellingen, adviesbureaus, kinderopvang en reïntegratiebedrijven geldt dat het resultaat van de dienstverlening een coproductie is van medewerkers van de organisatie en klanten samen. Bij dit type organisaties, die in dit boek interactionele dienstverleners worden genoemd, kan men de individuele klant niet beloven dat het diploma behaald zal worden of de baan gevonden zal worden. De enige belofte die men kan doen heeft betrekking op de kwaliteit van het proces dat men met de klant aangaat.

De organisatie die in de kwaliteit van dat proces wil excelleren kan dit uitsluitend bereiken door een organisatiecontext te ontwikkelen waarin gestuurd wordt op de overtuigingen achter deze processen en waarin medewerkers permanent van en aan elkaar leren. Aan de hand van praktische technieken en voorbeelden wordt een interventiemodel gepresenteerd waarmee een dergelijke situatie tot stand gebracht kan worden.

'Leidinggeven aan overtuigingen' geeft leidinggevenden en beleidsbepalers een gereedschapskist in handen waarmee zij de communicatiestructuur, de communicatieprocessen, het overtuigingenkader en de doelstellingen binnen hun organisatie op een congruente wijze met elkaar kunnen verbinden. Het bereiken van deze toestand leidt tot het excelleren van de organisatie.

"Peter Stam bundelt de kennis uit de traditionele organisatiekunde met kennis uit het therapeutische veld van met name het oplossingsgerichte denken. Hij weet zijn creatieve ideeën op een concrete en consequente wijze te vertalen naar alle niveaus van de organisatie. Veel sectoren binnen de dienstverlening zijn hard aan vernieuwing toe en deze oplossingsgerichte benadering kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Hierdoor is dit vooral een optimistisch boek!" - Prof. Dr. Wim Slot (Bijz. Hoogleraar Vrij Universiteit in Amsterdam, Raad van Toezicht Stichting Zelforganisatie, Rotterdam)

Specificaties

ISBN13:9789059724907
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:192
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

Martin van Staveren | 13 juli 2011
Het boek 'Leidinggeven aan overtuigingen' verschijnt in een periode van forse bezuinigingen, vooral in de publieke sector. Voor het omgaan met dergelijke grote veranderingen geeft het boek een krachtige benadering, op minimalistische wijze. Het nodigt uit tot effectiever werken met de mogelijkheden die er al zijn in een organisatie, met communicatie als uitgangspunt.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Peter Stam

Peter Stam is algemeen directeur van Yorneo. Hij is auteur van 'Leidinggeven aan overtuigingen', dat in 2011 verscheen.

Andere boeken door Peter Stam

Inhoudsopgave

Introductie
Interactionele dienstverlening
Voor wie en waarom
Opbouw
Leeswijzer

1. De organisatie als communicatienetwerk
-Vooruitblik
-Interactionele dienstverlening
-De interactionele organisatie in strategisch perspectief
-De interactionele organisatie als communicatienetwerk
-De relatie tussen de externe omgeving en het communicatiemodel
-De identiteit van de organisatie
-Praktijkvoorbeeld
-Samenvatting

2. Communicatieproces
-Vooruitblik
-Mental Research Institute, Palo Alto
-Neurolinguïstisch Programmeren (NLP)
-Brief Family Therapy Center (BFTC), Milwaukee
-Praktijkvoorbeeld
-Samenvatting

3. Doelstellingen
-Vooruitblik
-Doelen formuleren met overtuiging
-De definitie van de horizon
-De spelregels van de oplossingsgerichte organisatie
-Normering van het organisatiemodel
-Praktijkvoorbeeld
-Samenvatting

4. Overtuigingenkader
-Vooruitblik
-Kennismaken met overtuigingen
-Het ontstaanspatroon van overtuigingen
-Werken met overtuigingen op teamniveau
-Veranderen van collectieve overtuigingen
-Overtuigingenkader in het organisatiemodel
-Oplossingsgerichte organisatieovertuigingen
-Praktijkvoorbeeld
-Samenvatting

5. Leiderschap en verandering
-Vooruitblik
-Leiderschap
-Wie volgt?
-Leiderschap en management
-Het mandaat voor leiderschap
-De vormgeving van veranderprocessen
-Tweelinck: een veranderproces uit de praktijk
-Terugblik vanuit het organisatiemodel
-Praktijkvoorbeeld

Samenvatting
Tot slot
Bronvermelding en literatuur
Over de schrijver

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leidinggeven aan overtuigingen