Cor Wijn (1962) heeft ruim twintig ervaring in de kunst- en cultuursector. Hij werkte eerder o.
Meer over Cor WijnDe culturele stad
Een handboek voor beleidsmakers en zij die het willen worden
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789079812004Samenvatting
Tot 2025 groeit de bevolking in de Randstad met 700.000 mensen. Daarbuiten doet de groei zich vooral voor in steden met bovenregionale voorzieningen. Onze steden gaan met elkaar de concurrentie aan om in de globaliserende wereld toch welvarend te blijven. De succesvolle steden van morgen zijn de steden die de gunst weten te winnen van de vier B's: bedrijven, bezoekers, bewoners en bollebozen. Het zijn de steden die mensen blijvend kunnen aantrekken en uitdagen. Waar een gezond spanningsveld bestaat tussen traditie en vooruitgang, tussen ordening en vrijheid.
In deze publicatie beantwoordt Cor Wijn de vraag wat het culturele gehalte van een stad bepaalt en hoe dit via beleid is te beïnvloeden. De culturele stad wil daarmee een gids zijn voor bestuurders en beleidsadviseurs, zowel in goede als in slechte economische tijden.
Het boek beschrijft op praktische wijze hoe beleidsmakers gericht kunnen sleutelen aan het 'cultureler' maken van hun stad. Hoe komt u tot een pluriform cultuuraanbod? Hoe schept u voorwaarden voor talentontwikkeling en een goed productieklimaat? Hoe stimuleert u de vorming van culturele clusters en netwerken? Hoe bevordert u stedenbouwkundige kwaliteit en diversiteit? Hoe belangrijk zijn de ambities van de overheid? En, hoe benut u het eigen cultureel erfgoed als inspiratiebron?
Het boek kan niet alleen fungeren als toolkit voor beleidsmakers, maar ook als handboek voor studenten cultuurbeleid en -management. De invalshoek van boek is een bestuurskundige: Wijn presenteert een conceptueel model van de culturele stad, bestaande uit zes elementen. Het model is een methode om het culturele leven van steden te analyseren en er beleidsmatig aan te werken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Een model voor de culturele stad
I: Een pluriform cultureel aanbod
2. Hoe zit de culturele infrastructuur van de stad in elkaar?
3. Welke regens gelden voor lokaal cultuurbeleid?
4. Mogen stadsbestuurders zich met het culturele aanbod bemoeien?
II: Productieklimaat en talentontwikkeling
5. Wat is de rol van de creatieve cyclus?
6. Waar en hoe komen culturele productie en publiek bij elkaar?
7. Cultuur bij welzijn, ruimtelijke ordening of economie?
III: Culturele clusters en netwerken
8. Hoe stimuleer je broedplaatsen?
9. Hoe maak je een culturele buurt of wijk?
10. Wat is de meerwaarde van multifunctionaliteit
IV: Stedenbouwkundige kwaliteit en diversiteit
11. Kan het stadsbestuur het goede voorbeeld geven?
12. waarom kiezen voor de Angelsaksische manier van gebiedsontwikkeling
13. Is de openbare ruimte nog met beeldende kunst te veroveren
V: Een overheid met ambitie
14. Hoe formuleer je stedelijk cultuurbeleid
15. Hoe subsidieer je wat je wilt subsidiëren?
16. Is er verantwoord te bezuinigen
VI: Cultureel erfgoed als inspiratie
17. Hoe kunnen cultuurhistorische elementen worden aangegrepen als ontwikkelingsplan?
18. Wat behelst een driesterren monumentenbeleid?
19. Valt er met cultuur te sleutelen aan de identiteit van de stad?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan