

Maurice Jonkers (1973) is geboren en getogen in Arnhem. Na het Stedelijk Gymnasium heeft hij de studie chemische technologie afgerond aan de TU Delft.
Meer over Maurice JonkersChemische Binding - Verhalen uit het internationale bedrijfsleven
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789082790405Samenvatting
'Chemische Binding' is het debuut als schrijver van Maurice Jonkers. Het boek is geromantiseerde non-fictie. Chronologisch beschrijft het boek de veertien jaar durende zwerftocht van een multi-talent in het wereldcircus van het grootbedrijf, de chemische industrie en handel in dienst van AkzoNobel Specialty Chemicals. De verhalen gaan over wonderbaarlijke zaken en mensen, die de schrijver is tegen gekomen, inclusief zichzelf.
'Het was een bijzondere en dankbare periode. Het is me duidelijk geworden dat bescheidenheid over wat we in wezen zijn, ons niet siert. Het is juist de dankbaarheid hiervoor die dat doet. Verder is het allemaal een spel waar het minder om de knikkers gaat, maar meer hoe en met wie je knikkert.'
Weliswaar filosofeert de schrijver er vrolijk op los en deelt hij zijn ervaringen op vele zakelijke, maatschappelijke, interculturele en persoonlijke thema’s, maar uiteindelijk gaat het over mensen en dat wat hen universeel verbindt: de relatie ofwel de Chemische Binding.
De verhalen zijn doorgaans luchtig, soms hilarisch, dan weer confronterend, maar ook ontroerend. Elk verhaal wordt verbonden met een illustratie van eigen hand en een koppeling naar een bijpassend lied, voor een complete beleving.
De song zijn te beluisteren via Chemische binding.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Maurice Jonkers
Inhoudsopgave
DE EUROPESE PERIODE
EEN HARDE LEERMEESTER 19
ETEN MET STERREN 25
DE LAATSTE BOOT IS GRATIS 33
HET LEVERANCIERSUITJE 41
BITTERFELD 49
KVARNTORP 59
HET KIEKENKOT 69
TIMING IS ALLES 75
DE AMERIKAANSE PERIODE
HET LEVEN VAN EEN HANDELSREIZIGER 89
ZWARE KOST 99
LARRY & BUBBA 113
MEER LARRY EN REEBA 121
DRESS TO THE OCCASION 131
THE BIG NICK 137
ROEKEL 149
‘ABRAZZO’159
EEN BEETJE KORT VAN STOF. 171
NIET ALLES SERIEUS NEMEN 177
THUIS IS WAAR HET HART IS 185
DE WERELDWIJDE PERIODE
BERT & JERRY’S 197
IN DE FRONTLINIE 205
PARTICIPATIE 213
EFFECTIEVE BESLUITVORMING 223
SUNMOON 231
GEWOON EEN VERHAAL 247
HET WAAROM 257
DE BLESSURETIJD 267
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan