Marketing NIMA-B examen
Alle exameneisen toegelicht en uitgelegd
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083003924Samenvatting
Het examenboek NIMA Marketing B1 bevat alle kennis die je nodig hebt om het examen Marketing B1 van NIMA te halen. Bij elke exameneis is een toelichting en of een uitleg geschreven, zodat je goed in staat bent de gevraagde begrippen te kennen, weet wat ze betekenen en hoe je ze van andere vaktermen kunt onderscheiden. Het examen bestaat uit open vragen en casusvragen waarin je de kennis moet toepassen.
De inhoud van dit examenboek is een vervolg op de examenboeken Basiskennis en Marketing A. Voor dit examen wordt deze kennis voorondersteld. In dit B-examen voor Marketing gaat het veel meer om het leren hanteren van verschillende perspectieven voor het maken van analyses en het toepassen van veel gebruikte theoretische - academische - modellen om communicatievraagstukken op te lossen.
In dit boek is te merken dat de marketeer op B-niveau functioneert als lid van het managementteam en de marketing van de organisatie vanuit managementperspectief beoordeelt en verantwoordt.
De exameneisen beginnen niet voor niets met de relatie tussen de ondernemingsstrategie en het marketingplanningsproces. Daarbij gaat het om het kunnen toepassen van een aantal modellen en theorieën uit de sfeer van bedrijfskunde, marketing en merkenmanagement. Nadrukkelijk is van belang het analyseren van de nationale en internationale externe omgeving. Er wordt een directe koppeling gelegd tussen koopgedrag en onderzoek, maar ook het analyseren van de interne omgeving, wat immers de basis is voor extern succes. Verder komen de portfolio-analyse, het maken van financiële analyses, inclusief relevante kengetallen, aan bod. Dit als basis voor het ontwikkelen van een gedegen marketingstrategie.
Trefwoorden
marketing segmentatie targeting positionering nima b1 marketingstrategie marktsegmenten perceptual mapping productmarktcombinatie segmentatiestrategie digitalisering marketingmix marketingdoelstellingen strategisch management online marketing demografische segmentatie psychografische segmentatie klanttevredenheid gedragssegmentatie geografische segmentatie merkwaarde marketingcommunicatie concurrentieanalyse smart-doelstellingen marketingoriëntatie
Trefwoorden
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan