Onze wereld nieuw denken
Een uitnodiging
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789083108261Samenvatting
De wereld staat op een kantelpunt. We zijn nog nooit zo welvarend geweest, maar er is crisis waar we ook kijken. Het is tijd om onze waarden en principes te herzien, nieuwe doelen te stellen en een manier van leven te vinden die ook voor de planeet houdbaar is. Maja Göpel nodigt je uit om de wereld opnieuw te bezien.
In zeven stappen toont ze de grootste uitdagingen van deze generatie: overbevolking, uitputting van natuurlijke hulpbronnen, ongebreideld consumentisme, technologische ontwikkelingen die alleen maar tot meer productie leiden en het ontstaan van ‘oligopolisten’ zoals Amazon.
Met sterke voorbeelden laat ze zien hoe we slimmer kunnen omgaan met natuurlijke bronnen en menselijke arbeidskracht en hoe we de huidige omstandigheden kunnen omzetten naar een houdbare situatie. Haar uitgangspunten: blijf vriendelijk en geduldig, zoek medestanders en laat je niet ontmoedigen.
Vertaald door Marcel Misset.
Trefwoorden
duurzaamheid systeemverandering economie klimaatverandering maatschappij consumentisme filosofie milieu planetaire grenzen groei toekomst groeikritiek ecologische voetafdruk rechtvaardigheid gedragsverandering natuurlijke hulpbronnen sociale rechtvaardigheid transformatie circulariteit externalisering ongelijkheid welzijn technologische innovatie systeemdenken homo economicus waardecreatie activisme politiek extinction rebellion ecologie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Een nieuwe werkelijkheid 22
Natuur en leven 34
Mens en gedrag 49
Groei en ontwikkeling 65
Technologische vooruitgang 85
Consumptie 103
Markt, overheid en algemeen welzijn 118
Rechtvaardigheid 136
Denken en handelen 157
Wie verder wil lezen 167
Dankwoord 173
Noten 174
Bronverwijzingen 185
Over de auteur 187
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan