

Bert Blase (1959) was burgemeester van Alblasserdam, Vlaardingen, Hardinxveld-Giessendam en Heerhugowaard. Hij is voorzitter van de beweging voor democratische vernieuwing Code Oranje. Eerder schreef hij o.a. Burgemeester van beroep en Opstand in de polder.
Meer over Bert BlaseDe burger is niet gek
Waarom de politieke elite het tegengeluid moet omarmen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789083272023Samenvatting
Lange tijd ging het ons land voor de wind, maar inmiddels is de rek eruit. Er heerst onvrede onder de bevolking en het tegengeluid klinkt met de dag luider. Dit daagt de gevestigde orde uit, die zich op alle mogelijke manieren verzet.
Als de politieke elite haar neerbuigende houding niet weet los te laten, koersen we af op een harde botsing. Lukt dit wel, dan opent het de deur naar een nieuwe fase voor het politiek bestuur. Met meer oog voor de menselijke maat, de democratie van onderop en de waardering van verschil.
Bert Blase spant zich als ervaren burgemeester al jarenlang voor dit doel in. De ingesleten patronen van de overheid zijn taai, maar hij toont in het pamflet 'De burger is niet gek' aan hoezeer het loslaten van het beter weten de moeite loont.
“Bert Blase laat zien dat de grote kwesties van deze tijd alleen worden opgelost door verrassende verbinding en echte dialoog.” - Kim Putters, voorzitter SER
Trefwoorden
politiek overheid democratie bestuurskunde burgerparticipatie menselijke maat maatschappij bescheidenheid veranderen persoonlijke ontwikkeling leiderschap filosofie burgerschap eenvoud regelgeving probleemoplossing bureaucratie zelfbewustzijn culturele diversiteit zelfreflectie open minded paradigmaverschuiving persoonlijk leiderschap sociale dienstverlening dialoog authenticiteit sociale innovatie publieke sector luisteren cultuur
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan