

Piet Kaashoek (St. Philipsland, 1954) studeerde Nederlands, Algemene Taalwetenschap en Filosofie in Tilburg en Amsterdam (UvA).
Meer over de auteursJournalistiek denken en doen
focus op data en content
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789089538109Samenvatting
Media doen er nog altijd toe. Bij plotselinge gebeurtenissen, bij een aanslag of crash. Of bij nieuws dat iedereen aangaat, zoals publicaties over sjoemelsoftware in de autobranche. Maar journalisten staan voor de uitdaging hun rol in de samenleving opnieuw in te vullen om van toegevoegde waarde te blijven. Dankzij online media is het bereik van de media veel groter geworden. Het publiek is een factor van belang. Journalistiek denken en doen gaat over de veranderingen in het journalistieke communicatieproces.
Hoe kunnen journalisten hun werk nu én in de toekomst doen? De auteurs bespreken in het boek het informatieparadigma en laten lezers nadenken over de manieren waarop ze zich tot hun publiek, hun informatie(bronnen), hun collega's en hun platforms verhouden. Wat in de media komt moet kwaliteit bezitten, betrouwbaar zijn en aansluiten bij het publiek.
Journalistiek denken en doen biedt naast theorie veel praktische tips, cases en opdrachten. Op de bijbehorende website www.journalistiekdenkenendoen.nl vinden studenten en docenten extra materiaal om mee te oefenen, zoals toetsen, cases, instructievideo's en hulpprogramma's.
'Journalistiek denken en doen' is geschreven voor hbo- en wo-studenten journalistiek, communicatie en media. Daarnaast is deze uitgave ook interessant voor mediaprofessionals.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Malou Willemars
Inhoudsopgave
1 Inleiding 9
1.1 Waarom Journalistiek denken en doen? 9
1.2 Wat maakt Journalistiek denken en doen anders? 10
1.3 Wat vinden we belangrijk en waarom? 11
1.4 Wat treft de gebruiker aan in Journalistiek denken en doen? 12
1.5 Wat is extra in deze uitgave? 15
2 Van informatie naar nieuws 17
2.1 Journalistieke aanleidingen 18
2.2 Journalistieke en maatschappelijke veranderingen 22
2.3 Wat is informatie en wat is nieuws? 24
2.4 Op zoek naar eigen nieuws 28
2.5 Van nieuwe bronnen naar nieuwe taal 29
2.6 Databronnen: computer-assisted research reporting (CAR) 32
2.7 Zelf aan de slag met datajournalistiek (CAR) 34
2.8 Zelf aan de slag met user generated data (UGD) 37
2.9 Data presenteren in Gephi 42
2.10 Mediumkeuzes – publiek 43
3 Wie is journalist? 45
3.1 Journalistiek als professie 47
3.2 Journalistieke beroepsoriëntaties 51
3.3 Van professionaliteit naar amateurisme 54
3.4 Van collectief naar individu 58
3.5 Van professioneel naar persoonlijk 59
4 Van 5W+H naar Transmedia Storytelling 63
4.1 Organisatie van nieuwsmedia 63
4.2 Veranderend(e) media(gebruik) 70
4.3 Andere vormen voor een nieuwsverhaal 77
4.4 Casus ‘Werk maken van werk’ (vervolg) 82
4.5 Andere inhouden voor een nieuwsverhaal 84
4.6 Invoegmogelijkheden bij journalistiek ‘vertellen’ 88
4.7 Andere taal voor een nieuwsverhaal 93
5 Kwaliteit van media en nieuwsmediaproducties 99
5.1 Kwaliteiten van media 100
5.2 Journalistieke kwaliteiten – online 106
5.3 Mediaproducties en tekstkwaliteit 110
5.4 Mediaproducties en taalkwaliteit 120
5.5 Stijl- en beeldkwaliteit 121
6 Wie is het publiek? 135
6.1 Het actieve publiek: van kijkers, luisteraars en lezers naar makers 136
6.2 Journalisten en het publiek vanuit democratisch perspectief 138
6.3 Journalisten en hun verwachtingen van het publiek 140
6.4 Het versnipperde publiek: van doelgroepen naar individuele keuzes 147
6.5 Flexibilisering van het journalistieke aanbod 150
7 Effecten van journalistiek denken en doen 155
7.1 Relevante onderzoeksgegevens verzamelen en interpreteren 155
7.2 Probleemstelling – kwantitatief onderzoek 158
7.3 Onderzoeksdesign 163
7.4 Theoretische context 165
7.5 Dataverzameling 166
7.6 Data-analyse 167
7.7 Rapportage 176
7.8 Overtuigende visuele (rapportage)middelen 180
7.9 Reflectie, conclusie(s), aanbevelingen 182
7.10 Uitwerking cases effectmeting journalistieke producten 185
Literatuur 187
Register 197
Over de auteurs 201
Dankwoord 203
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan