Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

De strategie van de Kreeft

Bouw aan echte vernieuwing

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789089655127
10
Voormalig top 10Totaal 30 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 3063Hoogste positie: 2
Direct te downloaden

Samenvatting

Realiseren van echte vernieuwing, een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. De weg van droom naar daad blijkt vaak lastig. Waarom blijft het bijna altijd stokken bij het optimaliseren van bestaande processen, producten of diensten? En belangrijker nog: hoe doorbreken we dit? Dit boek geeft antwoorden op de vraag #Hoedan en biedt inspiratie hoe jij binnen jouw organisatie kunt bouwen aan echte vernieuwing.

De strategie van de kreeft laat overtuigend zien dat je alleen echt kunt veranderen en vernieuwen als je een gevoel van ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien. Een prachtige metafoor die een-op-een toe te passen is op organisaties. Durf te vertragen om daarna te kunnen versnellen.

De strategie van de kreeft zet iedereen die aan de slag gaat met transformatie of echte vernieuwing aan tot denken over wat er nodig is voor succes. Dit boek biedt concrete handvatten door een uitgekiende combinatie van strategiemodellen en leiderschapsinzichten.

- Leer hoe je ruimte in je organisatie creëert voor echte vernieuwing.
- Doorloop de weg van visie naar het realiseren van nieuwe waarde.

Specificaties

ISBN13:9789089655127
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:224
Druk:1
Verschijningsdatum:18-9-2020

Expertrecensies (4)

De strategie van de kreeft - 'Vlot, toegankelijk en een aanvulling'
Eric van Arendonk RM | 10 maart 2021
De strategie van de Kreeft. Dat klinkt in eerste instantie als een loze kreet, die me doet afvragen wat ik me er bij voorstellen en of een boek met een dergelijke titel wel genoeg diepgang heeft. De naam van auteur Yousri Mandour haalde mijn twijfels weg.
Lees verder
De strategie van de Kreeft - 'Zal je zeker inspireren'
Henny Portman | 19 januari 2021
De strategie van de Kreeft - bouw aan echte vernieuwing is geschreven door Yousri Mandoer, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout. Ze nemen je aan de hand met het doel binnen bestaande organisaties te vernieuwen en gebruiken hierbij het groeiproces van de kreeft als metafoor.
Lees verder
De strategie van de kreeft - 'Helpt bij echte vernieuwing'
Louis Thorig | 22 oktober 2020
De strategie van de Kreeft van Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout is een origineel boek over echt vernieuwen. Niet een thema waarover de laatste jaren weinig is geschreven.
Lees verder
Kreeften hebben geen last van ‘inattentional blindness’
Bert Peene | 13 oktober 2020
Over organisatievernieuwing is in de loop der jaren al het nodige geschreven. Desondanks blijkt echte vernieuwing lastig te realiseren. Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, dichtte Willem Elsschot ruim honderd jaar geleden al. Mogelijk is het echter wel; dat willen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout laten zien met hun ‘klantreis voor het realiseren van echte vernieuwing’. Hun belangrijkste boodschap: accepteer dat echt vernieuwen onzekerheid en kwetsbaarheid met zich meebrengt.
Lees verder
Alle expertrecensies (4)

Lezersrecensies

4.9 van de 5
9 stemmen
8
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

nieuws
De strategie van de kreeft wint PIM prijs
Karin de Zwaan 26 november 2021 Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout hebben gisteren met hun boek De strategie van de kreeft de PIM Marketing Literatuurpijs 2021 gewonnen.
interview
Yousri Mandour: ‘Vernieuw als de noodzaak er is’
Bert Peene 19 oktober 2020 Echte vernieuwingen, die een doorbraak in de sector teweegbrengen, komen vooral van nieuwkomers. Bestaande organisaties blijven in dat opzicht vaak (ver) achter. Ontkenning, wegkijken en inertie zijn daarvan de belangrijkste oorzaken. Om daarin verandering te brengen schreven Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout een ‘reisgids’ die ook bestaande organisaties in staat moet stellen meer te realiseren dan incrementele vernieuwing. Een heuse transformatie!
preview
De strategie van de Kreeft - Bouw aan echte vernieuwing
Yousri Mandour 14 september 2020 In De strategie van de Kreeft ervaar je hoe je je pantser af moet werpen om daarmee ruimte te creëren voor echte vernieuwing. Wat daar allemaal bij komt kijken lees je in deze preview.

Over Yousri Mandour

Yousri Mandour is partner bij ICSB en adviseert organisaties op het gebied van strategisch management en business development. Hij doceert aan diverse masterprogramma’s op Nyenrode, UvA en de Hotelschool The Hague. Yousri is commissaris bij Zorg van de Zaak en auteur van diverse managementboeken, zoals Zo vernieuw je je businessmodel! en Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen.

Andere boeken door Yousri Mandour

Over Dorien van der Heijden

Dorien van der Heijden is partner bij ICSB en adviseert en begeleidt organisaties bij strategieontwikkeling en business development. Het realiseren van vernieuwing is een centraal thema in haar werk. Dorien is auteur van de managementboeken Zo vernieuw je je businessmodel! en Doelgericht vernieuwen en een van de drijvende krachten achter het innovation leaders network ‘YellowCats’.

Andere boeken door Dorien van der Heijden

Over Sven Turnhout

Sven Turnhout is directeur-bestuurder van hét landelijke kenniscentrum voor woningcorporaties KWH. Hij doceert aan de Masteropleiding Management & Innovatie en is toezichthouder bij een zorgorganisatie én een woningcorporatie. In zijn werk staat het bouwen aan echte vernieuwing centraal. Sven is ook auteur van het boek Van huis naar thuis.

Andere boeken door Sven Turnhout

Inhoudsopgave

Voorwoord 8

DEEL A: WAAROM WORSTELEN WE ZO MET ECHTE VERNIEUWING?
1 Waarom we vasthouden aan het bekende 12
1.1 De zevenmastige schoener 12
1.2 Theorie van het dominante ontwerp 15
1.3 De innovatiecyclus 19
1.4 Waarom nieuwkomers de dominante marktspelers de loef afsteken 26
Take-aways van hoofdstuk 1 31

2 Waarom het nieuwe zo moeilijk van de grond komt 32
2.1 De hobbels op het pad naar echte vernieuwing 32
2.2 Pas op voor de ‘Shit Of Yesterday’ 37
2.3 Een inspirerende visie is niets meer dan een uitstekende start 41
2.4 Een onzekere ‘TRIP?’ 43
2.5 Neem niet de ‘Big U-Turn’ 47
Take-aways van hoofdstuk 2 50

DEEL B: WAT KUNEN WE LEREN VAN DE KREEFT?
3 Hoe groeit een kreeft? 52
3.1 Al 250 miljoen jaar still going strong 52
3.2 Het afwerpen van het pantser 53
3.3 De vier basisprincipes van een groeiende kreeft 54
Take-aways van hoofdstuk 3 58

4 Omarm het gevoel van ongemak 59
4.1 Een gevoel van ongemak als startpunt voor echte vernieuwing 59
4.2 Gevoel van ongemak van buitenaf 63
4.3 Gevoel van ongemak van binnenuit 64
4.4 Energie voor vernieuwing vanuit ongemak en verlangen 71
Take-aways van hoofdstuk 4 74

5 Echte vernieuwing door de kreeft 76
5.1 De lichaamsdelen van de kreeft 76
5.2 De dynamiek in het lijf 82
Take-aways van hoofdstuk 5 83

DEEL C: HOE WORD IK EEN KREEFT?
6 Het brein – Eigenaarschap 90
6.1 Echte vernieuwing vraagt transformationeel leiderschap 91
6.2 Betekenisvolle en richtinggevende toekomstvisie 96
6.3 Het eerlijke gesprek – ook in de top 102
6.4 Bestuurlijke moed en boter bij de vis 105
6.5 De liminale fase: tussen het oude en het nieuwe 111
Take-aways van hoofdstuk 6 113

7 De romp – Het vernieuwingsfundament 114
7.1 Een duidelijke opdracht en spelregels 115
7.2 Exploiteren en exploreren: de ambidextere organisatie 123
7.3 Kies de passende vernieuwingsstructuur 127
7.4 De tegenstellingen in de vernieuwingscultuur 133
7.5 Vitale coalities voor echte vernieuwing 138
7.6 Slim prioriteiten stellen 140
7.7 Rekenschap afleggen 143
Take-aways van hoofdstuk 7 145

8 De voelsprieten – Verkennen en begrijpen 146
8.1 Borging van de blik naar buiten 147
8.2 Blik op de wereld 152
8.3 Blik op de mens 161
Take-aways van hoofdstuk 8 173

9 De rechterschaar – Waarde ontwerpen en testen 174
9.1 Nieuwe concepten als katalysator 174
9.2 Waardedrijvers voor vandaag én morgen 176
9.3 Nieuwe waardeproposities en businessmodellen 183
9.4 Experimenteren en leren 189
Take-aways van hoofdstuk 9 197

10 De linkerschaar – Opschalen en waarde realiseren 199
10.1 De laatste stap van echte vernieuwing 199
10.2 Strijd op drie fronten 203
10.3 Opschalen begint in het brein 208
10.4 Opschalen vraagt om een passend fundament 209
10.5 Werken aan groei 214
Take-aways van hoofdstuk 10 217

Ter afsluiting 218
Bronnen 220
Over de auteurs 224

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De strategie van de Kreeft