Ingrid van Essen (1972) was lange tijd werkzaam in het voortgezet onderwijs; als docent, leerlingbegeleider en collega-coach.
Meer over Ingrid van EssenCommunicatie zonder frustratie in het onderwijs
Versterk de relatie met je leerling, je collega en jezelf!
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789401464574Samenvatting
De kracht van goede communicatie in het onderwijs
Er is geen gebied waarin zoveel goed of fout kan gaan als in communicatie. Elkaar begrijpen is een kiem van inspiratie. Niet begrepen worden een bron van frustratie. Effectief met elkaar communiceren is behoorlijk lastig. Want hoe zorg je ervoor dat de ander snapt wat jij wilt zeggen? Terwijl het voor jou toch heel duidelijk is wat je zegt. Gedrag lokt emotie uit. Het blijkt nog een hele kunst om effectief met elkaar te communiceren, zonder elkaar te veroordelen, in verwijten te vervallen of elkaar in de haren te vliegen. Als dat wel gebeurt is het zinvol om je communicatiestijl te veranderen.
Luisteren we aandachtig genoeg om echt te begrijpen wat de ander zegt? Durven we te zeggen wat er echt toe doet? Begrijpen we waarom we steeds in ineffectieve patronen terechtkomen? Goede communicatie op school is een win-win situatie voor alle betrokkenen. Het is het fundament en het zijn de bouwstenen van betekenisvolle relaties. Effectief communiceren is een vaardigheid waar je je hele leven plezier aan beleeft!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord 11
Inleiding 13
Deel I De opmaat naar effectieve communicatie 21
1 De psychologie van effectieve communicatie 22
2 Grip op je emoties 28
3 De relatie centraal 38
4 Alles wat aandacht krijgt groeit! 50
5 De ijsberg – je bewust worden van de onderstroom 62
6 Persoonlijk leiderschap – regisseer je script 73
7 Inzicht in je voorkeur gedragspatronen – Drivers 89
8 Inzicht in je eigen communicatiepatronen 100
9 Transacties 108
10 Patronen en dynamieken in de communicatie 116
11 De onderstroom – het ongrijpbare in groepen 126
Deel II Toepassen van effectieve communicatie 135
12 Drie voorwaarden van effectieve communicatie 136
13 Contact maken 142
14 Luisteren 153
15 De kunst van het stellen van de goede vragen 164
16 Professionele aanspreekcultuur - Feedback 172
Deel III Het verfijnen van effectieve communicatie 187
17 Geweldloze communicatie 188
18 In gesprek met het jonge kind 202
19 In gesprek met pubers 211
20 De Puberijsberg 218
21 Positieve psychologie en oplossingsgerichte communicatie 228
22 Motiverende gesprekken voeren 242
23 Communiceren met leerlingen met probleemgedrag 253
24 Communicatie met getraumatiseerde kinderen 274
25 Communiceren met ouders 289
Dankwoord 297
Over de auteur 298
Literatuur 299
Bijlage I: Checklist voor effectieve gespreksvoering 301
Bijlage II: Voorbeeldvragen oplossingsgerichte communicatie 302
Bijlage III: Motiverende gespreksvoering vragen en interventies 303
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan