René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies.
Meer over de auteursBedrijfsethiek
Filosofische perspectieven
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789461050359Samenvatting
Duurzaamheid, verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, leiderschap: het zijn belangrijke kwesties voor bedrijven en organisaties. René ten Bos en Mollie Painter-Morland schetsen in deze inleiding in de bedrijfsethiek een vernieuwend perspectief op deze en andere kwesties.
'Bedrijfsethiek' belicht een waaier aan onderwerpen uit de managementtheorie om deze vervolgens op originele wijze te confronteren met het werk van hedendaagse filosofen. Discussies over de traditionele bedrijfsethische thema's komen in een nieuw licht te staan door wijsgerige inzichten. Zo worden ideeën over leiderschap benaderd vanuit het werk van Žižek en wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen kritisch onderzocht aan de hand van de filosofie van Heidegger.
Steeds vaker zoekt het bedrijfsleven naar kennis en antwoorden buiten de grenzen van het eigen vakgebied. Dit boek komt daaraan tegemoet en biedt een nieuw perspectief van hedendaagse bedrijven en managers.
Met medewerking van: Claudia Gross en Bas van der Linden.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Rene ten Bos
Over Mollie Painter-Morland
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Stakeholdertheorie
2. Beslissingen
3. Rechtvaardigheid in organisaties
4. Beloning, bonussen en compensatie
5. Leiderschap
6. Klokkenluiders
7. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
8. Duurzaamheid
9. Globalisering
Verantwoording en bibliografisch commentaar
Dankwoord
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan