Radicalisering bij minderjarigen en overheidsingrijpen
Over de interactie van rechtsgebieden en een kinder- en mensenrechtenconforme inzet van juridische instrumenten
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789462120099Samenvatting
De toenemende aandacht voor radicalisering van minderjarigen leidt tot vragen over de rol van het (jeugd)recht in reactie op signalen van radicalisering bij deze bijzondere leeftijdscategorie.
Op grond van Nederlandse wet- en regelgeving kunnen juridische instrumenten uit zowel het jeugdstrafrecht, bestuursrecht als jeugdbeschermingsrecht worden ingezet om gedwongen overheidsingrijpen naar aanleiding van signalen van radicalisering bij minderjarigen mogelijk te maken. Dit onderzoek biedt een rechtsgebiedoverstijgende analyse van de juridische overheidsreactie op radicalisering vanuit een kinder- en mensenrechtenperspectief. Hoe verhoudt de inzet van juridische instrumenten in Nederland zich tot het complexe samenspel van belangen bij de aanpak van radicalisering?
In dit onderzoek wordt een kinder- en mensenrechtelijk analysekader ontwikkeld en worden de Nederlandse wet- en regelgeving, het beleid én de toepassingspraktijk met betrekking tot de overheidsreactie op radicalisering bestudeerd. Dit boek biedt daarmee voor het eerst een beschouwing van de grondslagen en functie van zowel het jeugdstrafrecht, bestuursrecht als het jeugdbeschermingsrecht in reactie op radicalisering bij minderjarigen.
Als sluitstuk van het onderzoek wordt een besluitvormingsschema gepresenteerd voor een kinderrechtenconforme inzet van juridische instrumenten bij de aanpak van radicalisering op nationaal niveau. Ook worden andere concrete aanbevelingen aan de wetgever en de praktijk gedaan om overeenstemming met het kinder- en mensenrechtenperspectief te versterken.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan