Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

De High Performance Organisatie, deel 2 - Mens, motivatie, talent en gedrag

Management van leren en veranderen

Gebonden Nederlands 2019 9789462156401
Voormalig top 100Totaal 26 dagen
Verkooppositie 2137Hoogste positie: 52
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dit boek is het tweede deel van een eerder verschenen boek van auteur Jan-Dirk den Breejen over het toekomstbestendig maken van je organisatie. Jan-Dirk schreef het samen met drie vakspecialisten: Nathalie Hazenberg, changemaker bij ABN AMRO, Antony Meijer zu Slochtern, CEO van Innovation Booster en HRD-specialist Harriet Kuipers.

Transformatie naar een toekomstbestendige organisatie door diepgaand inzicht, langetermijnfocus en cocreatie

De 21e eeuw wordt gekenmerkt door de snelheid van veranderingen, toenemende concurrentie en complexe vraagstukken die het businessmodel bedreigen. Managers implementeren methoden, blussen brandjes, bestrijden symptomen, maar vinden niet de definitieve oplossing. In de praktijk blijkt dat het met het toepassen van modieuze oplossingen zoals agile managen en zelfsturende teams in veel organisaties van kwaad tot erger gaat. De wortel van het kwaad is de menselijke neiging om bij dilemma’s voor de korte termijn en een beperkte scope te kiezen doordat het moeilijk is om de realiteit onder ogen te zien. Om dat te doorbreken en beter samen te werken, zijn er mensen met leiderschap nodig. Mensen met lef die inzicht hebben in de complexiteit van de snel veranderende werkelijkheid en de nieuwe mogelijkheden, zoals Elon Musk of Pieter Zwart (Coolblue).

Auteur Jan-Dirk den Breejen hanteert een aanpak die de werkelijke oorzaken van urgente en taaie strategische vraagstukken in kaart brengt. Hierbij staan de nieuwe toekomst en de organisatiedoelen centraal. Een onderzoek is het startpunt voor het ontwikkelen van een scherp inzicht in welke zaken verbeterd moeten worden: www.hpodiagnose.nl. De gezamenlijke diagnose gebeurt met systeemdenken tijdens een cocreatiewerkbijeenkomst. Vervolgens worden speerpunten bepaald, innovatieve oplossingen bedacht en uitgevoerd. Deze integrale aanpak levert een hoog rendement op. De bedrijfscultuur verandert, de medewerkers groeien, de positionering verbetert en de High Performance Organisatie komt in zicht.

"De kracht van Jan-Dirk den Breejen zijn benadering van de High Performance Organisatie is het stimuleren van leidinggevenden om aan te sluiten op de kwaliteiten, capaciteiten en ambities van de medewerkers. Als medewerkers een centrale rol krijgen bij veranderingsprocessen (co-creatie), worden veranderingen gezien als inspirerende uitdagingen en vergroot het rendement van de organisatie." - Albert Rodenboog Directeur Productie en lid Executive Committee, board PostNL

"De inhoud van dit praktische boek stimuleert managers en medewerkers om ruimte te creëren voor zelfsturing en creativiteit. Het maakt aannemelijk dat werkleertrajecten op die wijze opgezet, de doelen, de performance en het concurrentievermogen van de onderneming ondersteunen." - Prof. dr. Joseph W.M. Kessels, hoogleraar Human Resource Development, Open Universiteit.

"Thomas Regout International BV. heeft een strategisch veranderingstraject ingezet, dat zowel processen als organisatievorm in hoge mate wijzigt. Door de ingrijpende wijzigingen op het gebied van leidinggeven, ontwikkelen en samenwerken moet ook de cultuur veranderen. De resultaten van de HPO-scan sluiten goed aan bij de beleving en geven de accenten weer waar de organisatie precies moet verbeteren." - Ir. Ruud Keulen, CEO Thomas Regout International B.V., Maastricht.

"Voor de Sint Maartenschool heeft de HPO-scan een goed inzicht gegeven in wat de school nog nodig heeft om een excellente school te kunnen worden. De HPO-scan is een prachtig meetinstrument om de organisatie onder de loop te nemen en de sleutels voor een succesvolle verandering te vinden." - Drs. Dieuwertje van Dalfsen, MT-lid Sint Maartenschool, Bolsward.

Specificaties

ISBN13:9789462156401
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:400
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:6-9-2019
ISSN:

Expertrecensies (1)

De high performance organisatie deel II - 'De Nike manier van organiseren'
Ernst Verrijk | 2 oktober 2019
Waarom is de ene organisatie succesvoller dan de andere? Over het antwoord op die vraag zijn bibliotheken volgeschreven. Wat is die gouden succesformule? Businessconsultant Jan-Dirk den Breejen geeft toe wat bijna niemand heeft willen zeggen: die formule is er niet. Natuurlijk zijn er wel succesfactoren te benoemen. De belangrijkste? Dat zijn wij, de mensen.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Drs. Jan-Dirk den Breejen MSc, CM

Drs. Jan D. den Breejen CT is senior programmamanager bij ISBW Opleiding & Training (Schouten & Nelissen Groep) en performance consultant bij Personae Psychodiagnostiek. Van 1995 tot 2002 was hij Europees directeur van de International Board for Certified Trainers (IBCT).

Andere boeken door Drs. Jan-Dirk den Breejen MSc, CM

Over Drs. Nathalie Hazenberg MA

Drs. Nathalie Hazenberg MA (1975) is werkzaam bij ABN AMRO als HRexpert op het gebied van organizational agility. Ook is Nathalie oprichter en eigenaar van Team&More, een coachingen adviesbureau voor team- en organisatieontwikkeling.

Andere boeken door Drs. Nathalie Hazenberg MA

Over Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern

Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern (1988) is CEO en mede-oprichter van Innovation Booster: een bureau gespecialiseerd in het versterken van het innovatievermogen van complexe grote organisaties.

Andere boeken door Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern

Over Drs. Harriet Kuipers

Drs. Harriet Kuipers (1965) is eigenaar van Breinwerk Opleidingsadviesbureau. Harriet ondersteunt organisaties bij strategische vraagstukken rondom leren en ontwikkelen. Daarnaast is Harriet gecertificeerd Mindfulnesstrainer.

Andere boeken door Drs. Harriet Kuipers

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
MANIFESTO & EXECUTIVE SUMMARY 11
Inleiding. Leren en veranderen: op zoek naar de succesformule 16


Hoofdstuk 1 - High Performance Medewerkers: de vruchtbare aarde voor excellente prestaties 29
Inleiding 29
1.1 Wat zijn HPM’s? 42
1.1.1 Een gezonde mix 42
1.1.2 Van incubatie tot doorbraak; de HPM als doorbraakdenker 51
1.2 Hoe zorgt u voor de juiste Employee Experience? 58
1.2.1 Werken aan de juiste employee experience 60
1.2.2 Hoe wordt u een HPM-magneet? 69
1.2.3 Onboarding met de juiste belofte 78
1.2.4 Changemakers als rolmodellen 83
1.3 Bevlogenheid en zingeving 87
1.3.1 Het start met de zin van de organisatie 88
1.3.2 Bevlogenheid als collectief fenomeen 89
1.3.3 De schaduwzijde van bevlogenheid 90
1.3.4 Denken in energie 94
1.4 Doorbraakdenken en de kracht van sociale innovatie 100
1.4.1 Drie niveaus van doorbraakdenken 108
1.4.2 Van ideeënbus naar Innovatieklimaat 111
1.5 Van individu naar team 115
1.5.1 Nieuwe manieren van werken als basis voor betere teamprestaties 117
1.5.2 Zelfsturing als katalysator voor leren en prestatieverbetering 121
1.5.3 Fasen van teamvolwassenheid 124
1.5.4 Leiderschap: de uitdaging van ‘walk the talk’ 126
1.5.5 Samen beter worden: aandacht voor teamdynamiek 129
1.5.6 Reflectief gedrag als basis voor High Performing Teams en Organisaties 135
1.6 De rol van Performance Management in de HPO 142
1.6.1 Een blik op Performance Management 142
1.6.2 Performance management is in beweging 149
1.6.3 Medewerkersparticipatie in Performance Management 151
1.6.4 Hoe ontvouwt Performance Management richting de toekomst? 158
1.7 Een kijkje in de toekomst 162
1.7.1 De toekomstbestendige HPM past zich aan 164
1.7.2 De context: van taken naar waarde? 167
1.7.3 De wereld van werk verandert 170

Hoofdstuk 2 - Continu verbeteren en innoveren 183
Inleiding 183
2.1 Waarom innovatie? 186
2.2 Starten met innovatie: de Leider 200
2.2.1 Ego 203
2.2.2 Gedragspatronen 204
2.2.3 Oplossingen 208
2.2.4 De leider als probleem 209
2.2.5 Het team 213
2.3 Overtuigen om te gaan innoveren: de diagnose 213
2.3.1 De grootste bedreiging 214
2.3.2 Vooruitkijkende en terugkijkende indicatoren 216
2.3.3 Interne (micro)indicatoren 217
2.3.4 Externe (meso & macro) indicatoren 219
2.3.5 Diagnose 221
2.3.6 Maatregelen 222
2.3.7 Fout plotten 223
2.3.8 Overtuigen 224
2.4 Het creëren van een beweging: de rollen 224
2.4.1 Fases 226
2.4.2 Sociale innovatie 227
2.4.3 Keuze van teamleden 228
2.4.3.1 De formele rollen 229
2.4.3.2 De informele rollen 230
2.4.4 Salami of hamburger? 232
2.4.5 Drie fases 234
2.4.5.1 Opstartfase 234
2.4.5.2 Opschaalfase 235
2.4.5.3 Verankerfase 237
2.4.6 Herhalingen met verbeteringen 237
2.4.7 Autorit 238
2.5 Stroomlijnen van ambitie: de richting 239
2.5.1 Start met het waarom 240
2.5.2 Kleine innovaties 241
2.5.3 De klantreis 243
2.5.4 Het businessmodel 246
2.5.5 Richting is ook flexibel 247
2.5.6 Dezelfde taal 249
2.6 Ruimte voor leren en experimenteren: veiligheid 252
2.6.1 De juiste ritmes 253
2.6.1.1 Verschillende lagen 254
2.6.2 Innovatiemethoden 256
2.6.2.1 Lean Startup 257
2.6.2.2 Design Thinking 258
2.6.2.3 Agile Scrum 259
2.6.2.4 De methoden in de praktijk 260
2.6.3 De innovatievehikels 263
2.6.3.1 De zandbak 264
2.6.3.2 Het innovatielab 265
2.6.3.3 De versneller 266
2.6.3.4 De incubator 266
2.6.3.5 Het start-upfonds 267
2.6.4 Samenwerking 268
2.7 Haal het beste uit je mensen: ondersteuning 269
2.7.1 Ondersteuning van teams 269
2.7.1.1 Teams zijn zich niet bewust van de fase waarin zij zich bevinden 269
2.7.1.2 Teamleden onderschatten wat ze allemaal hebben bereikt 272
2.7.1.3 Het team vindt het lastig de verschillende persoonlijkheden te combineren 273
2.7.1.4 Niet alle karakteristieken zijn aanwezig 274
2.7.1.5 Teamleden vinden hun eigenbelang belangrijker dan het teamdoel 274
2.7.2 Ondersteunen van individuele teamleden 276
2.7.2.1 Motiveren 277
2.7.2.2 Opleiden 277
2.7.2.3 Feedback geven 282
2.8 Op zoek naar tastbaar resultaat: daadkracht 284
2.8.1 Zinloze KPI’s 286
2.8.2 Voorwaarden KPI’s 287
2.8.3 KPI’s per organisatieniveau 287
2.8.3.1 KPI’s op strategisch niveau 288
2.8.3.2 KPI’s op tactisch niveau 288
2.8.3.3 KPI’s op operationeel niveau 289
2.8.4 Het communiceren van de KPI’s 292
2.8.5 Richting 294
2.9 De organisatie als levend systeem 294

Hoofdstuk 3 - Learning & Development: op weg naar een inspirerende leercultuur 299
Inleiding – visie op leren en veranderen in de HPO 299
3.1 Een reis door het land van Learning & Development 305
3.1.1 Leertheorieën door de jaren heen 305
3.1.2 Breinleren 310
3.1.3 Talentontwikkeling 314
3.1.4 De lerende organisatie 316
3.1.5 De werkomgeving als krachtige leeromgeving 319
3.2 Aansluiten bij de leer- en ontwikkelingsbehoefte 324
3.2.1 Een nieuwe generatie lerenden 324
3.2.2 Hoe willen professionals leren? 331
3.3 Bouwen aan een leercultuur 334
3.4 Leerinstrumenten in een High Performance Organisatie 349
3.4.1 Lerend veranderen met de Personal Performance Methode 351
3.4.2 Agile werken en leren 363
3.4.3 Tools voor leren en veranderen 369
3.5 High performance coaching 377
3.6 Performancegericht ontwerpen van leertrajecten 382
De vertaalslag naar uw leerpraktijk voor hoofdstuk 3 385

Nawoord 390
Waarom moeilijk doen als het samen kan 390
Afkortingen en kernbegrippen 398

Bijlage 1 - Effectief veranderen: laat ze het zélf doen! 405
Bijlage 2 - De online High Performance Organisatie-Scan (HPO-Scan): leren en veranderen in vier dimensies 409
Bijlage 3 - Oplossingsgericht werken vanuit performance gaps 417
Bijlage 4 - Cocreatieve diagnose maakt energie los en geeft betere oplossingen 421
Bijlage 5 – Tools voor probleemoplossend werken 431
Bijlage 6 - Het dashboard van uw organisatie inrichten: voorbeelden van veelgebruikte Kritieke SuccesFactoren (KSF’s) 434
Bijlage 7 - Van wensdroom naar werkelijkheid met de checklist SMART-criteria 436
Bijlage 8 - Populariteit en praktische toepasbaarheid bij verandermodellen 438
Bijlage 9 - Teams zetten hun eigen werk-leertrajecten op met de Personal Performance Methode 442


Leercirkel 1 - Vaststellen performance gaps 442
Leercirkel II - Definitie werk-leertraject 449
Leercirkel III Uitvoering werk-leertraject 452

Gebruikte en aanbevolen literatuur 456
Biografische informatie over de auteurs 463

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De High Performance Organisatie, deel 2 - Mens, motivatie, talent en gedrag