Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Breinleren: optimaal leren volgens de neurowetenschappen

Breinleren is een onderwijskundige benadering die gebaseerd is op inzichten uit de neurowetenschappen over hoe onze hersenen functioneren bij het leren. Door rekening te houden met hoe het brein informatie verwerkt, opslaat en terughaalt, kunnen we leerprocessen effectiever maken. Deze aanpak wordt steeds vaker toegepast in onderwijs, trainingen, coaching en organisatieontwikkeling.

Op deze pagina vind je een selectie van boeken die je helpen om breinleren te begrijpen en toe te passen in verschillende contexten. Van praktische trainingsmethoden tot kritische beschouwingen – ontdek hoe kennis over ons brein kan leiden tot krachtigere leerinterventies.

Marcolien Huybers
HOE-boek voor de trainer
Een praktische bestseller voor trainers die willen werken met breinleerprincipes. Marcolien Huybers biedt concrete handvatten om te begrijpen hoe het brein leert en hoe je als trainer deze kennis kunt benutten voor effectievere trainingen. Een essentieel basiswerk voor iedereen die zich wil verdiepen in breinleren.

Breinleren in de praktijk

Breinleren is meer dan alleen theorie - het gaat vooral om de praktische toepassing. Door inzicht in mechanismen als neuroplasticiteit (het vermogen van het brein om te veranderen), het belang van herhaling, emotionele betrokkenheid en zintuiglijke prikkels, kunnen we leerprocessen optimaliseren. De volgende boeken bieden concrete toepassingen voor verschillende contexten.

Joyce Marijnissen
In 10 stappen effectieve trainingen
Joyce Marijnissen neemt je in 10 concrete stappen mee naar effectievere trainingen door breinprincipes toe te passen. In stap 7 worden diverse breinprincipes toegelicht die het leerproces versterken. Dit boek helpt je trainingen didactisch beter te ontwerpen op basis van hoe ons brein daadwerkelijk leert.

Een belangrijk aspect van breinleren is het inzetten van de juiste werkvormen die aansluiten bij hoe het brein informatie verwerkt. Door afwisseling, emotionele betrokkenheid en actieve participatie worden leerprocessen effectiever en blijft informatie beter beklijven.

Sasja Dirkse-Hulscher Angela Talen Miriam Boer Maaike Kester Jacqueline Stouthard
Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg
Dit praktische werkvormenboek voor de zorg is doorspekt met breinleerprincipes. De auteurs laten zien hoe je werkvormen kunt ontwerpen die optimaal inspelen op hoe het brein leert. De combinatie van praktische werkvormen met wetenschappelijke inzichten maakt dit boek bijzonder waardevol.

Breinleren en persoonlijke ontwikkeling

Breinleren beperkt zich niet tot klassikale settings. Ook in coaching en persoonlijke ontwikkeling bieden inzichten uit de neurowetenschappen waardevolle handvatten om groei en verandering te faciliteren. De volgende boeken tonen hoe breinleren kan worden toegepast in coaching en gedragsverandering.

Manon Bongers
Coachen vanuit de positieve psychologie
Manon Bongers verbindt positieve psychologie met inzichten over breinleren. Ze toont hoe coaches kennis over hoe het brein werkt kunnen inzetten om effectiever te coachen en duurzame gedragsverandering te ondersteunen. Een verfrissende combinatie van neuropsychologie en positieve coaching.

Spotlight: Hedi van Alphen

Hedi van Alphen en Jacqui Halmans zijn pioniers in het combineren van Transactionele Analyse (TA) met breinleren. In hun boek 'Doe dit boek' bieden ze een unieke synergie tussen deze benaderingen, waarbij ze neuroplasticiteit, neurale netwerken en breinprocessen toegankelijk maken voor persoonlijke ontwikkeling en begeleiding.

Het werk van Van Alphen en Halmans is bijzonder waardevol omdat het laat zien hoe breinleren kan worden geïntegreerd met andere psychologische benaderingen voor een nog krachtiger effect. Hun werk benadrukt dat breinleren niet op zichzelf staat, maar juist kan worden versterkt door combinatie met andere methodieken.

Lia Bijkerk Titia van der Ploeg
Aan het werk met Actiekaarten!
Dit praktische kaartspel van Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg is specifiek ontwikkeld op basis van breinleerprincipes zoals herhaling en het prikkelen van emotie. De Actiekaarten maken breinleren tastbaar en direct toepasbaar in diverse leersituaties.

Breinleren in organisaties

Organisaties die willen excelleren, kunnen niet om breinleren heen. Door te begrijpen hoe mensen in organisaties leren en zich ontwikkelen vanuit neurowetenschappelijk perspectief, kunnen organisaties effectiever worden. De volgende boeken bieden inzichten in hoe breinleren kan bijdragen aan high performance organisaties.

Jan-Dirk den Breejen MA, MSc Drs. Nathalie Hazenberg MA Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern Drs. Harriet Kuipers
De High Performance Organisatie, deel 2 - Mens, motivatie, talent en gedrag
Dit uitgebreide werk toont hoe organisaties effectiever kunnen worden door rekening te houden met hoe het menselijk brein leert en ontwikkelt. De auteurs maken de verbinding tussen organisatieontwikkeling en breinleren, en bieden praktische handvatten voor toepassing.
Janneke Schenning Robert-Jan Simons Tijs Besieux
Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep
In dit fascinerende boek wijden Schenning, Simons en Besieux hoofdstuk 5 specifiek aan de evolutie van traditioneel leren naar breinleren. Ze laten zien hoe inzichten uit de neurowetenschappen hebben geleid tot een fundamentele verschuiving in onze kijk op leren in organisaties.

Innovatieve toepassing van breinleren

Het veld van breinleren blijft zich ontwikkelen, met steeds innovatievere toepassingen. Trainers en opleiders zoeken naar nieuwe manieren om de inzichten uit de neurowetenschappen te vertalen naar praktische interventies die het leren versterken.

Titia van der Ploeg
Training 2.0
Titia van der Ploeg introduceert met de I van IMPACT (Intelligent) een vernieuwende aanpak voor breinleren. Ze bespreekt 'breintrucs' zoals HAFZERK (Herhaling, Actief, Fasering, Zintuiglijk, Emoties, Rijk, Koppelen) die trainers direct kunnen toepassen voor krachtigere leerinterventies.
Training 2.0 Een belangrijke les uit breinleren is dat emotie en zintuiglijke prikkels cruciaal zijn voor effectief leren. Wanneer leerstof emotionele betrokkenheid opwekt en meerdere zintuigen stimuleert, verbetert dit de verwerking en opslag in het langetermijngeheugen aanzienlijk.

Kritische perspectieven op breinleren

Niet iedereen is onverdeeld enthousiast over de toepassing van neurowetenschappelijke inzichten in leren en onderwijs. Sommige experts wijzen op het risico van oversimplificatie of misinterpretatie van hersenonderzoek. Ook waarschuwen critici voor 'neuromythes' - wijdverspreide maar onjuiste opvattingen over het brein die in onderwijskringen circuleren. Een kritische blik helpt ons om breinleren genuanceerd toe te passen.

Tjip de Jong
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong neemt een kritische positie in door een heel hoofdstuk te wijden aan het 'ontmaskeren' van breinleren als grotendeels oude wijn in nieuwe zakken. Dit boek biedt een noodzakelijk tegengeluid en nodigt uit tot kritische reflectie op de waarde en beperkingen van breinleren.
"Veel van wat wordt gepresenteerd als 'revolutionaire nieuwe inzichten uit de neurologie' is in feite een herformulering van bestaande didactische principes, nu onderbouwd met hersenscans en neurowetenschappelijke terminologie." Uit: 1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing

De toekomst van breinleren

Breinleren blijft zich ontwikkelen. Nieuwe inzichten uit de neurowetenschappen leiden tot verfijning van de principes en toepassingen. Eén van de interessante ontwikkelingen is de toenemende aandacht voor neurodiversiteit - het erkennen en waarderen van verschillende manieren waarop breinen functioneren en leren.

Een aankomend boek dat hierop inspeelt is 'Als alle breinen leren' van Saskia Schepers. Voortbouwend op haar eerdere werk over neurodiversiteit op het werk, richt ze zich nu op breinvriendelijker onderwijs dat rekening houdt met verschillende manieren van informatieverwerking.

Breinleren is geen statisch concept maar een dynamisch veld dat zich blijft ontwikkelen. Door kennis te nemen van zowel de praktische toepassingen als de kritische perspectieven, kun je een genuanceerde visie ontwikkelen en breinleren effectief inzetten in jouw context - of dat nu onderwijs, training, coaching of organisatieontwikkeling is.

Saskia Schepers
Als alle breinen leren
In dit aankomende boek pleit Saskia Schepers voor breinvriendelijker onderwijs dat rekening houdt met neurodiversiteit. Ze bouwt voort op haar eerdere werk over neurodiversiteit op het werk en vertaalt dit naar hoe verschillende typen breinen optimaal kunnen leren.

De inzichten en toepassingen van breinleren blijven zich ontwikkelen. Door kennis te nemen van de boeken op deze pagina kun je een gedegen basis leggen en breinleren effectief inzetten in jouw specifieke context. Of je nu trainer, coach, docent of organisatieontwikkelaar bent - begrip van hoe het brein leert kan een waardevolle verrijking zijn van je professionele repertoire.

Boeken over 'breinleren' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'breinleren'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden