Lees verder
Onderwijs, organisatieontwikkeling, samenwerken, leren en innoveren.
Veeleisende optimist.
Publicist en podcast maker (www.tjipcast.nl).
Onderzoeker aan o.a. de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool KPZ.
Meer over Tjip de Jong
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789462961517Samenvatting
In Nederland vliegen de onderwijsvernieuwingen je om de oren. Kinderen moeten oplossend en onderzoekend rekenen en schrijven. Samenwerken, reflecteren, creativiteit en digitale vaardigheden ontwikkelen. En het liefst hun eigen individuele leerweg volgen. Of deze behoefte aan maatwerk en vernieuwingen uiteindelijk uitvoerbaar en/of wetenschappelijk onderbouwd is, doet er vaak niet toe.
Maar waardoor worden deze innovaties eigenlijk gevoed? Waarom horen we zo vaak alarmerende berichten over de kwaliteit van ons taal- en rekenonderwijs? Leiden al die vernieuwingen wel tot verbetering of alleen maar tot meer problemen?
Tjip de Jong legt in deze bundeling van zijn onderwijsblogs uit NRC Handelsblad de onderwijsvernieuwingen langs een kritische no-nonsense meetlat. Dit doet hij met oog voor de dagelijkse praktijk en met grappige, confronterende voorbeelden. De QR-codes bij iedere column geven nog meer informatie en verwijzen naar relevante podcasts en filmpjes op YouTube.
Dr. Tjip de Jong is onderzoeker, docent, schrijver en adviseur. Hij maakt een wekelijkse podcast over leren, veranderen en onderwijs: www.tjipcast.nl, en schrijft regelmatig een onderwijsblog voor de website van NRC Handelsblad.
‘In deze bundel ontrafelt Tjip interessante onderwijskwesties met een uitkomst die vaak ontnuchterend eenvoudig is. Een absolute leestip!’ – Eva Naaijkens, auteur van En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?
‘De boodschap in dit boek is glashelder: Geef les! De rest is ruis.’ – Bertus Meijer, schoolmeester en oprichter van Onderwijsenzo
‘Tjip de Jong fileert haarfijn de misconcepties van onderwijsvernieuwers.’ – Prof. dr. Anna Bosman, Radboud Universiteit Nijmegen
‘Tjip kent het onderwijs op z’n duimpje, maar heeft de blik van de nieuwsgierige toeschouwer behouden. Zijn stukken zijn origineel, grappig en scherp.’ – Mirjam Remie, Onderwijsredacteur NRC
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Tjip de Jong
Inhoudsopgave
De onzin van breinleren op school 12
Wat het onderwijs kan leren van zwemles 17
Scholen, met ‘omdenken’ alleen komt de leerling er niet 22
Onderwijs vernieuwing: kolossen van projecten 26
Laat onderwijs managers zelf digitale vaardigheden leren 30
Lieve ouders, leg die telefoon eens weg 33
Pabo’s: kennis overdracht en instructie zijn niet ouderwets 37
Laat kinderen weer timmeren, zagen en solderen op school 42
Zo leert mijn zoon 1+1=11 45
Zo leert mijn zoon 1+1=11. Analyse van de reacties 49
Zelf reflectie: wat volwassenen lastig vinden, moeten zesjarigen al doen 55
Vergeet klimaattafels, hervorm het economisch onderwijs 59
De basisschool houdt nu nog slechts pseudopauzes 63
De IQ-test als klassenstrijd op school 68
De Kamer bedenkt nog meer taken voor de schooldirecteur 73
Innovatie in het onderwijs gaat voor de gymleraar 78
Met een mannenpabo verdwijnt het lerarentekort 83
Gepersonali seerd leren leidt tot nog meer invulwerk 87
Maak het onderwijs nou eens niet ‘toekomst bestendig’ 92
Een schoolplein mag geen parkeerplaats lijken 97
De toename van zzp’ers voor de klas komt door schoolleiders zelf 101
Google, Apple en Microsoft dringen de klas binnen 106
Kerstman (en Sinterklaas), sla de scholen volgend jaar maar over 111
Over de auteur 114
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan