Dr. Arend Geul. Richt zich in zijn onderzoek al langer op policy work en policy in practice.
Meer over Arend GeulBeleidsconstructie, coproductie en communicatie
Zes beproefde methodieken van beleidsontwikkeling
Paperback Nederlands 2018 4e druk 9789462367302Samenvatting
Overheden, bedrijven, instellingen en organisaties voeren beleid om problemen te overwinnen en doelstellingen te realiseren. Anno 2020 gebeurt dat anders dan in voorgaande decennia.
Beleidsconstructie is het maken van professionele beleidsplannen door professionele beleidsadviseurs, zoals beleidsambtenaren bij de overheid of consultants verbonden aan adviesbureaus. Het vergt vakmanschap omdat problemen oplossen oneindig veel moeilijker is dan problemen benoemen en bediscussiëren. Het is ‘sexy’ werk vanwege de nabijheid tot de beslissers en de grote invloed die men kan uitoefenen.
Beleidsconstructie, coproductie en communicatie beschrijft zes methoden die in de praktijk worden gebruikt om tot professionele beleidsplannen te komen:
• Japanse methode: het intelligent kopiëren van ander beleid.
• Portugese methode: beleidsconstructie via competitie.
• Ingenieursmethode: het ontwikkelen op basis van wetenschap en expertise.
• Romeinse methode: het ontwerpen van cosmetische beleidsoplossingen.
• Amerikaanse methode: interactieve beleidsvorming met burgerparticipatie.
• Nederlandse methode: beleidsconstructie in overleg met maatschappelijke partners.
Elk hoofdstuk biedt praktijkvoorbeelden, zet de achterliggende theorie uiteen, en geeft een handleiding voor toepassing. Deze vierde druk is geheel herzien. Nieuwe ontwikkelingen zijn vermeld, nieuwe literatuur is verwerkt.
De vakpers over de eerste druk van Beleidsconstructie, coproductie en communicatie: ‘de auteur weet waar hij over schrijft’ (Openbaar Bestuur), ‘aansprekend’ (Comma), ‘inzichtelijk en aanstekelijk … zou in de boekenkast van geen enkele beleidsmaker misstaan’ (Binnenlands Bestuur).
Het boek is bestemd voor hbo- en universitaire studenten (onder andere beleidswetenschap, bestuurskunde, politicologie, communicatiekunde en toegepaste sociale en juridische wetenschappen) en voor diegenen die in de praktijk betrokken zijn bij het maken van beleid.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 1945-1980: liberale rechtsstaat en beleidsstaat 14
1.2 1980-2013: liberalisering en terugtred van de overheid 16
1.3 Vanaf 2013: maatschappelijk initiatief en volgende overheid? 18
1.4 Beleidswetenschap en beleidskunde 25
2 Begrippen: beleid, beleidselementen, beleidsomgeving en beleidsproces 31
2.1 De inhoudelijke beleidselementen 32
2.2 Beleidsplannen behoeven steun 43
2.3 ‘Krachten’ en ‘machten’ in de beleidsomgeving 45
2.4 Beleidsconstructie en beleidsproces 48
2.5 Ter afsluiting 49
3 Professionele beleidsconstructie 53
3.1 Opdracht tot beleidsconstructie en selectie van beleidsadviseurs 54
3.2 Beleidsadviseurs in Nederland 56
3.3 Vereisten van professionele beleidsconstructie: de ’Haagse consensus’ 59
3.4 Beleidsconstructie en communicatie 63
4 Beleidsconstructie door intelligent kopiëren: de Japanse methode 69
4.1 Praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland 71
4.2 Theorie 75
4.3 Handleiding voor beleidsconstructie volgens de Japanse methode 78
5 Beleidsconstructie via competitie: de Portugese of Olympische methode 83
5.1 Praktijkvoorbeelden 84
5.2 Theorie 89
5.3 Handleiding voor beleidsconstructie volgens de Portugese of Olympische methode 95
6 Beleidsconstructie op basis van expertise: de Engelse of ingenieursmethode 99
6.1 Praktijkvoorbeelden 101
6.2 Theorie 102
6.3 Handleiding voor beleidsconstructie volgens de Engelse of ingenieursmethode 108
7 Cosmetische oplossingen: de Romeinse methode van beleidsconstructie 119
7.1 Praktijkvoorbeelden 120
7.2 Theorie 123
7.3 Handleiding voor beleidsconstructie volgens de Romeinse methode 126
8 Interactieve beleidsconstructie I: de Amerikaanse methode van burgerparticipatie 129
8.1 Praktijkvoorbeelden 133
8.2 Theorie 138
8.3 Handleiding voor beleidsconstructie volgens de Amerikaanse methode van directe burgerparticipatie 145
9 Interactieve beleidsconstructie II: de Nederlandse methode van overleg met maatschappelijke organisaties 151
9.1 Praktijkvoorbeelden 154
9.2 Theorie 157
9.3 Handleiding voor beleidsconstructie volgens de Nederlandse methode 160
10 De keuze van een of meer methoden van beleidsconstructie 167
10.1 Eén, of meer dan één methode? 169
10.2 De context stuurt de aanpak van de beleidsconstructie 171
10.3 Handleiding voor de keuze van de aanpak van beleidsconstructie 173
Trefwoordenregister 181
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan