Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing

Audio-download Mp3 Nederlands 2020 9789462553309
Verkooppositie 705613 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

In Nederland vliegen de onderwijsvernieuwingen je om de oren. Kinderen moeten oplossend en onderzoekend rekenen en schrijven. Samenwerken, reflecteren, creativiteit en digitale vaardigheden ontwikkelen. En het liefst hun eigen individuele leerweg volgen. Of deze behoefte aan maatwerk en vernieuwingen uiteindelijk uitvoerbaar en/of wetenschappelijk onderbouwd is, doet er vaak niet toe.

Maar waardoor worden deze innovaties eigenlijk gevoed? Waarom horen we zo vaak alarmerende berichten over de kwaliteit van ons taal- en rekenonderwijs? Leiden al die vernieuwingen wel tot verbetering of alleen maar tot meer problemen?

Tjip de Jong legt in deze bundeling van zijn onderwijsblogs uit NRC Handelsblad de onderwijsvernieuwingen langs een kritische no-nonsense meetlat. Dit doet hij met oog voor de dagelijkse praktijk en met grappige, confronterende voorbeelden. De QR-codes bij iedere column geven nog meer informatie en verwijzen naar relevante podcasts en filmpjes op YouTube.

Dr. Tjip de Jong is onderzoeker, docent, schrijver en adviseur. Hij maakt een wekelijkse podcast over leren, veranderen en onderwijs: www.tjipcast.nl, en schrijft regelmatig een onderwijsblog voor de website van NRC Handelsblad.

‘In deze bundel ontrafelt Tjip interessante onderwijskwesties met een uitkomst die vaak ontnuchterend eenvoudig is. Een absolute leestip!’ – Eva Naaijkens, auteur van En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?

‘De boodschap in dit boek is glashelder: Geef les! De rest is ruis.’ – Bertus Meijer, schoolmeester en oprichter van Onderwijsenzo

‘Tjip de Jong fileert haarfijn de misconcepties van onderwijsvernieuwers.’ – Prof. dr. Anna Bosman, Radboud Universiteit Nijmegen

‘Tjip kent het onderwijs op z’n duimpje, maar heeft de blik van de nieuwsgierige toeschouwer behouden. Zijn stukken zijn origineel, grappig en scherp.’ – Mirjam Remie, Onderwijsredacteur NRC

Specificaties

ISBN13:9789462553309
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-download
Beveiliging:none
Bestandsformaat:mp3
Aantal pagina's:120
Uitgever:Bookora
Druk:1
Verschijningsdatum:14-4-2020
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (1)

Stefan Teunissen | 26 juni 2020
1+1=11 - Zin & onzin van Onderwijsvernieuwing van Tjip de Jong is een topper. In dit boek komen veel onderwijskwesties ter sprake waar je als leerkracht, maar ook als directeur mee te maken hebt.Van allerlei vormen van onderwijsvernieuwing, IQ-tests tot aan goede kennisoverdracht en instructies worden op een scherpe en grappige wijze besproken.Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
6 stemmen
5
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

nieuws
Tjipcast: podcast over organisatieverandering en onderwijsontwikkeling
Karin de Zwaan 20 oktober 2020 Ben jij al een podcastluisteraar? Het medium wordt alleen maar groter en de onderwerpen waar je een podcast over kan luisteren groeit ook. Managementboek werkt al een tijd samen met Tjip de Jong en zijn podcast Tjipcast. De afleveringen gaan over organisatieverandering, leren in werk en onderwijsontwikkeling. Tjip heeft regelmatig auteurs van managementboeken voor de microfoon. 
preview
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong 7 mei 2020 Nieuwe ‘zelfsturende' rekenmethodes leiden af van de essentie van leren rekenen: het memoriseren van rekenregels en het inslijten van een standaardaanpak. Met dit boekje in je achterzak kan je de zin en onzin van deze en al die onderwijsvernieuwingen in Nederland beter op waarde inschatten.
Alle interviews en artikelen (2)

Over Tjip de Jong

Dr. Tjip de Jong is organisatieadviseur en onderzoeker. Hij bestudeert en adviseert mensen (in organisaties) die werk maken van verandering, leren en innovatie. In 2010 verdedigde hij het proefschrift Linking social capital to knowledge productivity, een studie die dieper ingaat op de vraag welke kenmerken van sociale netwerken in (en tussen) organisaties innovatie en kennisproductiviteit bevorderen. Daarna schreef hij een sprookjesboek voor managers met de titel We presteerden nog lang en gelukkig samen met Simon van der Veer. Ook bundelde hij alle bruikbare managementmodellen in één boek, getiteld Spiekbriefjes voor topmanagers. Hij publiceert daarnaast regelmatig in (wetenschappelijke) tijdschriften en vakbladen. In 2016 verscheen Verslaafd aan organiseren waarin hij reflecteert op de stand van zaken in verandermanagement. Hij gebruikt daarbij verslaving als metafoor en perspectief op organisatieverandering. Begin 2018 publiceerde hij samen met Joseph Kessels het filosofieboek Denken in organisaties, een pleidooi voor een nieuwe Verlichting. In dit boek gaan de auteurs samen met tal van filosofen uit de 17e en 18e eeuw op zoek naar nieuwe vormen van samenwerking en perspectieven op duurzame vooruitgang en groei. Ze presenteren een nieuwe routekaart voor organisaties om naar innovatie en vernieuwing te kijken. Naast zijn adviespraktijk geeft Tjip regelmatig lezingen en is hij gastdocent verbonden aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam.

Andere boeken door Tjip de Jong

Inhoudsopgave

Inleiding 8

De onzin van breinleren op school 12
Wat het onderwijs kan leren van zwemles 17
Scholen, met ‘omdenken’ alleen komt de leerling er niet 22
Onderwijs vernieuwing: kolossen van projecten 26
Laat onderwijs managers zelf digitale vaardigheden leren 30
Lieve ouders, leg die telefoon eens weg 33
Pabo’s: kennis overdracht en instructie zijn niet ouderwets 37
Laat kinderen weer timmeren, zagen en solderen op school 42
Zo leert mijn zoon 1+1=11 45
Zo leert mijn zoon 1+1=11. Analyse van de reacties 49
Zelf reflectie: wat volwassenen lastig vinden, moeten zesjarigen al doen 55
Vergeet klimaattafels, hervorm het economisch onderwijs 59
De basisschool houdt nu nog slechts pseudopauzes 63
De IQ-test als klassenstrijd op school 68
De Kamer bedenkt nog meer taken voor de schooldirecteur 73
Innovatie in het onderwijs gaat voor de gymleraar 78
Met een mannenpabo verdwijnt het lerarentekort 83
Gepersonali seerd leren leidt tot nog meer invulwerk 87
Maak het onderwijs nou eens niet ‘toekomst bestendig’ 92
Een schoolplein mag geen parkeerplaats lijken 97
De toename van zzp’ers voor de klas komt door schoolleiders zelf 101
Google, Apple en Microsoft dringen de klas binnen 106
Kerstman (en Sinterklaas), sla de scholen volgend jaar maar over 111

Over de auteur 114

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing