Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties

Lessen uit de geleefde werkelijkheid

Gebonden Nederlands 2017 9789462760806
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 442Hoogste positie: 77
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Tien jaar werken met het concept van de ‘verwaarloosde organisatie’ heeft zoveel cases opgeleverd dat het doorgeven van de lessen uit de geleefde werkelijkheid een logische stap is. Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties is bedoeld als tutorial, om het zelfstandig leren interveniëren in verwaarloosde organisaties voor organisatieprofessionals mogelijk te maken.

Het bevat onder meer een methode voor organisatieontwikkeling vanuit een probleemsituatie en ontsluit relevante wetenschappelijke kennis uit de veranderkunde over de ongemakkelijke waarheid in organisaties. Over de destructieve werking van managementmodes als zelfsturende teams, over destructief leiderschap en over probleemgedrag zoals pesten. Het boek bevat een tweetal manieren om actieonderzoek te doen tijdens trajecten voor organisatieontwikkeling om systematisch te kunnen reflecteren op het interveniëren in verwaarloosde organisaties.

"Verwaarlozing van de geleefde werkelijkheid vraagt om moreel goed en praktisch juist handelen. Dat is wat dit boek je leert." – Marijke Spanjersberg, docent systeemdenken aan de Radboud Universiteit Nijmegen

"Het boek laat feilloos zien dat gemakkelijk meegaan met managementhypes, bijna altijd veelbelovend en met een hoog panaceekarakter, voor de organisatie heel vaak ernstige averechtse effecten heeft." – Jan den Hollander, docent SIOO

"Dit boek bevat een rijkdom aan inzichten en handreikingen voor managers en adviseurs die zoeken hoe je relationele orde en rust in verwaarloosde organisaties weet te brengen." – Leike van Oss, organisatieadviseur en coauteur van o.a. Onderweg en Onomkeerbaar

Specificaties

ISBN13:9789462760806
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:400
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:26-7-2017
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (4)

Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties - 'Aanrader'
Annett Keizer | 10 januari 2018
Eindelijk is er een boek dat glashelder vertelt hoe vreselijk mis het kan zijn in organisaties. Hoe niet alleen de top en management, maar ook medewerkers zelf de boel soms zo frustreren dat de werksfeer grondig wordt verpest.
Lees verder
Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties - 'Compleet en doordacht'
Han van der Pool | 14 november 2017
Ik vind Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties een prachtig boek en een aanrader voor managers en consultants. Het boek is een waardig vervolg op het in 2014 door de Orde van Organisatieadviseurs bekroonde boek Verwaarloosde organisaties.
Lees verder
Verwaarloosde organisaties
Bert Peene | 20 september 2017
Met het fenomeen verwaarloosde kinderen zijn we (helaas) al jaren bekend, maar dat je ook van verwaarlozing kunt spreken als het over organisaties gaat, is de verdienste van Joost Kampen, die het concept in 2011 in zijn gelijknamige boek introduceerde. In Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties (‘Lessen uit de geleefde werkelijkheid’) werkt hij het concept, dat in brede kring waardering kreeg, verder uit met nieuwe wetenschappelijke kennis en casuïstiek.
Lees verder
Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties - Kloek en doorwrocht
Nico Jong | 1 september 2017
In veel organisaties is de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers ernstig verstoord. Zij negeren elkaar en weten niet meer hoe zij echt contact kunnen maken. Zij maken zich dan alleen nog druk over de inhoud van hun werk of verschuilen zich achter politieke spelletjes.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
15 stemmen
14
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

nieuws
Management Summaries - Leren intervenieren in verwaarloosde organisaties
Bert Peene 27 oktober 2017 In zijn boek Verwaarloosde organisaties. Introductie van een nieuw concept voor organisatieprofessionals (uit 2011) introduceerde Joost Kampen de theorie van de verwaarloosde organisaties.
interview
Joost Kampen: ‘Naar de werkelijkheid kijken in organisaties is lastig’
Bert Peene 15 september 2017 Verwaarlozing is een term die nog steeds in weinig veranderkundige literatuur voorkomt en toch is dat vaak de belangrijkste oorzaak van disfunctionaliteit in organisaties. Het heeft dan te lang ontbroken aan sturing en begeleiding, waardoor de relatie tussen leiding en medewerkers ernstig verstoord is of zelfs verbroken. Joost Kampen introduceerde het concept verwaarloosde organisaties in 2011 en werkte het in de jaren die volgden verder uit. Het resultaat is een nieuw, bijna vuistdik boek: Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties (‘Lessen uit de geleefde werkelijkheid’). De moraal van zijn verhaal: vóór alles moet iedereen weer ‘normaal’ doen.
preview
Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties
Joost Kampen 3 augustus 2017 Met dit nieuwe boek Leren interveniëren in Verwaarloosde organisaties wil ik kennis en ervaring doorgeven van het werken aan herstel van verwaarloosde organisaties gedurende de afgelopen tien jaar.

Over Joost Kampen

Joost Kampen is veranderkundige en adviseert in organisaties met ontwikkelingsproblemen. Hij heeft een achtergrond als organisatiesocioloog en promoveerde in 2011 bij professor doctor Léon de Caluwé op het concept van de verwaarloosde organisatie. Hij is verbonden aan de Ambachtsschool voor Organiseren en Veranderen en de Vrije Universiteit en doceert aan de Universiteit Twente, sioo, de Business School Nederland en aog School of Management. Hij publiceert regelmatig, ook internationaal, verzorgt een eigen leergang en doceert aan de Vrije Universiteit, Universiteit Twente, Sioo, Business School Nederland en AOG School of Management. Boeken van zijn hand zijn 'Verwaarloosde organisaties' (2011, O.a Boek van het Jaar, in 2015 in Engelse vertaling uitgegeven door Palgrave MacMillan als Emotional Abuse and Neglect in the Workplace) en 'Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties' (2017). 'Advieswerk in verwaarloosde organisaties' is het derde boek waarin hij studie naar, en ervaringen in, verwaarloosde organisaties deelt.

Andere boeken door Joost Kampen

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

DEEL I: HET CONCEPT VAN DE VERWAARLOOSDE ORGANISATIE
Inleiding
Waarom deze verdieping van het concept?
Plaatsbepaling in de veranderkunde
Herkomst van de theorie
De ontwikkeling van de theorie
Tien jaar ervaring in werken met het concept

1. Een verwaarloosde organisatie: de essenties
1.1 Definitie van een verwaarloosde organisatie
1.2 Herkennen van ontwikkelingsproblemen in organisaties
1.3 De parallel tussen ouderschap en leiderschap
1.4 Herstel van verwaarlozing

2. Verwaarloosde teams
2.1 Wat er gebeurt in verwaarloosde teams
2.2 De invloed van de groep op het individu
2.3 Leiderschap en ontwikkelingsfasen van groepen
2.4 Waar beginnen met interveniëren in verwaarloosde teams?

DEEL II: DE VERWAARLOZENDE DRIEHOEK
Inleiding: model van de verwaarlozende driehoek

3. Destructieve organisatieontwikkeling
3.1 De schaduwkant van organiseren
3.2 Modes en hypes in management en organisatie
3.3 De emotionele impact van verandering
3.4 Organisaties op de divan: irrationele processen in organisaties
3.5 Crisis als breekijzer
3.6 Praktijkvoorbeelden van destructieve organisatieontwikkeling
3.7 Inzichten voor de veranderaar

4. Destructief leiderschap
Inleiding: constructief en destructief leiderschap
4.1 Wat wordt onder destructief leiderschap verstaan?
4.2 De giftige driehoek
4.3 Kenmerken van destructief leiderschap
4.4 Intimiderend leiderschap en machtsmisbruik
4.5 Management by exception en laissez-faire leiderschap
4.6 Groots of ziek leiderschap?
4.7 Gevolgen van destructief leiderschap: vervreemding en gelatenheid
4.8 Reacties op destructief leiderschap: betaald zetten of wraak
4.9 Praktijkvoorbeelden van destructief leiderschap
4.10 Inzichten voor de veranderaar

5. Destructief medewerkerschap
Inleiding
5.1 Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
5.2 De straatcultuur van de verwaarloosde organisatie
5.3 Probleemgedrag in organisaties
5.4 Typologie van deviant werkgedrag
5.5 Onbeleefd of asociaal gedrag op het werk
5.6 Gericht op personen: pesten op het werk
5.7 Gericht op de organisatie: antiwerkgedrag
5.8 Oorzaken van probleemgedrag op het werk
5.9 Effecten van probleemgedrag op het werk
5.10 De invloed van probleemgedrag
5.11 Wat kan de leiding doen tegen probleemgedrag op het werk?
5.12 Praktijkvoorbeelden van probleemgedrag
5.13 Inzichten voor de veranderaar

6. Dynamieken in de verwaarlozende driehoek
6.1 Verwaarlozing in systemisch perspectief
6.2 Toevoeging op het concept van de verwaarloosde organisatie

DEEL III: LEREN INTERVENIËREN
Inleiding: van ‘visie’ naar ‘pijn’

7. Al doende leren
7.1 Kennis over sociaal leren
7.2 Een nieuwe taal voor organisatievraagstukken

8. Methode voor organisatieontwikkeling vanuit een probleemsituatie
Fase 0: agendering van de probleemsituatie
Fase 1: onderzoeken van de geleefde werkelijkheid
Fase 2: duiden van de patronen: naar de plek der moeite
Fase 3: formuleren en contracteren van de veranderopgave
Fase 4: vormgeven van het veranderproces
Fase 5: anders doen: afleren en aanleren
Fase 6: reflecteren en leren

9. De rolverdeling
9.1 De rol van de manager
9.2 De rol(len) van de veranderkundig begeleider

10. Het interventierepertoire
10.1 Interventies in het hier-en-nu: reflection in action
10.2 Interventies om te conceptualiseren en leren: reflection on action

11. Lessen van en voor veranderaars
11.1 Hoe blijf je fit als veranderaar?
11.2 Persoonlijke verhalen van veranderaars
11.3 Veranderkundige kennis van de veranderaar
11.4 Competenties van de veranderaar(s)
11.5 Praktische tips om het veranderen leuk te blijven vinden

DEEL IV: ONDERZOEKEND INTERVENIËREN
Inleiding: hoe combineer je de wereld van praktijk en wetenschap?

12. De organisatieprofessional als onderzoeker
12.1 Kennis- en praktijkstromen combineren
12.2 Motieven voor het combineren van wetenschap en praktijk
12.3 Spanningen bij het combineren van wetenschap en praktijk

13. Het proces van onderzoekend interveniëren
13.1 Vier domeinen van de veranderaar
13.2 Vijf bewegingen tussen de domeinen
13.3 Hoe verloopt het pendelen tussen de domeinen?

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties