Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Platformrevolutie

Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven

Paperback Nederlands 2020
Verkooppositie 1010 dagen in de top 10
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

De samenleving wordt de laatste jaren opgeschud door nieuwe platformorganisaties als Amazon, Uber en Booking.com. Met hun exponentiële groeicapaciteit en onorthodoxe strategieën groeien deze organisaties in een paar jaar uit tot spelers van wereldformaat. De platformrevolutie lijkt geen enkele sector te sparen.

Hoewel de platformrevolutie grote kansen biedt, zijn er ook genoeg vragen. Wat doen platformorganisaties anders? Wat kunnen bestaande organisaties hiervan leren? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie? Hoe benutten we de kansen en voorkomen de we mogelijke negatieve effecten?

Deze vragen stonden voor ondernemer en internationaal platformexpert en auteur Martijn Arets centraal tijdens zijn 60 reizen naar 16 landen waar hij in de afgelopen 8 jaar ruim 500 betrokkenen sprak. In Platformrevolutie analyseert Arets de belangrijkste ontwikkelingen en stakeholders, legt hij de meest prangende dilemma’s bloot en schetst hij een visie op en roadmap naar de toekomst.

"Martijn Arets is zonder twijfel een van de best geïnformeerde experts op het gebied van de platformeconomie." – José van Dijck, hoogleraar media en digitale samenleving, Universiteit Utrecht en coauteur van The Platform Society

"Wie op zoek is naar een nuchtere kijk op de huidige stand van de platformeconomie zal het moeilijk hebben een beter boek te vinden." – Rogier De Langhe, economiefilosoof Universiteit Gent

"Het lezen van Martijns visie op hoe overheden met de uitdagingen én kansen zijn omgegaan, was herkenbaar, her en der confronterend, maar leverde bovenal nieuwe inzichten op." – Nanette Schippers, projectmanager gemeente Amsterdam

"Een topboek voor de easy followers." – Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland

"Een heldere, complete en bovenal objectieve vertelling van hoe de platformeconomie zich heeft ontwikkeld en volwassen is geworden. Dit boek geeft actuele en relevante antwoorden, en toont de kansen en uitdagingen in de platformeconomie." – Michelle van Os, directeur Helpling Nederland

Specificaties

ISBN13:9789462762435
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:368
Druk:1
Verschijningsdatum:10-7-2020

Expertrecensies (1)

Platformrevolutie - 'Een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk'
Sjors van Leeuwen | 30 juli 2020
De wereld wordt de laatste jaren flink opgeschud door succesvolle platformbedrijven als Amazon, Airbnb, Uber en Booking.com. Gevolgd door een grote stroom van bekende en minder bekende platforminitiatieven in bedrijfsleven en publieke sector. Wat betekent deze platformisering voor de samenleving?Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
8 stemmen
8
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Martijn Arets: ‘Ik kan geen business bedenken waarin platformtechnologie niet kan helpen’
Pierre Spaninks 10 juli 2020 Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. In Platformrevolutie onderzoekt hij de ontwikkelingen en de stakeholders, legt hij de dilemma’s bloot en ontwikkelt hij een visie op de toekomst. Managers en bestuurders raadt hij aan om na te gaan of en op welke manier platformtechnologie kan bijdragen aan de doelstellingen en de waarden van hun organisatie.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Martijn Arets

Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. Na een carrière als lichttechnicus, evenementenorganisator en marketingmanager zegde hij in 2010 zijn baan op om zijn droom achterna te gaan. In een oud Volkswagenbusje reisde hij vijf maanden door Europa om in gesprek te gaan met de leiders van twintig authentieke Europese merken als Mini, Adidas, LEGO, Alessi en Manchester United. Zijn bevindingen bundelde hij in het boek Brand Expedition, een reis langs de twintig meest inspirerende merken. Voor de vertaling en productie van de Engelse editie wist hij vervolgens als een van de eersten ter wereld via een op aandelen gebaseerde crowd-fundingscampagne op het platform van Symbid de benodigde 20.000 euro bijeen te brengen. Mede door deze crowdfundingscampagne werd hij in 2011 door de lezers van ondernemersmagazine Sprout gekozen tot de beste ondernemer van het jaar. Een wedstrijd waarin hij genomineerden als John de Mol, Reinout Oerlemans en Floris van Bommel achter zich liet. Martijn werd gevraagd om als ‘European Young Leader’ Nederland te vertegenwoordigen in een Europese denktank en een TED-Talk in Griekenland te geven. Geïntrigeerd door de mogelijkheden van onlineplatformen en gedreven door nieuwsgierigheid onderzocht hij daarna acht jaar lang de opkomst van de platformeconomie. Hiervoor ging hij in gesprek met vijfhonderd deelnemers in zestien landen. De resultaten van deze expeditie beschrijft hij in dit boek. Tijdens deze expeditie schreef hij de boeken Crowdfunding, de hype voorbij en Crowdfunding voor Dummies. Met zijn eigen bedrijf Professional Outsider Consultancy deelt Martijn zijn kennis door het geven van presentaties en advies. Daarnaast initieert hij eigen onderzoeken, waarvoor hij verschillende partners bijeenbrengt die de interesse en nieuwsgierigheid naar het vraagstuk delen, om vervolgens samen op onderzoek uit te gaan. Als onafhankelijke stem in het debat draagt Martijn bij aan verschillende onderzoeken en probeert hij de ontwikkelingen rondom de opkomst van onlineplatformen te duiden. Zo zette hij de platformen www.deeleconomieinnederland.nl en www.platformwerk.nl op om de omvang van de platformmarkt voor een groot publiek duidelijk te maken. Als bruggenbouwer brengt hij stakeholders samen, om het debat inhoudelijker en constructiever te laten verlopen. Martijn woont in Houten, samen met Jannette en hun drie kinderen Joep, Sophie en Anna.

Andere boeken door Martijn Arets

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 To platform or not to platform?
Hoofdstuk 1 De (on)begrensde mogelijkheden van de platformeconomie
Hoofdstuk 2 Platformen als tweezijdige marktplaatsen
Hoofdstuk 3 Wat doen platformen anders?
Hoofdstuk 4 Maar hoe dan? Lessen uit de platformpraktijk
Hoofdstuk 5 Platformen in maatschappelijk perspectief

Deel 2 Platformen voor niet-start-ups
Hoofdstuk 6 Kansen voor bestaande organisaties
Hoofdstuk 7 Strategische vragen
Hoofdstuk 8 Checklist voor de toegevoegde waarde van platformen

Deel 3 Overheid en platformen
Hoofdstuk 9 De overheid in de platformeconomie
Hoofdstuk 10 Platformen die bijdragen aan de doelstelling van de overheid
Hoofdstuk 11 Nationale overheden en platformen
Hoofdstuk 12 De overheid als platform

Deel 4 Toekomst
Hoofdstuk 13 De potentie van de platformeconomie
Hoofdstuk 14 Naar een inclusieve platformeconomie
Hoofdstuk 15 Platformen in crisistijd

Appendix
Nawoord
Dankwoord
Lijst met platformen
Bronnen
Over de auteur

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Platformrevolutie