Lees verder
Martijn Arets daagt en inspireert met zijn bedrijf Brand Expedition organisaties en individuen uit op het gebied van merk, strategie, ondernemerschap, innovatie, nieuwe business modellen en, niet te vergeten, social media.
Daarnaast gebruikt hij zijn ervaring en energie om andere organisaties verder te helpen en om te participeren in startups die de wereld willen veranderen.
Meer over Martijn AretsPlatformrevolutie
Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789462762435Samenvatting
Genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020
De samenleving wordt de laatste jaren opgeschud door nieuwe platformorganisaties als Amazon, Uber en Booking.com. Met hun exponentiële groeicapaciteit en onorthodoxe strategieën groeien deze organisaties in een paar jaar uit tot spelers van wereldformaat. De platformrevolutie lijkt geen enkele sector te sparen.
Hoewel de platformrevolutie grote kansen biedt, zijn er ook genoeg vragen. Wat doen platformorganisaties anders? Wat kunnen bestaande organisaties hiervan leren? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie? Hoe benutten we de kansen en voorkomen de we mogelijke negatieve effecten?
Deze vragen stonden voor ondernemer en internationaal platformexpert en auteur Martijn Arets centraal tijdens zijn 60 reizen naar 16 landen waar hij in de afgelopen 8 jaar ruim 500 betrokkenen sprak. In Platformrevolutie analyseert Arets de belangrijkste ontwikkelingen en stakeholders, legt hij de meest prangende dilemma’s bloot en schetst hij een visie op en roadmap naar de toekomst.
"Martijn Arets is zonder twijfel een van de best geïnformeerde experts op het gebied van de platformeconomie." – José van Dijck, hoogleraar media en digitale samenleving, Universiteit Utrecht en coauteur van The Platform Society
"Wie op zoek is naar een nuchtere kijk op de huidige stand van de platformeconomie zal het moeilijk hebben een beter boek te vinden." – Rogier De Langhe, economiefilosoof Universiteit Gent
"Het lezen van Martijns visie op hoe overheden met de uitdagingen én kansen zijn omgegaan, was herkenbaar, her en der confronterend, maar leverde bovenal nieuwe inzichten op." – Nanette Schippers, projectmanager gemeente Amsterdam
"Een topboek voor de easy followers." – Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland
"Een heldere, complete en bovenal objectieve vertelling van hoe de platformeconomie zich heeft ontwikkeld en volwassen is geworden. Dit boek geeft actuele en relevante antwoorden, en toont de kansen en uitdagingen in de platformeconomie." – Michelle van Os, directeur Helpling Nederland
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Martijn Arets
Inhoudsopgave
Deel 1 To platform or not to platform?
Hoofdstuk 1 De (on)begrensde mogelijkheden van de platformeconomie
Hoofdstuk 2 Platformen als tweezijdige marktplaatsen
Hoofdstuk 3 Wat doen platformen anders?
Hoofdstuk 4 Maar hoe dan? Lessen uit de platformpraktijk
Hoofdstuk 5 Platformen in maatschappelijk perspectief
Deel 2 Platformen voor niet-start-ups
Hoofdstuk 6 Kansen voor bestaande organisaties
Hoofdstuk 7 Strategische vragen
Hoofdstuk 8 Checklist voor de toegevoegde waarde van platformen
Deel 3 Overheid en platformen
Hoofdstuk 9 De overheid in de platformeconomie
Hoofdstuk 10 Platformen die bijdragen aan de doelstelling van de overheid
Hoofdstuk 11 Nationale overheden en platformen
Hoofdstuk 12 De overheid als platform
Deel 4 Toekomst
Hoofdstuk 13 De potentie van de platformeconomie
Hoofdstuk 14 Naar een inclusieve platformeconomie
Hoofdstuk 15 Platformen in crisistijd
Appendix
Nawoord
Dankwoord
Lijst met platformen
Bronnen
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan