Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De economie van list en bedrog

Hoe de vrije markt ons voor de gek houdt

Paperback Nederlands 2017 9789462983533
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Al sinds Adam Smith luidt een van de basisregels van de economie dat vrije markten ons als door een onzichtbare hand voorzien van materieel welzijn. In De economie van list en bedrog plaatsen Nobelprijswinnaars George Akerlof en Robert Shiller bij dit idee een paar fundamentele vraagtekens. Zolang er winst kan worden gemaakt, spelen bedrijven via manipulatie en misleiding systematisch in op de psychologische zwakheden en onwetendheid van ons als consument. De vrije markt is niet inherent goedaardig en leidt niet vanzelf tot algemeen heil. Integendeel, hij zit vol valkuilen, trucs en prikkels om ons in de val te lokken.

Akerlof en Shiller illustreren dit idee met tientallen verhalen waaruit blijkt dat list en bedrog iedereen raakt, in bijna alle facetten van het leven. Meer dan ooit worden we door reclames verleid. We geven ons geld uit tot op de laatste cent, en vragen ons dan af hoe we de rekeningen voor de volgende maand moeten betalen. We betalen te veel voor sportscholen, auto's, huizen en creditcards. Farmaceutische bedrijven brengen dure ingenieuze producten op de markt waar we weinig aan hebben, en die soms ronduit gevaarlijk zijn.

De economie van list en bedrog geeft fascinerende details hoe manipulatie en misleiding in al deze gebieden werkzaam zijn. Daarnaast vertelt het boek over mensen die zich tegen economisch bedrog verzetten, en hoe dat bedrog met meer kennis, hervormingen en wetgeving kan worden teruggedrongen.

Specificaties

ISBN13:9789462983533
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:284
Druk:1
Verschijningsdatum:20-3-2017
Hoofdrubriek:Economie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Robert Shiller: ‘Fake nieuws is een tijdelijk verschijnsel’
Jeroen Ansink 9 mei 2017 Vrije markten zijn niet alleen een effectief mechanisme om consumenten te geven wat ze willen maar ook een uitstekend systeem om mensen te manipuleren tot aankopen die ze uiteindelijk níet willen, zegt Nobelprijswinnende econoom Robert Shiller in De economie van list en bedrog. Consumenten vertonen een keur aan kwetsbaarheden die door marketingmensen continu uitgebuit. ‘Alle soorten kattevoer smaken hetzelfde.’

Over George Akerlof

George Akerlof is hoogleraar economie aan de universiteit van Californië in Berkeley. In 2001 ontving hij de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar de invloed van informatie op de marktwerking.

Andere boeken door George Akerlof

Over Robert Shiller

Robert Shiller is auteur van Irrational Exuberance en The Subprime Solution. Hij is hoogleraar economie aan Yale University.

Andere boeken door Robert Shiller

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel I: Onbetaalde rekeningen en financiële ineenstorting
1. Ons pad ligt bezaaid met verleidingen
2. Reputatie-exploitatie en de financiële crisis

Deel II: Phishing in uiteenlopende contexten
3. Reclamemakers ontdekken hoe ze op onze zwakke plekken kunnen inzoomen
4. Geldklopperij met auto's, huizen en creditcards
5. Phishing in de politiek
6. Voedsel, medicijnen en phishing
7. Innovatie: The Good, the Bad, and the Ugly
8. Tabak en alcohol
9. Winstgevend over de kop gaan
10. Michael Milken: Phishing met junk bonds als lokaas
11. Het verzet en de verzetshelden

Deel III: Conclusie en nawoord
Conclusie: Voorbeelden en algemene lessen
Nawoord: Het belang van phishingevenwicht

Dankbetuiging
Bibliografie

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De economie van list en bedrog