Na enkele jaren in de privésector gewerkt te hebben, werd Koen Kennis in 2009 kabinetschef van viceminister-president Geert Bourgeois.
Meer over Koen KennisIedereen morgen mobiel
Pleidooi voor mobirealisme in Antwerpen en Vlaanderen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789463836395Samenvatting
Wij zijn vandaag mobieler dan ooit. Dat is een goede zaak. Er is immers een rechtstreekse link tussen onze mobiliteit, onze welvaart en ons welzijn. Maar: hoe mobiel is iedereen morgen?
De manieren waarop wij allen ons verplaatsen, veranderen drastisch. De voortdurende innovatie en technologische vooruitgang helpen ons daarbij. Tegelijkertijd hebben de inwoners – zowel in de stad als elders – scherpere verwachtingen op het vlak van duurzaamheid en leefbaarheid. Hoe verzoenen wij morgen mobiliteit met leefbaarheid en bereikbaarheid in Antwerpen en Vlaanderen, het economische hart van Europa? Hoe zorg je ervoor dat iedereen daarbij aan boord blijft?
Koen Kennis houdt als schepen voor mobiliteit van Antwerpen en voorzitter van de Antwerpse Vervoerregio al ruim tien jaar veel balletjes in de lucht. In dit boek brengt hij zijn toekomstgerichte visie, die hij omschrijft als mobirealisme.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Ten geleide — Jan Jambon, minister-president van Vlaanderen
Inleiding
DEEL I – Moderne mobiliteit is belangrijk
Over de stad als knooppunt (20), hoe files van alle tijden zijn (23), waarom de auto niet per definitie het zwarte schaap hoeft te zijn (28), hoe stadsvlucht te voorkomen (25), hoe mobiliteit en leefbaarheid elkaar kunnen versterken (30) en het belang van nabijheid en verbondenheid (33).
DEEL II – De gebruiker verleiden
Keuzevrijheid op weg (38), maar niemand reist alleen (39). Hoe verleiden (41), en hoe de weg vinden in het mobiliteitsaanbod? (42) Wie of wat kan ons daarbij helpen? (43)
DEEL III – Infrastructuur
Hoe leg je de juiste steen op de juiste plaats (48), waarom knippen geen wondermiddel is (54), hoe van veiligheid een topprioriteit te maken (57), hoe wegen zich tot elkaar verhouden, wie best waar parkeert in de stad (69), waarom fietsgedrag een hot topic (63) is en waar we blijven met al die pakjes?
DEEL IV – De modipuzzel deint uit
Steps, fietsen (115), personenwagens (90), bussen en trams (126) verschijnen tegenwoordig in alle vormen en maten in ons straatbeeld. De modipuzzel deint alsmaar uit. Alleen de voetganger verandert niet (107), en dat is misschien zijn grootste probleem. Niet sexy genoeg?
DEEL V – Helpen kiezen
De theorie versus de praktijk (144), is de bus halfvol of halfleeg? Verleiden, niet verbieden (148), en de slinger mag niet doorslaan (146).
DEEL VI – Wie trekt aan de touwtjes?
Beleid maken heeft tijd nodig. Waar ligt dat toverstokje? De vruchten van voortschrijdend inzicht en positief grensoverschrijdend gedrag in de Antwerpse Vervoerregio (171). En waar blijft dat vervoerbedrijf?
EPILOOG – Beleid vraagt tijd
Dankwoord
Bibliografie
Quotes
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan