Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Economie Tinkering With Sustainability Performance
Tinkering With Sustainability Performance
Egbert Dommerholt

Dr. Egbert Dommerholt (1957) is an expert in the field of sustainable development, the circular economy and new business models and connected to the International Business School of Hanze University of Applied Sciences Groningen.

Meer over Egbert Dommerholt
Egbert Dommerholt

Tinkering With Sustainability Performance

On the What, Why and How of Sustainable Development and the Circular Economy

Paperback Engels 2020 1e druk 9789490957209
Verkooppositie 4033Hoogste positie: 806
Verwachte levertijd ongeveer 9 werkdagen
45,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

'Tinkering'. This term probably evokes all kinds of associations. You have a goal in mind, but you don’t know exactly how to get there. It is a process of trial and error, and making choices and decisions. Often the wrong ones, but sometimes also choices and decisions that work out great. There is also something exciting about 'Tinkering', it energizes people. Pretty much the same as with the circular economy and sustainable development.

You may know in what direction you want your organization to move, but you have no idea how to shape this process. This book provides some reflection and action tools. But before you can start working on that, you first need to know what you are talking about and why you should start focusing on sustainable development and the circular economy. You might say that the goal of this book is to inspire to have impact.

Trefwoorden

duurzaamheid   circulaire economie   duurzame ontwikkeling   meervoudige waardecreatie   sustainability performance   duurzame bedrijfsmodellen   sustainable development goals   corporate sustainability   ecologie   transitie   stakeholder theory   corporate social responsibility   waarden   legitimiteit   creating shared value   strategie   milieu   leiderschap   systeemdenken   verandering   motivatie   economie   organisatiecultuur   triple bottom line   design thinking   maatschappij   organisatiekunde   club van rome   bottom-of-the-pyramid   innovatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789490957209
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:A&W Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:1-8-2020
Hoofdrubriek:Economie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Egbert Dommerholt

Dr. Egbert Dommerholt (1957) is an expert in the field of sustainable development, the circular economy and new business models and connected to the International Business School of Hanze University of Applied Sciences Groningen. He is a passionate educator who is involved in research projects and who teaches in several bachelor and master programs, amongst which the Purposeful MBA and the Energy for Society Master. Egbert obtained his PhD in 2009 from the VU University Amsterdam on the subject of 'Corporate Sustainability Performance: Constructs, Measures and Investors’ Response.

Andere boeken door Egbert Dommerholt

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

PREFACE AND ACKNOWLEDGEMENTS 3
CONTENTS 5
INTRODUCTION 8
GOALS, AND QUESTIONS THAT WILL BE ANSWERED IN THIS BOOK 8
THE TITLE OF THIS BOOK 10
UNDERLYING THOUGHT 10
HOW TO USE THE BOOK? 12
ORGANIZATION OF THIS BOOK 12
BIBLIOGRAPHY 13

CHAPTER 1: SUSTAINABLE DEVELOPMENT, WHAT ARE WE TALKING ABOUT? 15
1.1 DELIMITATION 15
1.2 PRINCIPLES 18
1.3 CLUB OF ROME 20
1.4 SMALL IS BEAUTIFUL 21
1.5 UNITED NATIONS EARTH SUMMITS 21
1.6 SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGS) 22
1.7 CONCLUSIONS 28
BIBLIOGRAPHY 29

CHAPTER 2: CORPORATE SUSTAINABILITY AND THE LIKE 31
2.1 CORPORATE SUSTAINABILITY (CS) 31
2.2 BOTTOM‐OF‐THE‐PYRAMID (BOP) 34
2.3 CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) 36
2.4 CORPORATE CITIZENSHIP (CC) 40
2.5 STAKEHOLDER THEORY 42
2.6 CREATING SHARED VALUE 44
2.7 SUSTAINABILITY GUIDELINES 46
2.8 GLOBAL COMPACT 47
2.9 THE ISO 26000 GUIDELINE 48
2.10 CONCLUSIONS 50
BIBLIOGRAPHY 51

CHAPTER 3: THE CIRCULAR ECONOMY 55
3.1 CYCLES 55
3.2 THE LEFT WING 57
3.3 THE RIGHT WING 60
3.4 THEORETICAL SUBSTANTIATION OF THE CIRCULAR‐ECONOMY CONCEPT 63
3.5 SIMILARITIES AND DIFFERENCES BETWEEN SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THE CIRCULAR ECONOMY 65
3.6 CONCLUSIONS 67
BIBLIOGRAPHY 68

CHAPTER 4: THE NEED FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THE CIRCULAR ECONOMY 71
4.1 THE PERSPECTIVES OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THEIR MUTUAL COHESION 71
4.2 SOME TRENDS AND DEVELOPMENTS IN THE SOCIAL DOMAIN 73
4.3 SOME TRENDS AND DEVELOPMENTS IN THE ECONOMIC DOMAIN 78
4.4 SOME TRENDS AND DEVELOPMENTS IN THE ECOLOGICAL DOMAIN 83
4.5 OVERVIEW OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT 2000‐2030 93
4.6 TRANSITIONS 98
4.7 CONCLUSIONS 102
BIBLIOGRAPHY 104

CHAPTER 5: WHY ORGANIZATIONS CONTRIBUTE TO SUSTAINABLE DEVELOPMENT: LEGITIMACY AND INTRINSIC MOTIVATION 107
5.1 LEGITIMACY 108
5.2 STRATEGIC RESPONSES TO INSTITUTIONAL PRESSURES 113
5.3 LEGITIMACY AND REPUTATION 116
5.4 ALL STAKEHOLDERS OR SOME? 117
5.5 INTRINSIC VS. EXTRINSIC MOTIVATION 119
5.6 CONCLUSIONS 119
BIBLIOGRAPHY 121

CHAPTER 6: WHY ORGANIZATIONS BEHAVE IN A SUSTAINABLE WAY: FINANCIAL MOTIVES AND THE ROLE OF VALUES 124
6.1 THE SUSTAINABLE PERFORMANCE ‐ FINANCIAL PERFORMANCE RELATIONSHIP 124
6.2 ORGANIZATIONAL CULTURE 127
6.3 VALUES 128
6.4 LEADERSHIP 133
6.5 CONCLUSIONS 135
BIBLIOGRAPHY 136

CHAPTER 7: HOW ORGANIZATIONS CAN CONTRIBUTE TO SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THE CIRCULAR ECONOMY: SUSTAINABILITY PERFORMANCE 140
7.1 SUSTAINABILITY PERFORMANCE 140
7.1.1 Context 141
7.1.2 Values 142
7.1.3 Strategies 143
7.2 TOWARDS AN ACTION AND REFLECTION‐ORIENTED MODEL OF SUSTAINABLE PERFORMANCE. 148
7.2.1 Regime‐oriented ‐ Single value creation (1st quadrant) 150
7.2.2 Regime‐oriented ‐ Multiple value creation (4th quadrant) 153
7.2.3 Transition‐oriented ‐ Single value creation (2nd quadrant) 154
7.2.4 Transition‐oriented ‐ Multiple value creation (3rd quadrant) 157
7.3 CONCLUSIONS 160
BIBLIOGRAPHY 161

CHAPTER 8: HOW ORGANIZATIONS CAN CONTRIBUTE TO SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THE CIRCULAR ECONOMY: BUSINESS MODELS 164
8.1 WHAT IS A BUSINESS MODEL? 164
8.2 SUSTAINABLE BUSINESS MODELS 166
8.3 SUSTAINABILITY PERFORMANCE RELATED BUSINESS MODELS 169
8.3.1 Single value creation ‐ Regime‐oriented (1st quadrant) 171
8.3.2 Multiple value creation ‐ Regime‐oriented (4th quadrant) 175
8.3.3 Transition‐oriented ‐ Single value creation (2nd quadrant) 179
8.3.4 Transition‐oriented ‐ Multiple value creation (3rd quadrant) 183
8.4 DESIGN THINKING AND VALUE MAPPING: THE VALUE IDEATION METHOD 189
8.5 CONCLUSIONS 192

BIBLIOGRAPHY 194
APPENDIX 1: SUSTAINABILITY ITEMS, SUSTAINABILITY ISSUES, ASPECTS AND DIMENSIONS 197

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Alles van waarde
    Matthias Olthaar
    Alles van waarde
    € 25,00
  • Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt
    Jona van Loenen
    Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt
    € 22,99
  • De sterkste schouders
    Reinier Kooiman
    De sterkste schouders
    € 24,99
  • De werking van de Nederlandse economie
    Jan Donders
    De werking van de Nederlandse economie
    € 29,99
  • De vrije markt bestaat niet
    Irene van Staveren
    De vrije markt bestaat niet
    € 22,99
  • Genoeg voor iedereen
    Jonas Van der Slycken
    Genoeg voor iedereen
    € 19,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Tinkering With Sustainability Performance

        Tinkering With Sustainability Performance
        Egbert Dommerholt
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Tinkering With Sustainability Performance

        Verwijder uw beoordeling