Prof. dr. Mandy van der Velde is afgestudeerd als arbeids- en organisatiepsychologe aan de Rijksuniversiteit Leiden.
Meer over Mandy van der VeldePraktijkgericht onderzoek; opzetten, uitvoeren, analyseren en rapporteren
Paperback Nederlands 2018 3e druk 9789491743955Samenvatting
In dit boek staat de relevantie van onderzoek voor de praktijk centraal. Op overzichtelijke en concrete wijze wordt uitgelegd wat onderzoek inhoudt. Praktijkgericht onderzoek; opzetten, uitvoeren, analyseren en rapporteren doorloopt de vijf fasen uit de cyclus voor praktijkgericht onderzoek.
De eerste fase behelst een probleemanalyse waarin de probleemdefinitie van de studie wordt opgesteld. Hierin worden het doel en de centrale vraagstelling van de studie bepaald in overleg met de betrokken organisatie (de opdrachtgever).
De tweede fase is het bestuderen van de bronnen en het bouwen van het conceptueel model. In deze fase staat literatuuronderzoek (wetenschappelijke, vak- en organisatieliteratuur) centraal, op basis waarvan het onderzoeksmodel wordt opgesteld.
De derde fase is het ontwerpen van het plan van aanpak. In deze fase is het zaak de studie in detail op te zetten (wordt het een vragenlijststudie onder alle afdelingen van de betrokken organisatie of worden het enkele interviews met sleutelfiguren?).
De vierde fase bestaat uit het uitvoeren van het onderzoek. Hierin worden de data verzameld (fase 4a) en vervolgens geanalyseerd (fase 4b) om het onderzoeksmodel uit de tweede fase te kunnen toetsen. In sommige gevallen wordt er in deze fase ook een interventie (bijvoorbeeld de invoering van een nieuw beoordelingssysteem) geïmplementeerd.
En ten slotte fase vijf: conclusies trekken en evalueren. In deze laatste fase worden de onderzoeksvragen beantwoord aan de hand van de resultaten en worden praktische aanbevelingen gegeven aan de opdrachtgever.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Onderzoeksperspectieven en -methoden 11
1.1 Wat is onderzoek? 11
1.2 Verschillende onderzoeksperspectieven, -methoden en -technieken 14
Referenties 22
2 De empirische en praktijkgerichte onderzoekscyclus 25
2.1 De empirische/theoriegestuurde cyclus 25
2.2 De cyclus voor praktijkgericht onderzoek 28
2.3 Opdrachtgevers bij praktijkgericht onderzoek 32
2.4 De twee cycli naast elkaar en nieuwe cycli 33
Referenties 36
Fase 1 Probleemdefinitie opstellen (probleemanalyse) 37
3 Probleemdefinitie en onderzoeksvragen 39
3.1 Wat is een probleemdefinitie? 39
3.2 Doelstelling, centrale onderzoeksvraag en deelvragen 41
3.3 Typen onderzoek 45
3.4 Typen onderzoeksvragen 46
3.5 Tips voor het opstellen van doel en vraagstelling 47
Fase 2 Bronnen bestuderen en conceptueel model bouwen 51
4 Literatuur zoeken 53
4.1 Naar welke literatuur moet u zoeken? 53
4.2 Zoeken naar literatuur 55
4.3 Verwijzen naar literatuur 58
4.4 Stappenplan literatuuronderzoek 60
5 Conceptueel model 63
5.1 Wat is een conceptueel model? 63
5.2 Typen variabelen 66
5.3 Hypothesen 68
Referenties 72
Fase 3 Plan van aanpak ontwerpen 73
6 Onderzoeksontwerp 75
6.1 Van conceptueel model naar dataverzameling: het onderzoeksontwerp 75
6.2 Populatie en steekproeftrekking 78
6.3 Meetinstrumenten: operationaliseren van variabelen en meetniveaus 85
6.4 Procedure 90
6.5 Analyses 91
6.6 Betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten 92
6.7 Onderzoeksvoorstel en gedragsregels 98
Fase 4 Onderzoek uitvoeren 103
Fase 4a Data verzamelen
Fase 4b Data analyseren
7 Kwalitatief onderzoek 105
7.1 Wat is kwalitatief onderzoek en uit welke fasen bestaat het? 105
7.2 Data verzamelen via het opstellen en afnemen van interviews (Fase 4a) 109
7.3 Data verzamelen via observaties (Fase 4a) 118
7.4 Interviewdata analyseren (Fase 4b) 120
7.5 Observatiedata analyseren (Fase 4b) 124
7.6 Voor- en nadelen van interviews en observaties 124
Referenties 127
8 Kwantitatief onderzoek 129
8.1 Data verzamelen via het opstellen en afnemen van vragenlijsten (Fase 4a) 129
8.2 Vragenlijstdata analyseren met behulp van SPSS (Fase 4b) 139
8.3 Vragenlijstdata analyseren met behulp van Excel (Fase 4b) 167 Referenties 175
Bijlage 8.1 Validiteit van een vragenlijst nagaan met een factoranalyse 176
Fase 5 Conclusies trekken 181
9 Rapporteren en aanbevelingen doen 183
9.1 Aanpak en opzet van het rapport 183
9.2 Voorblad, inhoudsopgave, samenvatting en inleiding 186
9.3 Theoretisch kader 191
9.4 Methode 192
9.5 Resultaten 195
9.6 Conclusies 200
9.7 Aanbevelingen 201
9.8 Discussie 202
9.9 Literatuurlijst en bijlagen 203
9.10 Alternatieve structuur: Kijk-Want-Dus 205
9.11 Schrijfstijl en lay-out 207
Referenties 209
10 Rapporteren en aanbevelingen doen in een presentatie 213
10.1 Voorbereiding op een presentatie van het praktijkgerichte onderzoek 213
10.2 Structuur van de presentatie 215
10.3 Geven van de presentatie 216
Index 221
Over de auteurs 217
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan