

An Baert (1967) is vijftien jaar actief als organisatiecoach. Naar aanleiding van conflicten op de werkvloer, verandering door reorganisatie, fusie, strategiewijziging of innovatie leert ze mensen omgaan met weerstand en groei.
Meer over An BaertVan binnenuit
Vijf stappen naar versnelde en duurzame groei
Paperback Nederlands 2016 9789492179203Samenvatting
Veel bedrijven en organisaties kampen met conflicten op de werkvloer. Door plotselinge veranderingen zoals een reorganisatie, een strategiewijziging, innovatie of de komst van nieuwe collega's kunnen weerstand en verstoorde werkverhoudingen ontstaan. Met als gevolg daarvan ziekteverzuim en dalende omzetcijfers.
'Van binnenuit' biedt een methode om conflicten op de werkvloer op te lossen en verstoorde verhoudingen te herstellen. Met behulp van drie principes houd je samenwerkingen tegen het licht en leg je snel en eenvoudig bloot wat je tot nu toe over het hoofd zag: datgene waardoor de situatie stagneerde of van kwaad tot erger ging. De methode helpt je om de structuur van het probleem inzichtelijk te krijgen en aanknopingspunten te vinden die leiden naar een oplossing, en daarmee tot versnelde en duurzame groei van de organisatie.
Dit praktische boek is opgebouwd als stappenplan. De theorie wordt ondersteund door zeven praktijkvoorbeelden, die als een rode draad door het boek lopen. Met de handige inlegvellen kun je ook je eigen werkomgeving en de conflicten daarin helder en overzichtelijk in kaart brengen.
Specificaties
Inhoudsopgave
Doorbraak en groei in vijf stappen
Aan de slag
Stap 1:
-De spelers in kaart brengen
Stap 2:
-De situatie aftoetsen aan drie principes
-Het tweede principe: respecteer de geldende rangorde of ordening
-Het derde principe: omarm het recht om erbij te horen
Stap 3:
-Het vraagstuk en de ideale oplossing formuleren
-Het probleem krachtig formuleren
-De oplossing kernachtig formuleren
-Een vraag stellen over de weg waarlangs de oplossing loopt
Stap 4:
-De relevante context bepalen
Stap 5:
-De oplossingsgerichte basishouding aannemen
1. Aanvaarden wat er is
2. Waarderend benoemen
3. De betrokkenen zijn expert van het probleem én de oplossing
4. Kijken vanuit multipartijdigheid
5. Zorgen voor veiligheid en vooruitgang
6. De brug bouwen waarop je loopt
7. Transverbale taal spreken
-Transfer naar implementatie
Dankwoord
Bijlagen
Bibliografie
Andere bronnen
De crowdfunding campagne
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan