
Lees verder
Oscar van Tol (1961) houdt zich sinds de afronding van de HBO-opleiding Arbeid en Organisatie bezig met de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties.
Meer over de auteursEen onbekende die jouw boodschappen afrekent bij de kassa omdat je je portemonnee hebt vergeten; een taxichauffeur die je dusdanig inspireert dat je perspectief op de wereld verandert; een ziekenhuismedewerker die in de winter rolstoelen verwarmt met kruiken; een hotelmedewerker die je kapotte koffer repareert vlak voordat je het vliegtuig instapt. Hoe vaak heb je een vriendelijke service ervaren? Was het op een vliegveld, in een restaurant of in een andere ”hospitality”-omgeving? Of gewoon op straat? Waarom maakt onverwachte service zo veel indruk? Het is de combinatie van vriendelijkheid, oplossingsgerichtheid en aandacht waardoor je je enorm geholpen voelt. De kern zit in de actie; iemand heeft jou centraal geplaatst. Iemand heeft zich, soms zelfs ongevraagd, ingeleefd in wat jij nodig hebt.
Welk leiderschap is nodig om dit te bereiken? Vanuit nieuwsgierigheid naar het antwoord op deze vraag zijn de schrijvers Oscar van Tol en Coen Schelfhorst op zoek gegaan naar antwoorden. In dit boek van Evolution Logique worden waardevolle leiderschapslessen gecombineerd met de beste inzichten uit de hospitalityindustrie en ontstaat "Hospitality Leiderschap", leiderschap vanuit een gastvrijheidsperspectief.
Het uitgangspunt hierbij is geweest om te onderzoeken wat voor wereld je kunt creëren als je de ander centraal plaatst, zoals dat in de hospitalityindustrie van nature het geval is. Dit boek is een pleidooi voor een nieuwe, empathischere stijl van leidinggeven en bestaat uit een verzameling van inspiratie, voorbeelden, anekdotes, theorie en vragen.