Lees verder
Oscar van Tol (1961) houdt zich sinds de afronding van de HBO-opleiding Arbeid en Organisatie bezig met de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties.
Meer over de auteursHospitality leiderschap
Gebonden Nederlands 2014 1e druk 9797090014048Samenvatting
Een onbekende die jouw boodschappen afrekent bij de kassa omdat je je portemonnee hebt vergeten; een taxichauffeur die je dusdanig inspireert dat je perspectief op de wereld verandert; een ziekenhuismedewerker die in de winter rolstoelen verwarmt met kruiken; een hotelmedewerker die je kapotte koffer repareert vlak voordat je het vliegtuig instapt. Hoe vaak heb je een vriendelijke service ervaren? Was het op een vliegveld, in een restaurant of in een andere ”hospitality”-omgeving? Of gewoon op straat? Waarom maakt onverwachte service zo veel indruk? Het is de combinatie van vriendelijkheid, oplossingsgerichtheid en aandacht waardoor je je enorm geholpen voelt. De kern zit in de actie; iemand heeft jou centraal geplaatst. Iemand heeft zich, soms zelfs ongevraagd, ingeleefd in wat jij nodig hebt.
Welk leiderschap is nodig om dit te bereiken? Vanuit nieuwsgierigheid naar het antwoord op deze vraag zijn de schrijvers Oscar van Tol en Coen Schelfhorst op zoek gegaan naar antwoorden. In dit boek van Evolution Logique worden waardevolle leiderschapslessen gecombineerd met de beste inzichten uit de hospitalityindustrie en ontstaat "Hospitality Leiderschap", leiderschap vanuit een gastvrijheidsperspectief.
Het uitgangspunt hierbij is geweest om te onderzoeken wat voor wereld je kunt creëren als je de ander centraal plaatst, zoals dat in de hospitalityindustrie van nature het geval is. Dit boek is een pleidooi voor een nieuwe, empathischere stijl van leidinggeven en bestaat uit een verzameling van inspiratie, voorbeelden, anekdotes, theorie en vragen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Oscar van Tol
Over Coen Schelfhorst
Inhoudsopgave
DEEL 1: WAAROM
WAAROM EEN NIEUW GEDACHTENGOED?
1.1 Waarom het oude niet meer werkt
1.2 Doorbreek de belemmeringen
1.3 Opvoeden en leiderschap lijken op elkaar
1.4 Leiderschap van de 21ste eeuw
1.5 Waarom jij het verschil maakt.
1.6 Hospitality als essentie van leiderschap
DEEL 2: HOE
HOE BEREIK JE HET “NIEUWE LEIDERSCHAP”?
2.1 Mensen zonder doelen werken aan de doelen van anderen
2.2 De kracht van visualisatie
2.3 Op zoek naar de complete mens
2.4 Jezelf en anderen begrijpen
2.5 De nieuwe definitie van synergie
2.6 Gastvrijheid als lifechanging attitude
DEEL 3: WAT
WAT MOET JE DOEN OM TE SLAGEN ALS HOSPITALITY LEIDER?
3.1 Hospitality Leiderschap
3.2 Elk jaar solliciteren op je baan
3.3 De Succescurve
3.4 Hospitality Leiderschap in de praktijk
3.5 Hospitality & de complete mens
TOT SLOT
COLOFON
LITERATUURLIJST
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan