Lees verder
Dr. Ben Tiggelaar (1969) is schrijver, docent en gedragswetenschapper. Hij studeert al 35 jaar op leiderschap, verandering en menselijk gedrag. Ben is onder meer bekend van zijn boeken (Dromen, durven, doen; De Ladder); zijn seminars (MBA in één dag); en zijn columns (elk weekend in NRC).
Meer over Ben TiggelaarDoen!
Nieuwe, praktische inzichten voor verandering en groei
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2003 1e druk 9789049103996Samenvatting
Iedereen heeft vragen over veranderen en gedrag.
- "Welke factoren beïnvloeden je gedrag bij persoonlijke veranderingen?"
- "Hoe kun je samen met anderen eindelijk die verandering doorvoeren die je zo graag wilt?"
- "Hoe kun je het succes van veranderpogingen in organisaties structureel vergroten?"
Ben Tiggelaar geeft antwoord op deze en andere vragen over verandering en groei. Praktisch, toegankelijk en gebaseerd op wetenschappelijk gedragsonderzoek. 'DOEN!' biedt veel nieuwe inzichten, praktijkvoorbeelden en een integraal stappenplan dat u zowel kunt inzetten voor persoonlijke groei als voor verandering in groepen en organisaties. Met vele anekdotes, opdrachten, checklijsten, tientallen FAQ's en 20 pakkende samenvattingen van invloedrijke wetenschappelijke studies op dit gebied. 'DOEN' is een gids in het begrijpen en leiden van uw eigen gedrag én dat van anderen.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ben Tiggelaar
Inhoudsopgave
Als je wilt kan dit je leven op z'n kop zetten'
Een korte samenvatting
Een dozijn lastige woorden
Deel 1 - Hoe veranderen echt werkt
1. Doen: de ontbrekende schakel tussen plannen en resultaten
2. De Basic Change Method: uitgangspunten voor echte verandering
3. Individueel gedrag als bouwsteen voor gezamenlijke verandering
Deel 2 - GET REAL - Formuleer doelgerichte en concrete gedragsintenties
1. Onderzoek wat mogelijk is; gebruik daarbij je verstand en je gevoel
2. Stel vast welke resultaten wenselijk zijn; gebruik daarbij je verstand en je gevoel
3. Vertaal deze resultatennaar meetbare, persoonlijke veranderingen in gewoontegedrag
4. Controleer alle voorgaande punten op gangbare vormen van zelfbedrog
5. Vraag bij deze verandering om steun aan iemand die je kunt vertrouwen
Deel 3 - MAKE PLANS - Bereid de moeilijkste verandersituaties gedegen voor
1. Bepaal welke verandersituaties het gewenste gedrag het meest zullen bemoeilijken
2. Onderzoek welke prikkels binnen deze verandersituaties het starten en doorzetten van het gewenste gedrag en meet pas later ook de resultaten
3. Bedenk extra prikkels en countergedrag om het gewenste gedrag te activeren
4. Maak een beknopt stappenplan: warming-up en start, enkele tussenstappen en een vervolg
5. Maak duidelijke afspraken over de uitvoering van het plan, met jezelf en met anderen
Deel 4 - TAKE ACTION - Begin, meet en beloon het gewenste gedrag
1. Zorg voor een dagelijkse confrontatie met belangrijke elementen uit het plan
2. Meet dagelijks eerst alleen het gewenste gedrag en meet pas later ook de resultaten
3. Zorg bij alle dingen die goed gaan, geregeld en meteen voor persoonlijke beloningen.
4. Geeft iet op als er iets misgaat, maar ga een stap terug in je plan en zet door
5. Blijf volgens plan geregeld het gedrag en de resultaten meten. Stuur bij waar nodig
Deel 5 - Aan de slag met de Basic Change Method
1. Persoonlijke verandering in de praktijk
2. Gezamenlijke verandering in de praktijk
Een wetenschappelijke basis voor gedragsverandering
Gebruikte literatuur
Index
De ateur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan