Jeroen Geelhoed is directeur Strategie en markt bij Breman Installatiegroep. Daarvoor was hij partner bij adviesbureau &samhoud. Hij schreef meerdere boeken, waaronder Plezier & prestatie, Kus de visie wakker, Creating lasting value en Briljante businessmodellen.
Meer over de auteursWat is onze naam waard?
Creëer blijvend resultaat voor klanten, medewerkers, aandeelhouders en maatschappij
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789052619965Samenvatting
Aan welke organisatie zou u uw eigen naam wel willen verbinden? Welke organisaties waardeert u om wat ze zíjn, en om wat ze dóen? Welke organisaties die u kent creëren waarde voor al hun stakeholders? Over dit soort organisaties gaat 'Wat is onze naam waard?' En vooral: hoe u zo'n organisatie wordt.
Het eenzijdig sturen op aandeelhouderswaarde uit de afgelopen tientallen jaren heeft ons niet verder gebracht dan een wereldwijde economische crisis. Een nieuw perspectief is noodzakelijk. Onze huidige economie heeft organisaties nodig die niet alleen waarde creëren voor hun aandeelhouders, maar juist ook voor hun klanten, hun medewerkers én de maatschappij waarbinnen ze opereren. Dat is beter voor iedereen.
Kan dat dan? Ja! Dit boek laat zien hoe organisaties die zich richten op al hun stakeholders op lange termijn veel succesvoller zijn dan de beurshelden van vandaag. 'Wat is onze naam waard?' laat de principes zien die ten grondslag liggen aan duurzame waardecreatie, namelijk de drie waardegolven:
- Leid de waarde;
- Manage de waarde;
- Market de waarde.
Hoe creëert u duurzame waarde? Hoe zorgt u ervoor dat alle stakeholders enthousiast zijn over je organisatie? Dit boek geeft antwoord op al deze vragen aan de hand van vele voorbeelden, inspirerende cases (waaronder Rabobank, Starbucks, Aravind Eye Hospital en Zappos) en nieuw onderzoek. Bovendien krijgt u als lezer indringende vragen voorgelegd ter zelfreflectie en tools aangereikt om zelf mee aan de slag te gaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jeroen Geelhoed
Over Salem Samhoud
Over Ingrid Smolders
Inhoudsopgave
Waarde creëren voor àlle stakeholders
Deze filosofie presteert op lange termijn acht keer beter
De golven van waarde
Leeswijzer
Bronnen voor de waardegolven
Verbind je naam aan je organisatie
DE FUNDAMENTEN VAN WAARDECREATIE
1. Waarde voor iedereen
1.1 Wat is waarde?
1.2 Waarde voor wie?
1.3 Europa: Rijnland roert zich
1.4 Amerika: Conscious Capitalism
1.5 Afrikaans management: Ubuntu
1.6 Meer waarde voor allen is meer waarde voor ieder afzonderlijk
1.7 Terugblik en vooruitblik
2. Starbucks
2.1 Hoe het allemaal begon
2.2 Groei
2.3 Pijn
2.4 Wervelwind
2.5 In de modder
2.6 Volharding
2.7 Ondernemerschap
2.8 Terugblik en vooruitblik
3. De waardegolven
3.1 Leid de waarde
3.2 Manage de waarde
3.3 Market de waarde
3.4 Terug naar Starbucks
3.5 De golven concreet gemaakt
3.6 Terugblik en vooruitblik
golf 1: leid de waarde
4. Mobiliseer energie
4.1 Wat gebeurt hier?
4.2 Urgentie en opwinding
4.3 Bronnen voor urgentie en opwinding: de waardeanalyse
4.4 De energie van de baas
4.5 Wat het níet is
4.6 Terugblik en vooruitblik
5. Neem eigenaarschap
5.1 Eigenaarschap aan de top
5.2 Wat Carlos Ghosn deed
5.3 Leidende coalitie
5.4 Laat klanten en medewerkers meedoen: online en massaal
5.5 Wat dit alles ons brengt
5.6 Meer is beter
5.7 Terugblik en vooruitblik
6. Bepaal de koers
6.1 Alignment
6.2 Visie ontwikkelen
6.3 Achmea Zorg & Gezondheid: visieproces in een fusieproces
6.4 Het businesstransformatiemodel
6.5 Ristorante D'O gooit zijn businesstransformatiemodel om
6.6 Merkpositionering
6.7 De strategiekaart
6.8 Doorvertaling van de strategie: geen dikke pakken papier
6.9 Terugblik en vooruitblik
Wrap up: Leid de waarde
golf 2: manage de waarde
7. Maak waar en verbeter
7.1 Leef de visie en het merk
7.2 Uitvoeren van de strategie
7.3 Empower ondernemerschap
7.4 Terugblik en vooruitblik
8. Zappos
8.1 Resultaten
8.2 Leid de waarde bij Zappos
8.3 Manage de waarde bij Zappos
8.4 Terugblik en vooruitblik
Wrap up: Manage de waarde
golf 3: market de waarde
9. Inspireer anderen
9.1 Don't impress, be inspirational
9.2 Inspireer wie?
9.3 Laat je zien
9.4 Deel je waarde
9.5 Inspiratieblokkades
9.6 Terugblik en vooruitblik
10. Rabobank
10.1 Blijven we een coöperatie?
10.2 Gebalanceerd prestatiemanagement
10.3 Market de waarde
10.4 Terugblik en vooruitblik
Wrap up: Market de waarde
grotere golven maken
11. Verander holistisch
11.1 Leiderschap en team
11.2 Manage de verandering
11.3 Leiderschap en het managen van de verandering bij AkzoNobel Deco Spain
11.4 Doorbraak in de cultuur
11.5 Holistisch veranderen bij de fusie Achmea en Interpolis
11.6 Terugblik en vooruitblik
12. Dr. V.
12.1 Het leven start pas na je pensionering
12.2 Iedereen zicht geven
12.3 Een briljant businesstransformatiemodel
12.4 Het leiderschap van dr. V.
12.5 Overdracht van leiderschap
Epiloog
Dankwoord
Noten
Literatuurlijst
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan