Een bonus is dat ondernemers hun eigen cultuur mogen maken. Daarover doen na de biografie van Steve Jobs - de biografie van Walter Isaacson (en de gelijknamige film) en De cirkel van David Eggers natuurlijk vele verhalen de ronde. In Disrupted (‘My Misadventure in the Startup Bubble’) voegt oud-Forbes journalist Dan Lyons er nog één aan toe.
Dit gaat echter in tegenstelling tot de roman De Cirkel over een echt bedrijf: HubSpot. Ook zo’n beleggers lieveling. En dat vereist razendsnelle groei waardoor Dan Lyons opeens verzeild raakt op de communicatie afdeling van een startup. HubSpot maakt online software voor klantrelatie management (CRM) en gebruikt sociale media en email om dit aan de man te brengen. En daar wordt de grijze Lyons in een jong team content managers opgezet. Brrrr.
Lyons legt de cultuur bloot van een Silicon Valley startup met veel kapitaal en ambitie dat een eigentijdse bedrijfscultuur probeert te maken. De eigenaren/oprichters zijn vooral bezig om de volgende financieringsronde voor te bereiden. De leiding is in handen van net afgestuurde twintigers. De 50-jarige Lyons kijkt zijn ogen uit en typt zijn vingers blauw. Niet zonder succesvol want eens een journalist altijd een journalist natuurlijk.
Het boek is vooral een spiegel. De internet bubble van de jaren ’90 is gewoon weer terug. Investeerderskapitaal wordt hard ‘verbrand’ (u weet nog wel, de beroemde en zo vereiste burnrate). De waarde van het aandeel is soms gebaseerd op, wel wat een volgende investeerder er voor geeft.
Dan Lyons heeft dit avontuur in elk geval geen windeieren gelegd. Naast dit succesvolle en humoristische boek is hij scriptschrijver van de HBO-serie Silicon Valley over natuurlijk de startup scene in The Valley.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.