Lees verder
Walter Isaacson is hoogleraar geschiedenis aan Tulane University en bekend als auteur van meerdere biografieën die alom worden geprezen. Hij schreef biografieën over onder anderen Steve Jobs, Albert Einstein en Leonardo da Vinci. Daarnaast was hij CEO van het Aspen Institute, chairman van CNN en hoofdredacteur van Time.
Meer over Walter IsaacsonSteve Jobs - de biografie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789000302734Samenvatting
De Engelse versie van dit boek is genomineerd voor 'The 2012 Financial Times and Goldman Sachs Business Book of the Year'
De biografie, die gebaseerd is op meer dan veertig gesprekken die in de loop van twee jaar met Jobs zijn gevoerd, en op interviews met meer dan honderd familieleden, vrienden, vijanden, concurrenten en collega's, bevat een weergave van het leven en de intense persoonlijkheid van een creatieve ondernemer, wiens passie voor perfectie en tomeloze energie zes industrieën compleet op hun kop hebben gezet: pc's, films, muziek, telefoons, tablet-pc's en de uitgeefwereld.
Jobs werkte aan dit boek mee, maar hij vroeg geen enkele zeggenschap over wat erin zou komen te staan, en wilde het zelfs niet lezen voordat het in de winkel lag. Er was niets wat hij er niet in wilde hebben en hij moedigde mensen aan om vrijuit te spreken. 'Ik heb een heleboel dingen gedaan waar ik niet trots op ben, bijvoorbeeld mijn vriendin zwanger maken toen ik 23 was en de manier waarop ik daarmee toen ben omgegaan,' vertelde hij. 'Maar er liggen nergens lijken in de kast die er niet uit mogen.'
Jobs spreekt openhartig, soms zelfs hard, over mensen met wie hij heeft gewerkt en tegen wie hij heeft gestreden. En zijn vrienden, vijanden en collega's geven net zozeer een oprecht beeld van zijn hartstochten, angsten, perfectionisme, verlangens, artisticiteit, streken en zijn obsessie met gezag, die zijn benadering van het bedrijfsleven en de innovatieve producten die daar het gevolg van waren, vormgaven. Jobs kon de mensen om hem heen tot grote woede en wanhoop brengen.
Zijn persoonlijkheid en zijn producten hangen echter nauw met elkaar samen, net als Apples hardware en software, als onderdelen van een geïntegreerd systeem. Zijn verhaal is dus zowel inspiratiebron als waarschuwing en staat vol lessen over innovatie, karakter, leiderschap en waarden.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (5)
Over Walter Isaacson
Inhoudsopgave
Inleiding: Hoe dit boek tot stand kwam
1. Jeugd: Verlaten en verkozen
2. Een merkwaardig stel: De twee Steve's
3. De schoolverlater: Turn on, tune in...
4. Atari en India: Zen en de kunst van het spelontwerp
5. De Apple I: Turn on, boot up, jack in...
6. De Apple II: Het begin van een nieuw tijdperk
7. Chrisann en Lisa: Hij die verlaten is...
8. Xerox en Lisa: De grafische gebruikersinterface
9. Naar de beurs: Een man van faam en fortuin
10. De Mac wordt geboren: You say you want a revolution
11. Het reality distortion field: Spelen volgens zijn regels
12. Design: Echte kunstenaars vereenvoudigen
13. Het bouwen van de Mac: De reis is de beloning
14. Sculley: De Pepsi Challenge
15. De lancering: Een deuk in het universum
16. Gates en Jobs: Als sterren elkaar kruisen
17. Icarus: What goes up…
18. NeXT: Onbegrensde Prometheus
19. Pixar: Technologie ontmoet kunst
20. Een doodgewone jongen: Love is just a four-letter word
21. Toy Story: Buzz en Woody schieten te hulp
22. De Wederkomst: En wat voor woest beest, zijn tijd eindelijk gekomen
23. Rehabilitatie: For the loser now will be later to win
24. Think Different: Jobs als iCEO
25. Designprincipes: De studio van Steve en Ive
26. De iMac: Hello (again)
27. CEO: Still crazy after all those years
28. Apple Stores: Genius Bars en Siena-zandsteen
29. De digitale hub: Van iTunes tot de iPod
30. De iTunes Store: I'm the pied piper
31. Music man: De soundtrack van zijn leven
32. Pixars vrienden: en vijanden
33. Macs in de 21e eeuw: Typisch Apple
34. De eerste ronde: Memento mori
35. De iPhone: Drie revolutionaire producten in één
36. De tweede ronde: De kanker komt terug
37. De iPad: Het post-pc-tijdperk
38. Nieuwe gevechten: En echo's van oude
39. Naar oneindigheid: De wolk, het ruimteschip en verder
40. De derde ronde: Strijd in de schemer
41. Nalatenschap: De helderste ontdekkingshemel
Bronnen
Noten
Dankbetuiging
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan