‘Managers lezen niet, die doen liever.', hoor je weleens. Door hun drukke agenda's komen veel professionals lang niet altijd toe aan het lezen van (management)boeken. Een beeld dat ik wel herken. Bij workshops en clinics waarin weleens recente managementboeken voorbijkomen van best wel bekende auteurs zie ik meestal weinig (lees: geen) herkenning. Meestal zijn de managementklassiekers zoals Covey's 7 habits, Good to Great van Jim Collins en/of Invloed van Cialdini wel bekend, maar de wat minder bekende managementboeken worden veel minder gelezen. Een bevinding die strookt met onderzoek waaruit blijkt dat hoger opgeleiden significant en dus ‘betekenisvol' minder zijn gaan lezen. Ontlezing raakt dus ook - en misschien wel vooral - managementboeken. Hoe erg is dat?
Best wel erg, want er worden belangrijke boeken geschreven en waardevolle inzichten ontwikkeld die je als professional eigenlijk niet mag missen. Natuurlijk is er onder het overweldigende aanbod van managementboeken ook veel kaf onder het koren. De kunst is dan ook om het koren op de radar te krijgen. En bewust ruimte te creëren voor het lezen van managementboeken, met als bijkomend voordeel dat je zo een belangrijk detoxmoment inbouwt voor de enorme hoeveelheid ‘schermtijd' die onontkoombaar is geworden.
Voor iedereen met te veel schermtijd en te weinig tijd voor (management)literatuur verzamelde ik daarom de meest inspirerende quotes, rake citaten en wijsheden op het gebied van onder meer management, leiderschap, klantgerichtheid, innovatie, dienstverlening en dienstbaarheid. Een boek dat een naslagwerk is voor professionals en direct praktische en verhelderende inzichten geeft en aanspoort tot momenten van reflectie en ‘zen-geving'. En wellicht aanzet tot het ontdekken van aansprekende boeken en auteurs. Daarnaast is het een inspiratiebron voor auteurs en sprekers die verlegen zitten om een aansprekende opening of treffende afsluiter van hun presentatie, tekst of speech.
Om de ruim 600 quotes van meer dan 400 auteurs eenvoudig vindbaar te maken, zijn de quotes opgedeeld in veertig thema's die op hun beurt weer zijn onverdeeld in drie categorieën: de Het-, Wij- en Ik-kant van organisaties. De Het-kant gaat vooral over de inhoud: beleid, strategie, doelen, technologie, processen, innoveren, enzovoorts. De Wij-kant raakt aan waar mensen samenwerken: de onderlinge verhoudingen, cultuur, HRM, betrokkenheid, feedback, etc. De Ik-kant gaat over individuele talenten en competenties. Daar vind je de quotes over onder meer creativiteit, kwaliteiten, leiderschap en dienstbaarheid.
In Zeg dat nog eens? staan de mooiste quotes van managementgoeroes als Peter Drucker, Stephen Covey en Ben Tiggelaar, van organisatiefilosofen zoals Frederic Laloux, Nassim Taleb en Margaret Wheatley en van klantgerichtheidkenners zoals Colin Shaw, Steven Van Belleghem en Jos Burgers, maar ook van economen zoals Kate Raworth, Daniel Kahnemann en Aaron Hurst, psychologen als Amy Edmondson, John Welwoord en Paul Verhaeghe, historici zoals Yuval Noah Harari, Rutger Bregman en Thomas Carlyle dichters zoals Kahlil Gibran, Rainer Maria Rilke en Rumi, mystici waaronder Lao Tse, Willem Glaudemans en Parker Palmer, musici zoals Jaap van Zweden, Simeon ten Holt en Simon Rattle en motivatie-experts zoals Simon Sinek, Daniel Pink en Frans de Waal. Kortom, een grasduinboek boordevol ‘food for thought' dat ook leuk is om cadeau te doen.
Eric de Haan helpt organisaties bij het ontwikkelen van hun klantgevoeligheid. Hij is als docent verbonden aan de Beeckestijn Business School en auteur van De Tao van Service en coauteur van de boeken Service Excellence en Excelleren in Service. Ook ontwikkelde hij het spel ServiceGuru en de Service Excellence Scheurkalender. Hij is de auteur van Zeg dat nog eens?
Over Eric de Haan
Voorzitter van Stichting Gouden Oor en oprichter van het Service Excellence Institute. Hij helpt als adviseur organisaties hun klantgevoeligheid integraal te ontwikkelen.