Mae kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij ‘De Cirkel’. Dit bedrijf is alles waar een jonge, net afgestudeerde van droomt: hip, sociaal, creatief en populair bij het publiek met de producten die het levert. Alles is open en meetbaar bij De Cirkel.
Als nieuw lid van de Customer Experience-afdeling, beantwoordt Mae vragen van klanten en stuurt vervolgens een klanttevredenheidsenquête terug. Haar (hoge) dagscore wordt met het hele bedrijf gedeeld (‘Newbie Mae is top!’). Niet alleen haar productiviteit is belangrijk bij De Cirkel, ook op sociaal vlak verwacht het bedrijf dat Mae deelneemt. Al snel spreekt haar baas haar aan op haar lage sociale score. Ze wordt lid van interessegroepen, gaat naar allerlei evenementen en post daar over. Er lijkt geen grens te zijn tussen werk en privé.
Mae is echter gedreven en gelooft in de waarden van het bedrijf dus ze doet hard haar best om hoog te scoren op alle vlakken. Als haar ex-vriendje kritische geluiden uit, vindt Mae hem maar saai en niet-sociaal. Ze denkt hem te helpen door over zijn bedrijf te posten en begrijpt niet dat hij dit niet waardeert. Hij vergelijkt informatieconsumptie met het eten van fast food. Gemanipuleerd, vooral veel lege calorieën en het gevoel na een digitale vreetbui is een leeg, beroerd en minderwaardig gevoel. Mae snapt niet wat ze ooit in hem zag.
Mae wordt ondertussen steeds transparanter. En het aantal beeldschermen op haar bureau neemt toe tot een lachwekkend aantal van 9. ‘Wanneer is een geheim iets goeds?’, vraagt een van de Drie Wijzen die De Cirkel leiden. Mae is het met hem eens, alleen openheid draagt bij aan veranderingen in de wereld. Ze heeft niet door dat de mensen om haar heen het gedrag veranderen, omdat ze weten dat de hele internetwereld mogelijk meekijkt en -luistert. Haar ouders duiken onder en een massale zoektocht naar haar ex-vriend (vergelijk het met een heksenjacht) heeft dramatische gevolgen.
Dave Eggers beschrijft met ‘De Cirkel’ een mogelijke toekomst van open informatie. Overdreven en vergezocht, denkt u misschien. Maar veel van wat hij beschrijft vindt nu al plaats. Hoeveel foto’s en video’s plaatsen mensen dagelijks die laten zien wat ze doen? Wie kickt er niet op een stijgend aantal volgers op Twitter? Hoe ver is de grens van privacy inmiddels opgeschoven? En hoe ver gaat het door? Dit luchtige verhaal van de jonge Mae in het bedrijf De Cirkel heeft een serieuze ondertoon en stimuleert naar ik hoop tot nadenken en discussie.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.