De auteur Rob Adams heeft uit vele bronnen geput voor het ten tonele voeren van een reeks van interessante succesvoorbeelden uit het bedrijfsleven. De voorbeelden komen zowel uit de VS als uit Europa en Nederland. De geslaagde marketingconcepten van diverse bedrijven zijn indrukwekkend. Beschreven originele en soms briljante promotiekanalen van producten leveren onverwacht succesvolle resultaten. Het is een verzameling van zeer bruikbare voorbeelden die velen van ons zo in hun eigen praktijk kunnen toepassen. De in beginsel losse onderdelen van het boek 'Branchmarking', die overigens in willekeurige volgorde gelezen kunnen worden, vormen tezamen toch een eenheid. Het boek moedigt aan om uit het dagelijkse kringetje van activiteiten te stappen en te kijken naar onverwante markten en bedrijven. De analyse van activiteiten buiten het eigen bedrijf in de ruimere kring van de eigen branche, of zelfs daarbuiten in totaal branchevreemde omgevingen, vormen een bron van inspiratie om tot nieuwe aanpak van marketing binnen het eigen bedrijf te komen. Zonder vooroordelen met een open oog naar de buitenwereld kijken levert interessante ideeën op voor het benaderen van de markt. Het is belangrijk om zich in meerdere opzichten te onderscheiden van de rest, de markt of de branche. Veel bedrijven zijn teveel bezig met de concurrentie te volgen of na te apen. Daarmee win je de marketingoorlog niet. Het centrale thema is innoveren. De vernieuwing van zowel het product, als de manier om het product aan de man te brengen. Hoe onderscheidt men zich in de markt? Kwaliteit, functionaliteit, maar vooral door het creëren van een goed gevoel. Hoe ontwikkel en presenteer je een imago waar de klant zich goed bij voelt, of een groep waar hij of zij graag bij wil horen? Ga er daarbij vanuit dat niets gek is, omdat het nog nooit gedaan is, of nog nooit heeft gewerkt. Bepaalde manieren van aanpak in andere markten, maar tot nu toe niet in de eigen markt toegepast, zouden heel goed kunnen werken. Waarom zijn ze niet eerder toegepast? Misschien kwam niet eerder iemand op het idee? Of niemand durfde het uit te proberen? Het boek 'Branchmarking' moedigt de lezer met andere woorden aan om grenzen te verleggen, nieuwe terreinen te verkennen en regelmatig te brainstormen. Hierbij is geen idee te gek. Kortom, een boek waar men na eerste lezing nog regelmatig in zal bladeren om opnieuw inspiratie op te doen.
Recensie
Branchmarking - Over inspiratie, ideeën en innovatie
Het boek 'Branchmarking' is geschreven door Rob Adams en handelt over marketing, verkoop en innovatie. Het draagt ideeën aan voor bedrijven en marketeers, hoe zich te onderscheiden in de markt. Zowel voor het verkopen van producten alsook het presenteren van jezelf . Het boek is een bron van inspiratie voor iedereen die zich wil verbeteren in de wereld waarin zij of hij opereert. Het is niet geschreven als een traditionele handleiding, die volgens een standaardstramien of methode, een bepaald denkbeeld, techniek of systeem wil aanleren. Integendeel, het is een uitgebreide verzamelingen van suggesties, ervaringen, wijze uitspraken en praktijkvoorbeelden, maar dan wel zo praktisch dat de lezer er direct mee aan de gang kan.
Marinus Grootenboer
|
4 februari 2009