Het boek zelf oogt ook zeer onderscheidend; het is creatief opgemaakt, niet de standaard witte bladzijden met zwarte letters. Als extra kleur is daar groen aan toegevoegd. De opmaak is speels en verveelt geen moment. De voorbeelden die de auteur heeft gebruikt, zijn zonder meer origineel. Vaak dienen exotische oorden als voorbeeld.
'Ga vreemd!' is absoluut een praktisch boek en ik moet zeggen daarmee af en toe kort door de bocht. De auteur is wars van theorie. Rob Adams heeft er een dikke twintig pagina's aan gewijd en kon het niet nalaten om de lezer voor dit deel van het boek te waarschuwen. Hij kwalificeert dit hoofdstuk ook als lastig. Uiteindelijk valt dit wel mee, zo zwaar of diepgaand is dit theoretische gedeelte helemaal niet.
De auteur eindigt dit korte hoofdstuk met een cynische vraag: 'en, tot het einde gekomen? Zonder er koppijn van te krijgen? De coopertest voor mensen die willen lezen over innovatie volbracht?' Eigenlijk is dit klinkklare onzin. Het boek bevat veel meer theorie dan deze twintig pagina's, maar de auteur is in staat geweest om deze dusdanig te verpakken dat het niet direct als theorie te herkennen is. Het is echter allemaal wat oppervlakkig.
Daarmee is het boek zeker geen strategisch boek, maar wel praktisch. Het levert je nieuwe invalshoeken om te komen tot nieuwe ideeën hoe je als organisatie werkelijk onderscheidend kunt worden. Naast de nodige inspiratie die je zeker opdoet, daagt het boek je ook uit. Na ieder hoofdstuk vind je een actielijst.
Neem deze met een korrel zout; de genoemde acties zijn bij elkaar opgeteld meer een samenvatting van de highlights van het betreffende hoofdstuk. Het is al bij al een heerlijk boek om eens van de gebaande paden af te wijken. Lees het luchtig door en laat de tekst op je inwerken. Neem niet alles letterlijk op. Zoals het advies om geen brainstormsessie te organiseren. Dit zou alleen leiden tot onmogelijke ideeën. Door de regels heen lees je dat dit instrument niet altijd even professioneel wordt gebruikt en dan krijg je inderdaad een zooitje, om de woorden van de auteur te gebruiken. Maar geldt dat niet voor alle instrumenten?
Innovatie is zeker geen spelletje. Het is een activiteit waarmee je met eventuele hulp van goed ingezette instrumenten werkelijk kunt komen tot onderscheidend vermogen. Dit boek zal je overtuigen van de noodzaak tot innoveren en schudt je wakker indien je denkt dat je dat wel even zult doen. Het inspireert je en daagt je uit om aan de slag te gaan. Veel succes.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.