Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Organisatievibe - 'Hier word je enthousiast van'
12 maart 2020 | Carla Verwijs

Een organisatie waar de energie vanaf spat, bevlogen medewerkers en goede ideeën die voor innovatieve producten en diensten zorgen. Utopie? Niet in Arjen Banachs overtuiging. In Organisatievibe beschrijft hij de principes voor een toekomstbestendige organisatie met een vibe.

De twee belangrijkste uitdagingen voor bedrijven zijn inspirerend werkgeverschap en innovatief ondernemerschap, aldus Banach. Vaak krijgt een van de twee de aandacht, maar beide zijn juist nodig voor een bedrijf dat kan inspelen op veranderingen. De energie die vrijkomt bij inspirerend werkgeverschap, kan worden gebruikt voor nieuwe ideeën - innovatie dus. Zes principes zorgen voor positieve energie: betekenisvol werk, autonomie, transparantie, dienend leiderschap, rituelen en psychologische veiligheid. Deze principes worden vervolgens uitgebreid uitgewerkt.

Mensen krijgen het meest energie als ze weten dat hun werk bijdraagt aan het grotere doel. Daarom is een aansprekende missie zo belangrijk. Winst maken is geen doel op zich, maar het gevolg van de impact van je bedrijf. De organisatie creëert niet alleen betekenisvol werk, het koppelt ook terug aan de medewerkers hoe hun werkzaamheden hebben bijgedragen aan de missie. Hiermee wordt de missie een cirkelmissie.

Professionals willen meer regie over hun eigen werkzaamheden. Aan de basis van autonomie ligt vertrouwen, vertrouwelijkheid en vrijheid. Onder directief leiderschap gaat dit niet lukken, dan wordt de denkkracht van medewerkers juist uitgeschakeld.

Het transparantieprincipe is heel herkenbaar. Veel medewerkers weten niet wat speelt in de organisatie. Omgekeerd hoort de top van de organisatie niet waar uitdagingen liggen. Informatie is nodig om autonoom te kunnen werken en met ideeën te komen.

Hiervoor zagen we dat directief leiderschap niet wenselijk is, maar Banach waarschuwt dat zelfsturing ook niet de heilige graal is. Leiderschap, goed uitgevoerd, heeft nog altijd een belangrijke rol in de organisatie. De meeste medewerkers hebben behoefte aan sturing in de vorm van dienend leiderschap.

Rituelen zijn een uiting van de kernwaarden. Kernwaarden (zoals betrokkenheid, integriteit) kunnen abstract zijn, door rituelen wordt het concreet. Dit kan een organisatie uitwerken in de on-boarding, in een "zo werken wij" gedragswijzer of het delen van successen. Het laatste, maar niet te onderschatten principe: psychologische veiligheid. Een organisatie waar geen gevoel van veiligheid heerst, zal nooit een energierijke organisatie zijn. Medewerkers moeten zich gehoord voelen, fouten kunnen maken. 

Arjen Banach schrijft over energie en straalt dit ook uit in zijn boek. Met name in het begin en aan het eind is dit voelbaar, door de vele voorbeelden en concrete acties. Hier word je als lezer vanzelf enthousiast van. Organisatievibe is niet alleen een boek voor HR-leiders, zoals ik in eerste instantie dacht. Iedereen die leiding geeft kan hier ideeën uithalen die het werkklimaat verbeteren. Want, wie wil niet een werkgever zijn die energie losmaakt?

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Bezoektip: Op 11 juni 2020 spreekt Arjen Banach op het seminar 'Samen vlammen - Met elkaar naar een vitale organisatie'.

Organsatievibe - Een recept
7 januari 2020 | Marthe van der Molen

Je runt de tent niet alleen. Banach noemt in Organisatievibe zes factoren die als het ware de tentstokken van de tent vormen. Zonder al deze factoren is de tent minder stabiel, minder groot, minder warm en/of minder hoog.

De factoren ‒ of tentstokken ‒ in Organisatievibe zijn niet alleen belangrijk voor ieder individu, maar vormen ook de basis van een gezamenlijke organisatiecultuur. Veel van de elementen komen overeen met het floreermodel en de veranderaanpak die ik zelf hanteer en ook gebruik.

Banach benadrukt het summum van betekenisvol werk: het hebben van een cirkelmissie: een missie die je tot in de haarvaten voelt. Een missie die je dagelijks terugziet in je werk, die energie geeft, waardoor je nog harder aan je missie kunt werken en hem nog meer waarmaakt iedere dag weer. Soms lijkt zo'n missie zo vanzelfsprekend en toch voelt niet iedereen hem. Als dat zo is moeten we terug naar de basis. Waarvoor zijn we op aard? Hoe zou het zijn als we onze missie echt zouden leven? Dat we wat we voor onze klanten doen, zelf ook naar elkaar doen? Het gesprek hierover is een belangrijke eerste stap in het terugvinden van het vertrouwen in de missie.

De bouwstenen van autonomie zijn volgens Banach: vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid. Hoe zou het zijn als onze doelen duidelijk waren? Als we met elkaar in gesprek gingen over: Wanneer voel jij dat ik jou vertrouwen geef? Welke vrijheid vind je prettig in je werk? Welke verantwoordelijkheid wil jij pakken het komende jaar?

Mooi hoe Banach transparantie - de volgende tentstok - verwoordt: ‘Openbaar maakt eigenaar'. Gesloten deuren en informatie die niemand mag hebben, creëert onbewust onveiligheid en schimmigheid in organisaties. Hoe zou het zijn als we alles deelden? Direct met elkaar communiceerden en minder roddelden? Dit geeft blijk van vertrouwen in medewerkers en maakt ook dat ze zich niet meer kunnen verschuilen achter dingen die onduidelijk zijn of niet op tijd gedeeld zijn.

Banach stelt eisen aan tentstok vier: leiderschap. Een goede leidinggevende moet te allen tijde een antwoord hebben op de vragen: Waarom ben je eigenlijk een leider? Wat is de reden dat je leiding wilt geven? Welk doel dien je? Hoe ga je dat waarmaken?

Leidinggevenden dienen volgens Banach vertrouwen in elkaar te hebben, om samen goed te kunnen beslissen. Dat is zichtbaar voor medewerkers en schept ook daar vertrouwen. Daarnaast moeten leidinggevenden investeren in luisteren en één op één gesprekken waarin het vertrouwen en vergroten van autonomie en eigenaarschap van medewerkers de focus hebben.

Banach komt in het onderdeel over rituelen op de proppen met kernwaarden. Vaak zijn er al heel mooie kernwaarden. Echter voelen ze soms aan als een lege huls. Voel je je verbonden met die kernwaarden? Hier komen rituelen om de hoek. Ze kunnen helpen verbinding te maken met de kernwaarden.

De basis aller basissen is psychologische veiligheid. Banach komt met een drietrapsraket: Zonder veiligheid, geen vertrouwen en al helemaal geen verantwoordelijkheid.

Voor verassend nieuwe inzichten hoef je Organisatievibe niet te kopen (Arjan zegt zelf ook dat hij veel theorieën aanhaalt uit andere boeken). Echter moet je het boek zeker wel lezen voor een mooie verzameling ideeën en een nieuw model en perspectief op organisatiekunde. Het is geen soft boek, er zit een hele duidelijke boodschap achter: zorg dat je toekomstbestendig wordt, of verlies als organisatie jouw ‘competitive advantage'. Banach combineert de lessen van energie (die bijvoorbeeld beschreven worden in Werkvuur van Davidson en Van der Loo) met theorie uit de innovatie- en design thinking school. Hij voegt daar nog een beetje humor en persoonlijke anekdotes aan toe. Dat is Banachs recept voor organisatievibe.

Marthe van der Molen is organisatie-adviseur bij Meauve Veerkrachtig Veranderen. Ze helpt organisaties veerkrachtiger en succesvoller te worden door teams en leiders te versterken. Hierbij maakt ze gebruik van veranderkunde, positieve psychologie en werkgeluk.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden