Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Oude boeken in nieuw jasje nieuws
24 maart 2015 | Bertrand Weegenaar

Een trend of een toevalligheid? Drie zeer succesvolle titels die (ruim) tien jaar geleden hun eerste druk zagen, zijn onlangs heruitgegeven. Scaling up, The art of the Start 2.0, en een herziene druk van Blue Ocean Strategy zouden samen met Lean Startup en Business Model Generatie de complete boekenlijst van start-ups en venture capitalists kunnen vormen.

Voeg daar het wat oudere ‘Bijbel van Silicon Valley’ en net vertaalde Het innovatie dilemma van Clayton Christensen en het actuele Waarde Propositie Ontwerp van het Osterwalder team aan toe en dan heb je alle papieren theorie, strategieën en hulpmiddelen om je heen verzameld. Maar toevallig is het niet, alle drie de boeken zijn zeer succesvol. De tijd heeft echter niet stil gestaan. Dus herzieningen, toevoegingen en herijkingen van aangereikte strategieën en technieken zijn zeker noodzakelijk.

De blauwe oceaan is de metafoor in het strategisch bedrijfsdenken geworden voor studenten en starters om een markt te onderzoeken en onderscheidend te worden ten opzichte van ‘concurrenten’ die zich in een rode oceaan bevinden. The Blue Ocean Strategy (een creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten) is een zeer succesvolle business geworden voor de auteurs en INSTEAD hoogleraren W.Chan Kim en Renée Mauborgne. Het boek staat al jaren torenhoog bovenaan uitgeeflijsten. MBA studenten wereldwijd zullen de blauwe oceaan als metafoor in hun businesscases gebruiken. De waarde van het boek in termen van gegenereerde business zal enorm zijn.

De heruitgave verschilt niet enorm van het originele werk. De toevoegingen hebben betrekking op de implementatie van het blauwe oceaan denken in bestaande, grote organisaties. Een tweede aspect is dat een blauwe oceaan ook wel eens rood gaat kleuren. Hoe vernieuw je een blauwe oceaan?

Tien jaar geleden verscheen ook de eerste versie van The Art of the Start van Guy Kawasaki. Nu dus The Art of the Start 2.0. Compleet uitgebreid en aangepast aan tien jaar nieuwe ontwikkelingen voor startende ondernemers zoals sociale media, crowdfunding en cloud computing. Kawasaki is in Europa misschien minder bekend als bedrijfsstrateeg en –coach, maar in Amerika is zijn status vergelijkbaar met die van Richard Branson. Begonnen als Apple evangelist in de jaren 80 heeft Kawasaki zich ontwikkeld tot een entrepreneur en mentor/coach met als specialismen startups en sociale media. In het Nederlands is alleen Betovering vertaald (Enchantement: over de kunst om klanten te verleiden en te houden).

The Art of the Start is een briljant boek met een mix van wijsheid, hulpmiddelen, tips en strategieën voor de startende ondernemer. Niet dat kennis The Art of Evangilizing , The Art of Rainmaking en The Art of Enduring voor meer doorgewinterde managers en ondernemers onbelangrijk zijn. Een leerzame lecture van Kawasaki over de tien fouten die ondernemers maken is hier te bekijken. Welke uitgever gaat er eens werk van maken om het werk van Kawasaki op de Nederlandse markt te brengen?

Verne Harnish staat bekend als ‘The Growth Guy’. In Nederland is hij bekend om de Gazelle-award : de prijs voor het snelst groeiende bedrijf dat jaarlijks door het FD wordt uitgereikt. Scaling up is officiële titel van de volledig herschreven Mastering the Rockefeller Habits. Dit boek van Harnish is dé gids voor bedrijven die echt willen groeien. Tientallen procenten per jaar. Jaar in jaar uit. Als je dat lukt ben je een gazelle. Harnish predikt structuur, methode en discipline. In de revisie heeft Harnish vier pijlers gekozen : People, Strategy, Execution, and Cash. Harnish zweert bij simpel en overzicht. Alles moet (en kan dus) op een pagina.

Harnish heeft zich in zijn werk laten leiden door de levensgeschiedenis van John D. Rockefeller die ‘10 habits’ ontwikkelde om zijn steeds groeiende bedrijven te kunnen managen. Deze habits doorvertaald in diverse sheets, structuren en technieken vormen de basis voor een strategie om grote groei te faciliteren. Een methode die dwingt. Als je een gazelle wilt worden is dat misschien ook wel nodig!


Geboekstaafd: De top 3 van Bart van der Kooi geboekstaafd
26 januari 2015 | Nienke van Oeveren

Bart van der Kooi is werkzaam als Social Media Consultant Crossmedia Communicatiegroep en auteur van Het social media modellenboek. Hij vertelt over zijn 3 favoriete boeken.

1 Free

Chris Anderson

‘Toen ik net afgestudeerd was, werd van Free een gratis pdf verspreid. Na zo’n veertig pagina’s gelezen te hebben, kocht ik het boek. Als je iets gratis weggeeft, kun je meer verkopen, is de boodschap van Free. Dat werkte dus ook bij mij. Tijdens mijn werk voor een regionale krant, besefte ik dat een betaalmuur niet de oplossing is. Op mijn eigen website heb ik het Free-principe wél toegepast en zo een heel lezersnetwerk verzameld dat ik in een later stadium makkelijk kon interesseren voor mijn boek. Iets gratis weggeven is een zienswijze of een strategie, het betaalt zich uiteindelijk uit.’

2 De blauwe oceaan

Chan Kim en Renée Mauborgne

‘Ook deze bekende klassieker gaat over innovatie. Het geeft een opvallend simpele voorstelling van concurrentie; je neemt een ander businessmodel zonder je strategie te veranderen. Cirque du Soleil wordt in het boek aangehaald als success story en meer recentelijk zie je de Wii, die een andere doelgroep aanboren en zo een blauwe oceaan creëren. Er zijn niet veel bedrijven die zo out-of-the box kunnen denken, terwijl de veranderende economie dat juist vereist. Vaak blijft het bij een incrementele verandering in plaats van een radicale innovatie. Het gedachtegoed van Kim en Mauborgne is actueler dan ooit.’

3 Big Bang Disruption

Larry Downes en Paul Nunes

‘Digitale ontwikkelingen gaan ontzettend snel! Social media, digitale platformen zoals apps en wereldwijde toegang tot internet en techniek, laten zien dat je marktpositie nooit meer in ijzer gegoten is. Volgens Downes en Nunes moet je op het moment van innoveren alweer nadenken over je volgende innovatie. Mislukkingen moet je accepteren. Dit boek geeft een prachtig inzicht in de gevolgen van de snel veranderende (digitale) maatschappij.


De olifant die strategie heet nieuws
2 juli 2014 | Bertrand Weegenaar

Strategie is een veelkoppig monster. Het is voor een (beginnend) managementstudent een lastig thema. Bedrijfsstrategieën, het strategieproces, marketingstrategie? Er zijn dikke boeken over geschreven en dat zal zo blijven.

Als managementstudent aan een MBA opleiding loop je tegen veel visies op rond het thema strategie. Een MBA opleiding heeft als taak om studenten een denkproces aan te leren op basis van een kennis en ervaring. De kennisbasis verzorgt de opleiding (lees: de docenten binnen het curriculum), en de ervaringsbasis ligt bij de studenten. De toepassing van alle opgedane kennis en ervaring met het strategie ligt in een uitgewerkte thesis dan wel analyseopdracht. Na de strategische analyse volgt dan de planning en de uitvoering. Ondanks de lijvige werken die kennelijk horen bij dit vak, is strategie het leukste wat er is. Het moet wel leuk gebracht worden natuurlijk.

Mijn voorkeur ligt al jaren bij Strategie safari van Henry Mintzberg, toch wel de aartsvader van het vakgebied strategie (al zullen de puristen die eer toekennen aan Michael Porter). In dit boek wordt het veelkoppig monster in al haar vormen ontleed. Een fantastisch boek waarmee u, in welke organisatievorm dan ook, veel zult herkennen. Veel MBA’s willen natuurlijk de ‘sexy’ kant benadrukken en kiezen voor het uitrollen van innovatiestrategieën. De blauwe oceaan (2005) van Chang Kim en Renée Mauborgne is dan een favoriet. Het biedt een simpel (maar niet al te concreet) handvat voor het zoeken van innovaties. Het is na bijna tien jaar in Amerika en Engeland nog steeds het nummer 1 innovatiestrategie boek. Helaas hebben de auteurs door al het onderwijs en advieswerk nog geen tijd gevonden een geüpdate versie te publiceren.

Vele strategieën gaan mank aan een goed proces. Die dikke boeken kunt u zich besparen. Kort en krachtig en vooral simpel moet Patrick Stroh gedacht hebben bij het schrijven van Business Strategy. Plan, Execute, WIN! De praktische toepasbaarheid zit in elk hoofdstuk. Met linkjes naar hele andere vakgebieden waaruit hij geleerd en geput heeft (van Hell’s Kitchen tot Shark Tank). Twee uurtjes lezen, wat zaken uit de instrumentenkoffer erbij, en in een middag staat er een basisstrategie voor welk business idee dan ook. Mintzberg maakt een diepe buiging!


Chan Kim: ‘Niet-klanten zijn belangrijk. Zij kunnen precies aangeven waarom ze jou links laten liggen' interview
5 januari 2009 | Rick Nieman

In zijn zeer succesvolle boek De blauwe oceaan beweert INSEAD-professor Chan Kim dat ieder bedrijf een nieuwe, onontgonnen markt kan vinden zonder concurrentie. En niet door ineens een briljante inval te krijgen, maar door stapsgewijs een aantal duidelijke fases te doorlopen. Zo richten bedrijven zich nu veel te veel op hun huidige klanten, terwijl ze juist zouden moeten kijken naar consumenten die hun product of dienst niet kopen! Boekcover sprak met Kim.

Wat is blauwe oceaan strategie?

De ‘Blue Ocean strategie’ is de tegenhanger van de ‘Red Ocean strategie’ wat een competitieve strategie is. Bij een competitieve strategie draait het erom dat je het beter doet dan je concurrenten. De blauwe oceaan strategie is het creëren van een nieuwe markt, waar geen concurrentie is. Kijk eens naar de geschiedenis van het bedrijfsleven. Als jij een bepaalde bedrijfstak creëert, bestaat er geen concurrentie. Zodra de bedrijfstak bestaat, doet iemand je na en begint de concurrentie. Dertig jaar geleden had niemand ooit gehoord van mobiele telefoonbedrijven, biotechnologie of beleggingsfondsen. Nu zijn het miljardenindustrieën. Iemand heeft die bedrijfstakken ooit gecreëerd, er een merknaam van gemaakt en er veel geld aan verdiend.

Hoe creëer ik een nieuwe, blauwe oceaan?

In de eerste plaats moet je erkennen dat je je in een rode oceaan bevindt. Je moet jezelf wakker schudden. Vervolgens zijn er meerdere tools om een blauwe oceaan te creëren. Daarmee kun je via een aantal stappen van de rode naar de blauwe oceaan zwemmen.

Ik ging ervan uit dat een blauwe oceaan een geïnspireerde, geniale ingeving moet zijn. Dat is dus niet zo.

Nee. Wij suggereren dat bedrijven gebruik maken van een ‘strategy canvas’, een strategieplaatje. Om dat te schilderen, heb je collectieve input nodig. Sommige suggesties komen van de researchafdeling, andere van marketing, weer andere van de fabrieksvloer. Door teams samen te stellen van mensen uit verschillende geledingen van het bedrijf, die vervolgens samen veldwerk te laten verrichten en te laten brainstormen, en de resultaten daarvan te laten beoordelen door anderen, zoals managers, je meest kritische klanten en niet-klanten, vind je vaak al snel jouw blauwe oceaan.

En dan ben je er?

Nee, dan begint het pas. Stel dat in zo’n brainstormsessie zes goede ideeën naar boven komen. Welke moet je dan kiezen? Misschien wordt slechts één ervan een commercieel succes; de andere mislukken wellicht. Je moet dus systematisch te werk gaan bij het selecteren van je ideeën. Sommige ideeën zijn spannend, maar niet lucratief.

U heeft het ook over het zoeken naar niet-klanten. Bedrijven kijken altijd juist naar hun huidige markt.

Als je bestaande klanten vraagt wat ze willen, dan is dat altijd alleen maar meer voor minder. Dat geeft je slechts beperkt inzicht. Niet-klanten kunnen precies aangeven waarom ze aarzelen om gebruik te maken van jouw dienst of product of dat zelfs nooit overwogen hebben. Dat is waar je de grote klap kan maken.

Kunt u een voorbeeld geven van wat u beschouwt als een goed uitgevoerde ‘Blue Ocean strategie’?

Een goed voorbeeld is André Rieu, de orkestleider. Hij besefte dat mensen zijn uitgekeken op de traditionele, klassieke orkesten. Die zijn voor vlinderdassen en smokings. Het is een futloze boel. Mensen gaan liever naar popconcerten. Daar kunnen ze dansen, uit hun dak gaan en meezingen met de muziek. Daarom dacht André Rieu: hoe kan ik klassieke muziek brengen als vermaak? Hij heeft zich elementen van popconcerten eigen gemaakt voor vermaak, terwijl hij wel vasthield aan de klassieke muziek. Hij heeft twee bedrijfstakken gereconstrueerd tot een blauwe oceaan. Iets dat totaal anders is en nog niet bestond.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden