Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Helping

How to offer, give, and receive help

Paperback Engels 2011 1e druk 9781605098562
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, is ingewikkelder dan op het eerste gezicht misschien lijkt. Het is gebaseerd op allerlei culturele waarden en gedragscodes, en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. Hou je daar geen rekening mee, dan is het resultaat per definitie ineffectief. Frustrerend - en onnodig.

In dit boek gaat Edgar Schein in op de subtiele psychologische en sociale dynamiek in hulprelaties. Hij laat zien waarom hulp - ondanks alle goede bedoelingen - vaak verontwaardiging of weerstand oproept, of zelfs kan worden geweigerd. Bovendien beschrijft hij de regels en afspraken die gelden voor het vormgeven en onderhouden van hulprelaties, en je eigen rol daarbij. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de afhankelijkheid van de ander en hoe reageer je op een helpende hand? In dit boek vind je de antwoorden!

- Een toegankelijk en praktisch boek over de verschillende aspecten van helpen.
- Over de dynamiek van helpen in een-op-eenrelaties, binnen teams en in organisaties.

Specificaties

ISBN13:9781605098562
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:167
Druk:1
Verschijningsdatum:14-2-2011
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Helping
Jan Boerstra | 19 oktober 2011
Een boek over helpen, wie zit daarop te wachten? Het geven en ontvangen van hulp is immers een alledaags aspect van het menselijk leven. Edgar Schein laat in zijn boek 'Helping' zien dat hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, ingewikkelder is dan het op eerste gezicht lijkt. Het is gebaseerd op culturele waarden en gedragscodes en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. En tegelijkertijd levert het zowel voor de helpende als de geholpene veel op.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
3 stemmen
1
2
0
0
0

Over Edgar Schein

Edgar H. Schein is hoofddocent en emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology. Hij deed in 1947 kandidaats onderwijskunde aan de universiteit van Chicago, aan de Stanford-universiteit doctoraal sociale psychologie, en promoveerde in 1952 aan de Harvard-universiteit in de sociale psychologie. Zijn belangrijkste onderzoeksactiviteiten speelden zich af op een groot aantal terreinen, en liepen uiteen van onderzoek naar de hersenspoeling van krijgsgevangenen in Korea en China, managementdevelopment en socialisering van organisaties, tot en met een diepgaande studie van carrières in het management. Zijn belangstelling voor de cultuur kwam in de eerste plaats voort uit zijn klinisch werk binnen organisaties waarin de cultuur buitengewoon duidelijk zichtbaar was. Hij is mede-redacteur van de prestigieuze reeks uitgaven over organisatieontwikkeling van Addison-Wesley (een initiatief van Richard Beckhard en Warren Bennis uit 1969). Andere recente boeken van hem zijn onder andere 'Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship' (1999), 'Career Survival' (Jossey-Bass Pfeiffer, 1993), en 'Organizational Culture and Leadership (tweede druk, Jossey-Bass, 1992). Schein was van 1972 tot 1981 voorzitter van de vakgroep organisatieonderzoek van de Sloan School of Management en is ten aanzien van cultuur, organisatie- en loopbaanontwikkeling adviseur geweest van een hele reeks organisaties overal ter wereld. Hij is Fellow van de American Psychological Association en de Academy of management, lid van de raad van bestuur van de Sciety for Organizational Learning en oprichter van Reflections: The SOL Journal. Hij geldt als een van de grondleggers van organisatiepsychologie.

Andere boeken door Edgar Schein

Inhoudsopgave

Preface

1. What is help?
2. Economics and theater: The essence of relationships
3. The inequalities and ambiguities of the helping relationship
4. Helping as theater: Three kinds of helping roles
5. Humble inquiry: The key to building and maintaining the helping relationship
6. Applying the inquiry process
7. Teamwork as perpetual reciprocal clients
8. Helping leaders and onganizational clients
9. Principles and tips

Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Helping