Joris Krijger deed een studiecombinatie van Filosofie, Psychologie en Film en Literatuur. Hij is nu ethiek- en AI-specialist bij de Volksbank en promovendus ethiek en AI aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij richtte de Ethische Data Science Associatie op, waar grote publieke en private organisaties de ethische dilemma’s s rond de inzet van algoritmen bespreken.
Meer over Joris KrijgerOnze kunstmatige toekomst
Wat wij willen met AI (en AI met ons)
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789000395552Samenvatting
Hoe zorgen we ervoor dat AI de juiste keuzes voor ons blijft maken?
Met de razendsnelle opkomst van AI staan we aan de vooravond van grote maatschappelijke veranderingen. AI is steeds meer onderdeel van ons dagelijks leven, zichtbaar en onzichtbaar, en gaat naar verwachting een impact hebben die zich historisch gezien het best laat vergelijken met uitvindingen als elektriciteit en internet.
Maar AI betekent niet alleen maar vooruitgang: het kan polariseren, oncontroleerbaar worden, discrimineren en botst regelmatig met onze menselijke ethiek. Dit zijn niet zomaar technische problemen die met technische oplossingen glad te strijken zijn. Al deze uitdagingen zijn inherent aan het werken met AI. De grote vragen die op ons afkomen gaan daarmee niet over wat er allemaal technologisch kan met AI, maar vooral over wat we willen en moreel wenselijk vinden.
Joris Krijger deed vijf jaar onderzoek naar verantwoorde AI en schetst zowel de technische als de ethische kant van kunstmatige intelligentie. Hij laat zien welke belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Hoe gaat onze digitale toekomst eruitzien? Voor we AI allerlei keuzes voor ons laten maken, zullen we de belangrijkste eerst zelf moeten maken. De systemen van morgen beginnen namelijk met onze keuzes vandaag.
Specificaties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan