Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789001850951. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
,

Basisboek Online Marketing

Van strategie tot conversie

Gebonden Nederlands 2021 9789001752200
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 468Hoogste positie: 11
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

- Behandelt het volledige online marketingproces;
- geschreven door meer dan twintig topspecialisten;
- meest gebruikte boek voor online marketing in het hbo!

Basisboek Online Marketing is hét standaardwerk voor het vakgebied online marketing. Het boek maakt studenten wegwijs in de theorie achter online marketing, maar ook in de technieken en media. Kortom, het volledige marketingproces!

Het boek gaat van start met het kernprocesmodel en belicht vervolgens de strategische aspecten van online marketing. Daarbij is volop aandacht voor online consumentengedrag. Hierna komen alle relevante aspecten van websites aan bod: het ontwerpen van effectieve sites, de site als distributie- of communicatiekanaal en de site als onderdeel van het product.

Deze nieuwe, vierde editie besteedt extra aandacht aan technologieën als Artificial Intelligence en Natural Language Processing. Daarnaast wijst het boek lezers nog systematischer op de noodzaak doelstellingen te kwantificeren en het rendement van digitale marketingactiviteiten permanent te meten. Door het hele boek heen zijn recente onderzoeksresultaten, technieken, bronnen en voorbeelden verwerkt. De twee basismodellen die in bijna ieder hoofdstuk terugkomen – de online marketingfunnel en het BAIA-model voor online marketingcommunicatie – worden in deze editie al in hoofdstuk 1 kort behandeld.

Er is ook een identieke Engelstalige versie met internationale voorbeelden en cases: Digital Marketing Fundamentals met ISBN 9789001749842.

Basisboek Online Marketing wordt gebruikt door meer dan driekwart van de studenten van commerciële opleidingen als Commerciële Economie, Communicatie, Small Business & Retail Management en NIMA-opleidingen. Het boek is in te zetten vanaf de propedeusefase.
Studenten vinden in de ondersteunende online omgeving o.a. toetsvragen, kennisclips en een begrippentrainer. Voor docenten staan er opdrachten, casussen, PowerPoints met figuren en tabellen en antwoorden en uitwerkingen.

Dit boek is ook beschikbaar in studiemeister (https://studiemeister.nl/). Dit platform biedt docenten de mogelijkheid de les volledig op maat aan te bieden. Met studiemeister kun je content van Noordhoff gemakkelijk combineren met eigen materiaal. Studenten vinden alle essentiële informatie op één plek en betalen bovendien alleen voor materiaal dat door de docent klaargezet wordt om het vak onder de knie te krijgen. Studiemeister geeft docenten realtime inzicht in de voortgang van de studieresultaten.

Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl (https://toetsopmaat.nl/). Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.

Specificaties

ISBN13:9789001752200
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:672
Uitgever:Noordhoff
Druk:4
Verschijningsdatum:21-1-2021
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (1)

Basisboek Online Marketing
Johan Bel RM | 19 november 2012
'Basisboek Online Marketing' van Marjolein Visser en Berend Sikkenga is een echt basisboek. De waarde van de gepresenteerde informatie is afhankelijk van je kennisniveau op het gebied van online marketing. Deze is groot als je nog niet veel kennis hebt.
Lees verder

Lezersrecensies

2.6 van de 5
116 stemmen
36
10
1
6
63

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Marjolein Visser: ‘Online marketing is een droom voor marketeers’
Hans van der Klis 9 augustus 2012 Onder leiding van Marjolein Visser RM en Berend Sikkenga SMP hebben 25 online marketingprofessionals de handen ineen geslagen om het Basisboek Online Marketing te schrijven. ‘Het is in eerste instantie bedoeld voor studenten’, zegt Visser. ‘Als studenten niet goed weten waar online marketing over gaat, dan hebben daar nog jaren ellende van. Maar ook bij professionals zien we behoefte aan een boek dat alle aspecten van online marketing in hun samenhang behandelt.’

Over Marjolein Visser

Marjolein Visser RM werd zich begin jaren negentig bewust van de baanbrekende mogelijkheden van online marketing tijdens de eerste internetcursus in Nederland. Sinds die tijd werkt zij als adviseur en interim-manager gepassioneerd aan digitale innovatie van businessmodellen en het optimaliseren van de ROI van marketing. Marjolein Visser is managing consultant van marketingadviesbureau MarketWise (www.market-wise.nl) en oprichter en eigenaar van TourWise, online marketingoplossingen voor toerisme en recreatie. Visser werkte in marketing- en directiefuncties voor onder meer De Hypothekers Associatie, Nederlandse Spoorwegen, Achmea Zilveren Kruis, Delta Lloyd, AEGON, SNS Bank en Randstad. Als marketingconsultant adviseerde zij in de afgelopen 25 jaar tientallen organisaties, vooral in financiële dienstverlening, zakelijke dienstverlening en zorg. Daarnaast is zij vakinhoudelijk coach voor CMO’s en marketingmanagers, (gast)docent aan master- en hbo-opleidingen en verzorgt zij in company trainingen en intervisiesessies. Marjolein Visser is met Berend Sikkenga initiatiefnemer en auteur van het succesvolle Basisboek Online Marketing en de boeken Social Media Management, E-business en het Engelstalige Digital Marketing Fundamentals (met Mike Berry).

Andere boeken door Marjolein Visser

Over Berend Sikkenga

Berend Sikkenga † (Senior Marketing Professional) was een gepassioneerde digital manager met bijna twintig jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde. Hij was als Director E-commerce & Grocery bij LEGO verantwoordelijk voor sales en omnichannel in de Benelux. Hij verzorgde daarnaast trainingen en gastcolleges en was meerdere jaren auteur in het Marketingfacts Jaarboek. Sikkenga startte zijn carrière bij internetadviesbureau Red Hot Minute (voorheen Booleanpark) en gaf daarna in verschillende functies leiding aan marketing-, sales- en servicemanagement bij Essent en Ziggo.

Andere boeken door Berend Sikkenga

Inhoudsopgave

1 Online marketing 13
1.1 Definitie van online marketing 14
1.2 Online marketing in relatie tot traditionele marketing 15
1.3 Online marketing en de marketingmix 17
1.4 Online marketing in relatie tot bedrijfsprocessen 19
1.5 Ontwikkeling van online marketing 20
1.6 Twee belangrijke modellen voor online marketingcommunicatie 21
1.7 Opbouw van het boek 24
Vragen en opdrachten 27
Casus: Digitale marketing bij Marriott 27

2 Strategie en businessmodellen 31
2.1 Online marketing en strategie 32
2.2 Marketingstrategie 34
2.3 Het businessmodel 37
2.4 Vaststellen van de gevolgen voor online marketing van nieuwe internettechnologie 57
Vragen en opdrachten 61
Casus: Kleertjes.com 62

3 Market sensing 67
3.1 Internetgebruik 68
3.2 Online winkelgedrag 72
3.3 Online koopproces en de online marketingfunnel 76
3.4 Gebruik van social media 89
3.5 Online marktonderzoek 94
3.6 Big data en customer insights 107
3.7 Relevante trends voor online marketing 115
Vragen en opdrachten 125
Casus: Hoe Alibaba van Singles Day profiteert 126

4 Productrealisatie 131
4.1 Klantwaarde is het doel van het productrealisatieproces 132
4.2 Cocreatie 135
4.3 Productontwikkeling, mass collaboration en crowdsourcing 137
4.4 Ontwikkelen en inrichten van online producten 141
4.5 Productverbetering 161
Vragen en opdrachten 167
Casus: Auto huren bij de buren via SnappCar 168

5 Klantacquisitie: online merkcommunicatie 173
5.1 Online marketingcommunicatie: de basis 174
5.2 Rol van online marketingcommunicatie in merkmanagement 186
5.3 Rol van social media binnen online branding 191
5.4 Contentmarketing 203
5.5 Mobiel communiceren 212
Vragen en opdrachten 221
Casus: Online branding Patagonia 222

6 Klantacquisitie: bezoekers werven via eigen of verdiende kanalen 227
6.1 Bezoekers werven voor online communicatie- en verkoopkanalen 228
6.2 Zoekmachinemarketing 230
6.3 Linkbuilding 235
6.4 Inzet van socialmediakanalen 247
6.5 E-mailmarketing 258
6.6 Marketing automation 271
Vragen en opdrachten 278
Casus: Marketing automation bij Exact 278

7 Klantacquisitie: bezoekers werven via betaalde kanalen 283
7.1 Online marketingcommunicatie via betaalde kanalen 284
7.2 Zoekmachineadverteren 285
7.3 Display advertising 302
7.4 Adverteren op sociale netwerken 321
7.5 Affiliate marketing 327
7.6 Adverteren met online games 344
Vragen en opdrachten 347
Casus: WNF-campagne ‘Oceanen’ 348

8 Klantacquisitie: verkoop en prijsbepaling 353
8.1 Kiezen van online verkoopkanalen 354
8.2 Online verkoop via webshops en apps 357
8.3 Online koopadvies 372
8.4 Online prijsbepaling 377
Vragen en opdrachten 392
Casus: De webshop Scotch & Soda kritisch beoordeeld 393

9 Orderafhandeling 399
9.1 Keuze van distributiekanalen 400
9.2 Betalen 405
9.3 Deelprocessen van orderafhandeling 418
9.4 Online service 423
Vragen en opdrachten 433
Casus: IKEA zet in op klantbeleving en selfservice 434

10 Customer relationship management 439
10.1 Online customer relationship management 440
10.2 Werken met klantgroepen 451
10.3 Klanttevredenheid en loyaliteit stimuleren 457
10.4 Verhogen van klantwaarde 464
10.5 Individuele waardeproposities 471
10.6 Social CRM 476
Vragen en opdrachten 481
Casus: Modemerk Diane von Furstenberg laat klanten zich speciaal voelen 481

11 Effectieve websites en apps ontwerpen 487
11.1 Effectiviteit van websites en apps 488
11.2 Beïnvloeden van de bezoeker 492
11.3 Website-usability 498
11.4 Webcontent en webtekst 503
11.5 Interactie en conversie 512
11.6 Effectieve landingspagina’s 516
11.7 Zoekmachineoptimalisatie (SEO) 519
11.8 Het ontwikkelen van een effectieve app 527
Vragen en opdrachten 536
Casus: Een Webby voor de Anne Frank Stichting 537

12 Digital analytics 543
12.1 Digital analytics: definitie en uitgangspunten 544
12.2 De online marketingfunnel vertaald in prestatie-indicatoren 546
12.3 Verschillende verkeersbronnen binnen digital analytics 556
12.4 Het ABC-model: de online marketingfunnel 568
12.5 Herkennen van de fase waarin de bezoeker zit 571
12.6 Socialmediametrics 573
12.7 Digital analytics in de organisatie 576
Vragen en opdrachten 580
Casus: Digital analytics in de praktijk bij Van der Valk 581

13 Planning en organisatie 585
13.1 Organiseren van online marketingactiviteiten 586
13.2 Online marketingplan 597
13.3 Projectmanagement 610
13.4 Beveiliging tegen cybercrime 624
13.5 Juridische aspecten van online marketing 626
Vragen en opdrachten 639
Casus: Online supermarkt Picnic 640

Literatuurlijst 644
Illustratieverantwoording 654
Register 656
Over de auteurs 668

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Basisboek Online Marketing