

Sarah Van Leuven is professor bij de vakgroep communicatiewetenschappen van de Universiteit Gent en directeur van het Center for Journalism Studies.
Meer over de auteursJournalistiek in maatschappelijk perspectief
Een inleiding tot journalistieke theorie en onderzoek
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789020949650Samenvatting
Dit boek biedt een overzicht van journalistieke actoren, processen en thema's, met aandacht voor de klassieke studies en hun uitdagingen in de huidige netwerkmaatschappij.
Je krijgt inzicht in wat een journalist doet, hoe redacties werken en hoe nieuwsconsumptie vandaag in elkaar zit. Wat is het profiel van een goede journalist? Hoe verloopt het nieuwsselectie en nieuwsproductieproces? En wat zijn de gangbare businessmodellen binnen de journalistiek? Ook actuele kwesties zoals fake news, generatieve AI en de steeds actievere rol van de nieuwsconsument via smartphones en sociale media komen aan bod.
Waarom?
- Krijg inzicht in de werking en rol van de journalistiek in onze samenleving, zowel vanuit klassieke als hedendaagse perspectieven
Wat?
- Het eerste Nederlandstalige handboek dat journalistiek vanuit een academische invalshoek onderzoekt
- Breed overzicht van journalistieke actoren, processen en nieuwsproductie
- Met aandacht voor actuele thema's zoals fake news en de rol van sociale media
Voor wie?
- Voor studenten journalistiek en geïnteresseerden die meer willen weten over de journalistieke wereld
Trefwoorden
journalistiek netwerkmaatschappij nieuwsselectie nieuwsproductie communicatie media brongebruik professionalisering gatekeeping generatieve ai sociale media boundary work ethiek fake news rolopvattingen mediaonderzoek globalisering massamaatschappij redactiewerk commercialisering zelfregulering profiel journalist businessmodellen nieuwsconsumptie grensoverschrijdend gedrag netwerkjournalistiek sociologische studies raad voor de journalistiek samenleving maatschappij
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Annelore Deprez
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan