Hoogleraar sociale psychologie met als expertise zelfkennis, persoonlijke ontwikkeling, feedback, beïnvloeding en gedragsverandering. Naast haar werk aan de Radboud Universiteit bekend als spreker en auteur die wetenschappelijke inzichten toegankelijk en toepasbaar maakt voor een breed publiek, middels populair-wetenschappelijke boeken, columns (jarenlang voor Intermediair) en lezingen.
Meer over de auteursSociale psychologie
Gebonden Nederlands 2022 5e druk 9789024442744Samenvatting
Hoe vormen mensen zich een beeld van anderen? Hoe kun je groepsbeslissingen en -prestaties verbeteren? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom? Dit boek bespreekt hoofdthema’s uit de sociale psychologie die zich richt op hoe mensen elkaars gedrag, gedachten en gevoelens beïnvloeden.
Naast wetenschappelijke theorieën beschrijft Sociale psychologie ook prikkelende experimenten en herkenbare situaties uit het dagelijks leven en de actualiteit. In elk hoofdstuk wordt een deelgebied onder de loep genomen. Aan de orde komen onder andere: zelfbeeld, beïnvloeding, emoties, beslissen, groepsgedrag, stereotypen, pro-sociaal en anti-sociaal gedrag. Prettige en boeiende kost voor iedereen die meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.
Over Sociale psychologie
- Geschreven door gerenommeerde experts uit Nederland.
- Prettig leesbaar, concreet en toegankelijk.
- Overzicht van de laatste wetenschappelijke inzichten.
- Uitstekend toepasbaar op de Nederlandse en Vlaamse praktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Vera Hoorens
Inhoudsopgave
Inleiding 11
1 Sociale psychologie 15
Roos Vonk
1.1 Sociale invloed 16
1.2 Het sociaal-psychologisch perspectief 31
1.3 Sociaal-psychologisch onderzoek 54
Samenvatting 58
2 Het zelf 59
Roos Vonk, Vera Hoorens en Sander Koole
2.1 Zelfkennis 60
2.2 Zelfevaluatiemotieven 81
2.3 Het interpersoonlijke zelf 99
Samenvatting 117
3 Waarneming van personen 119
Roos Vonk en Vera Hoorens
3.1 De eerste indruk 120
3.2 Non-verbaal gedrag 139
3.3 Attributie: van gedrag naar eigenschap 159
3.4 Impressievorming 182
3.5 Sociale interactie: de belanghebbende waarnemer 189
Samenvatting 193
4 Attractie en intieme relaties 195
Mariko Visserman, Vera Hoorens en Roos Vonk
4.1 Affiliatie: de mens als sociaal wezen 196
4.2 Interpersoonlijke attractie 205
4.3 Liefde en seks 221
4.4 Intieme relaties 232
4.5 De ‘donkere kant’ van relaties 244
4.6 De toekomst van relaties 248
Samenvatting 254
5 Beslissen en kiezen 257
Roos Vonk, Walter Schaeken, Marieke de Vries en Vera Hoorens
5.1 Besliskunde: hoe nemen we besluiten? 258
5.2 Heuristieken 264
5.3 Motivationele en affectieve invloeden op beslissingen 283
5.4 Descriptieve beslissingsmodellen 302
5.5 Beter beslissen 306
Samenvatting 311
6 Attitudes en overredende communicatie 313
Jacqueline Modde, Michelle van Gils, Vera Hoorens en Roos Vonk
6.1 Wat zijn attitudes? 315
6.2 Vorming van attitudes 328
6.3 Relatie tussen gedrag en attitudes 334
6.4 Hardnekkigheid van attitudes 344
6.5 Attitude-verandering 347
6.6 Theorieën over attitude-verandering door informatieverstrekking 352
Samenvatting 371
7 Beïnvloeding 373
Carolien Martijn, Joris Fonteijn en Michael Vliek
7.1 Onbewuste invloeden 375
7.2 Beïnvloeding door gedachteloosheid 382
7.3 Geregisseerde verwarring 390
7.4 Wederkerigheid 392
7.5 Consistentie en gevoelens van gebondenheid 398
7.6 Schaarste 406
7.7 Conformisme 411
7.8 Autoriteit en gehoorzaamheid 423
Samenvatting 428
8 Groepsgedrag 431
Eric Van Dijk, Daan van Knippenberg, Jeroen Camps en Jeroen Stouten
8.1 Functies van de groep 432
8.2 Invloed van de groep op het individu: hoe gedragen we ons? 440
8.3 Invloed van de groep op het individu: hoe presteren we in groepen? 442
8.4 Kiezen tussen eigenbelang en belang van de groep 449
8.5 Beslissen in groepen 462
8.6 Diversiteit en verschil van mening 474
8.7 Leiderschap in groepen 477
Samenvatting 480
9 Stereotypen 483
Ernestine Gordijn en Hedy Greijdanus
9.1 Wat is sociale categorisatie? 484
9.2 Gevolgen van sociale categorisatie: vooroordelen, stereotypen en discriminatie 492
9.3 Waarom zijn we bevooroordeeld en stereotyperen we? 501
9.4 Wat zijn de gevolgen van stereotypen voor gedrag, gevoelens en cognities? 508
9.5 Wat zijn mogelijke gevolgen voor de gestereotypeerde? 520
9.6 Hoe kunnen we vooroordelen, stereotypen en discriminatie beperken? 526
Samenvatting 533
10 Agressie en prosociaal gedrag 535
Vera Hoorens, Jacqueline Modde en Roos Vonk
10.1 Wat is agressie, wat is prosociaal gedrag? 538
10.2 De biologische oorsprong van agressie en prosociaal gedrag 541
10.3 Agressie en prosociaal gedrag als aangeleerd gedrag 552
10.4 De invloed van de situatie 560
10.5 Een geïntegreerd theoretisch model 581
10.6 Het verminderen van agressie en bevorderen van altruïsme 589
Samenvatting 594
Literatuur 595
Beeldverantwoording 659
Trefwoordenregister 661
Over de auteurs 670
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan