Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Organisatiekunde Betekenis & bullshit
Betekenis & bullshit
Stephan Ummelen

Stephan Ummelen leidde acht jaar een reclamebureau en kreeg genoeg van bullshit. Nu adviseert hij organisaties met zijn bureau Waardengedreven over identiteit, cultuur, ethiek en geloofwaardigheid in de betekeniseconomie.

Meer over Stephan Ummelen
Leo van de Voort - Je zou er cynisch van worden Leo van de Voort 16 juli 2024 De Franse filosoof Pierre-Henri Tavoillot schrijft in Comment gouverner un peuple-roi (2019) dat een democratie niet genoeg heeft aan verkiezingen, parlementaire debatten, onafhankelijke instituties en een vrije pers. Dat zijn losse elementen. Ze krijgen pas betekenis als je ze inbedt in een dieper, inhoudelijk narratief. Lees het volledige artikel
Stephan Ummelen

Betekenis & bullshit

Zingeving en marketing in de betekeniseconomie

Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789024458431
5 stemmen
Verkooppositie 3707Hoogste positie: 309
Paperback | NL € 28,75 E-book | NL € 22,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
28,75
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Veel bedrijven streven er niet langer naar zoveel mogelijk geld te verdienen. Stuk voor stuk claimen ze gedreven te worden door een maatschappelijke missie. Daarmee pogen ze antwoord te geven op een groeiende vraag naar betekenis van medewerkers en klanten.

Hoeveel van deze idealen zijn echt?
Hoeveel zijn bullshit?
En hoe maak je het onderscheid?

'Betekenis & Bullshit' doet een boekje open over hoe het gesprek over identiteit, zingeving, ethiek en organisatiecultuur ondergesneeuwd raakt door marketingdenken. Het resultaat? Organisaties beloven maatschappelijk van betekenis te zijn, maar stellen uiteindelijk teleur.

Gelukkig is er een alternatief. De verrassende inzichten en praktijkvoorbeelden in dit boek inspireren leidinggevenden én hun medewerkers om te kiezen voor minder bullshit in de zoektocht naar betekenisvol werk.

"Als alle bedrijven dit boek lezen, dan leren ze ook de echte betekenis te onderscheiden van alle bullshit die soms uitgekraamd wordt. Echte betekenis, ook in de economie, kan namelijk niet zonder ons dienstbaar op te stellen naar al het leven om ons heen. Dat kan nooit, ik herhaal, nooit met bullshit, maar altijd vanuit en met betekenis." - Kees Klomp, spreker, schrijver, onderzoeker en aanjager van de betekeniseconomie

"Wie niet wordt aangesproken door dit boek, moet zich gaan afvragen wat hij/zij eigenlijk aan het doen is. Wie erdoor geprikkeld wordt, vindt voldoende suggesties om zelf aan het werk te gaan, op weg naar een waardengedreven organisatie die past in de betekeniseconomie van de toekomst." - Paul van Tongeren, filosoof en Denker des Vaderlands (2021-2023)

Trefwoorden

betekeniseconomie   zingeving   marketing   authenticiteit   purpose   bullshit   organisatiecultuur   ethiek   geloofwaardigheid   identiteit   waarden   vertrouwen   organisatiestrategie   duurzaamheid   hypocrisie   maatschappelijke impact   corporate communication   greenwashing   waardengedreven organisaties   relatiekracht   missie en visie   medewerkersbetrokkenheid   betekenisgeving   leiderschap   kapitalisme   winstgevendheid   betekenisvolle relaties   organisatieverandering   communicatie   economie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024458431
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:216
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:13-12-2023
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (3)

recensie
Betekenis & Bullshit - ‘Een noodzakelijk boek’
Henk Jan Kamsteeg | 16 augustus 2024
Waar is het bestaansrecht van je bedrijf? Waardoor ben je echt van betekenis? Stephan Ummelen schreef een noodzakelijk boek over de betekeniseconomie, en de bullshit die we hierin veel tegenkomen: ‘Betekenis & Bullshit’.
Lees verder
recensie
Betekenis & Bullshit - Werken aan vertrouwen is nooit af
Rogier van der Wal | 9 mei 2024
Stephan Ummelen heeft een vlot lezend boek geschreven: ‘Betekenis & Bullshit’. Het eerste deel ervan: ‘Bullshit’ is bedoeld om luchtfietserij aan de kaak te stellen en lege hulzen door te prikken. Het tweede deel ‘Betekenis’ vormt de positieve spiegel van deze medaille en gaat in op hoe organisaties als ‘betekenismakers’ kunnen fungeren.
Lees verder
recensie
Betekenis & bullshit - ‘Waardevolle inzichten en handvatten’
Nico de Leeuw | 9 april 2024
Hoe komt het toch dat er bij veel organisaties nog steeds licht zit tussen het (gewenste) beeld dat ze van zichzelf creëren en het bewijs dat ze daarvoor in de praktijk leveren? Het besef zou inmiddels wel ingedaald moeten zijn dat we tegenwoordig in glazen gebouwen leven en werken.
Lees verder

Lezersrecensies

4.4 van de 5
5 stemmen
4
0
0
1
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

column
Leo van de Voort - Je zou er cynisch van worden
Leo van de Voort 16 juli 2024 De Franse filosoof Pierre-Henri Tavoillot schrijft in Comment gouverner un peuple-roi (2019) dat een democratie niet genoeg heeft aan verkiezingen, parlementaire debatten, onafhankelijke instituties en een vrije pers. Dat zijn losse elementen. Ze krijgen pas betekenis als je ze inbedt in een dieper, inhoudelijk narratief.
Artikel lezen
interview
Baseer je verhaal op de échte organisatiecultuur
Bas Hakker 21 februari 2024 Stephan Ummelen schreef ‘Betekenis & bullshit - Zingeving en marketing in de betekeniseconomie’. Een boek over de nadruk die bedrijven de laatste jaren leggen op zaken als duurzaamheid. Maar hoe oprecht zijn die waarden of purpose eigenlijk? Gaat het uiteindelijk alleen maar om geld?
Artikel lezen
preview
Betekenis & bullshit - Zingeving en marketing in de betekeniseconomie
Stephan Ummelen 22 december 2023 Veel bedrijven claimen gedreven te worden door een maatschappelijke missie, of ‘purpose’. Daarmee pogen ze antwoord te geven op een groeiende vraag naar betekenis van medewerkers en klanten. Hoeveel van deze idealen zijn écht? En hoeveel zijn bullshit? Hoe blijf je geloofwaardig als organisatie die zegt van betekenis te zijn?
Artikel lezen

Over Stephan Ummelen

Stephan Ummelen is schrijver, spreker, onderzoeker en adviseur op het gebied van waardengedreven organiseren. Met meer dan 16 jaar ervaring op het gebied van organisatie-identiteit, waarden, purpose en visie geeft hij organisaties unieke inzichten en prachtige anekdotes over hoe je betekenis centraal stelt. Én geloofwaardig houdt. Met interactie en een vleugje humor neemt Stephan zijn publiek mee en geeft verassende inzichten. Zijn boodschap? Samenwerken gaat over relaties. Relaties gaan over vertrouwen. Vertrouwen gaat over het delen van waarden.

Andere boeken door Stephan Ummelen

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Start-up 9

DEEL I BULLSHIT 14
Inleiding Bullshit 17
1. Bullshit in organisaties 22
2. Relatiekracht 36
3. Authenticiteit 60
4. Waarden 84

Intermissie: De opkomst van het ‘ik’ 106

DEEL II BETEKENIS 114
Inleiding Betekenis 117
5. Betekenis in organisaties 122
6. Betekenisgeving 136
7. Geloof, maar blijf twijfelen 166
8. De betekenisvolle organisatie 180
9. Aan de slag met betekenis 190

Slotwoord 203
Eindnoten 206
Bronnen 207
Over de auteur 215

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Het hele dorp wist het
    Rinke Verkerk
    Het hele dorp wist het
    € 23,00
  • Trots
    Martha Claeys
    Trots
    € 25,90
  • Begeleiden van transities in teams en organisaties
    Kitlyn Tjin A Djie
    Begeleiden van transities in teams en organisaties
    € 32,50
  • Werken met bevlogen medewerkers
    Wim Kweekel
    Werken met bevlogen medewerkers
    € 9,95
  • Het Voorspel - Succesvol initiatieven starten met meerdere partijen
    Jaap Walter
    Het Voorspel - Succesvol initiatieven starten met meerdere partijen
    € 32,50
  • De strijd om energie
    Roy op het Veld
    De strijd om energie
    € 22,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Betekenis & bullshit

        Betekenis & bullshit
        Stephan Ummelen
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Betekenis & bullshit

        Verwijder uw beoordeling