Het einde van de opvoeding
Paperback Nederlands 2021 24e druk 9789026356575Samenvatting
Jan Geurtz, bekend van Verslaafd aan liefde, laat in Het einde van de opvoeding zien dat de crisis in de opvoedkunde, maar vooral ook in de dagelijkse praktijk van het opvoeden, veroorzaakt wordt door een fundamentele fout in ons basisprincipe van het opvoeden. Terwijl we ons als ouders verantwoordelijk voelen voor het latere levensgeluk van onze kinderen, zijn we juist bezig hun huidige en toekomstige geluk te dwarsbomen.
'Het einde van de opvoeding' confronteert ouders met het fatale mechanisme om hun eigen jeugdproblemen te corrigeren in de opvoeding van hun kinderen, waarmee ze op een dieper niveau hun blokkades en beknellingen juist aan de volgende generatie overdragen. Met veel praktijkvoorbeelden en humor laat Jan Geurtz zien dat er een totaal andere manier van 'opvoeden' van kinderen mogelijk is.
'Het einde van de opvoeding' is bedoeld voor ouders en beroeps-opvoeders, maar ook voor oudere kinderen, en eigenlijk voor iedereen die nog weleens hinder ondervindt van zijn eigen opvoeding. En ondervinden we dat niet allemaal?
‘Word je ouder of ben je ouder en nog bezig met de “opvoeding” van je kinderen? Dan is dit het eerste boek dat je moet lezen.’ – Noeska Adriana Coaching
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1Opvoeden moet
2 Wat is opvoeden?
3Het opvoedingsparadigma
4Opvoeden versus laten opgroeien
II Ontstaan en werking van onze identiteit
5 Het ontstaan van onze identiteit
6 De schijnbare werkelijkheid van onze identiteit
7 Loskomen van je identiteit
8 De natuurlijke staat van zijn
9 Oefeningen in kijken naar wat er is
III Opvoeding en identiteit
10 De invloed van opvoeding op de identiteit
11 De invloed van de identiteit op het opvoeden
12 Een nieuw ouder-kindparadigma
IV Praktijkvoorbeelden
13 Inleiding
14 Je instellen op kinderen
15 Liefde en duidelijkheid
16 Ruzies en conflicten
17 Wat je veroordeelt, hou je in stand
18 School
19 Pijn en verdriet
20 Verslavingen
21 Zomaar wat vragen
22 Besluit
Bronvermelding en dankwoord
Andere boeken van Jan Geurtz
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan