

Prof. Dr. Maarten van Rossem is hoogleraar Nederlandse cultuur van de twintigste eeuw in internationale context aan de Universiteit Utrecht.
Meer over Maarten van RossemKapitalisme zonder remmen
Opkomst en ondergang van het marktfundamentalisme
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789046809440Samenvatting
De drie decennia na de Tweede Wereldoorlog worden wel de Gouden Jaren genoemd. Er was sprake van een aanhoudende, sterke economische groei en er werd gewerkt aan de opbouw van de moderne verzorgingsstaat.
Met de Grote Crisis van de vorige eeuw in het collectieve geheugen, zorgden overheden voor stabiele groei en volledige werkgelegenheid. In de loop van de jaren zeventig stagneerde de groei, nam de inflatie toe en begon de werkloosheid op te lopen. Economen en beleidsmakers gingen op zoek naar een nieuw economisch instrumentarium. De overheid werd van oplossing tot probleem en diende terug te treden, teneinde de markt zijn zegenrijke werk te laten doen.
Met Thatcher en Reagan triomfeerden deze nieuwe opvattingen. Na aanvankelijke successen ontspoorde het neoliberalisme in de tweede helft van de jaren negentig. De marktideologie kreeg fundamentalistische trekken en in de Amerikaanse kapitaalmarkt ontwikkelde zich een wildwestkapitalisme. Deze wildgroei leidde in 2008 tot een hartstilstand in de financiële sector: de kredietcrisis. De vraag is hoe het nu verder moet. Duidelijk is wel dat de financiële wereld er niets van heeft geleerd.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
-Het Grote Economische Compromis
-De jaren zeventig, het sleuteldecennium
-De economische grondalgen van het marktfundamentalisme
-Derivaten, de massavernietigingswapens van de financiële markten
-Reagan aan de macht
-Het kapitalisme wint op alle fronten
-Was een derde weg mogelijk?
-De kredietcrisis
-Wat nu?
Epiloog
Geraadpleegde literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan