Tom-Jan Meeus (1961) is correspondent in de VS voor NRC Handelsblad en nrc.next. Hij volgde de presidentscampagne vanaf voorjaar 2007 voor de krant en het weblog 'De race van 2008'.
Meer over Tom-Jan MeeusHaagse invloeden
Hoe de Nederlandse politiek echt werkt
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789046820339Samenvatting
Op wie moet je letten om Den Haag te begrijpen? Met die vraag in het achterhoofd loopt Tom-Jan Meeus de gangen van de macht af. Hij onderzoekt hoe het werkelijk toegaat binnen de PVV en de AIVD. Hij vertelt welke verborgen spindoctor het nieuws stuurt, welke lobbyist iedereen in zijn zak steekt, wie de machtigste ambtenaar is, wie in stilte de agenda voor de komende kabinetsperiode heeft ontwikkeld. Hij laat zien dat de democratie te koop staat en waarom politiek steeds meer trekken van reclame vertoont. 'Haagse invloeden' schetst the story behind the story: de binnenwereld van de politiek; de politiek die zelden in beeld komt.
'De stukken van Tom-Jan Meeus zijn verschrikkelijk goed.' - Joris Luyendijk
'Hij heeft een virtuoze, geestige stijl. Je zou het zelf zo willen kunnen.' - John Jansen van Galen
'Zijn zaterdagse rubriek "Haagse invloeden" is uitgegroeid tot een genre op zich.' - Juryrapport Anne Vondelingprijs
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De PVV van binnenuit
2. De groei van de minipolitiek
3. Haagse invloed als handelswaar
4. Macht die uit beeld moet blijven
5. Hoe politici hun greep op de media vergroten
6. What’s the matter with Woerden?
7. Een ander bestel met minder politiek
8. Ruimte op rechts
9. Politiek als reclame
10. De AIVD van binnenuit
Verantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan