Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen

52 bespiegelingen over ethiek op het werk

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789047004646
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Direct te downloaden

Samenvatting

Waarom gaan oprechte en gewetensvolle medewerkers soms toch over de schreef? Waardoor ontsporen integere en intelligente bestuurders? Wat zorgt ervoor dat welwillende organisaties ineens hun klanten, werknemers en aandeelhouders om de tuin leiden? De sociale psychologie heeft verrassende antwoorden op deze intrigerende, actuele vragen.

Aan de hand van wetenschappelijke experimenten en aansprekende praktijkvoorbeelden beschrijft Muel Kaptein waarom goede mensen soms verkeerde dingen doen. Maar ook hoe mensen boven zichzelf uit kunnen stijgen.

Specificaties

ISBN13:9789047004646
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:240
Druk:1
Verschijningsdatum:8-11-2011
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen
Renze J. Klamer | 27 oktober 2016
Ik was in Oost-Europa voor een training en toen werd me duidelijk gemaakt dat voor elke transactie er een deel voor ‘Sasja’ is. Die mededeling was blijkbaar grappig want er werd besmuikt om gelachen.
Lees verder
recensie
Bedrijfsethiek, maar dan leuk
Pierre de Winter | 12 april 2012
Met zijn nieuwe boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen, probeert Muel Kaptien het vak bedrijfsethiek toegankelijk te maken voor de leek. Een missie waarin hij met glans in is geslaagd.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
De boekenkast van Muel Kaptein
Joep Schrijvers 4 april 2012 Hij lang, sportief en vooral een erg toegankelijke man. Vindt van zichzelf dat hij een opgeruimd karakter heeft. Zijn werkkamer is dan ook om door een ringetje te halen. Bij zijn bureau staat een bijzondere boekenkast, die je niet snel bij een hoogleraar zult aantreffen. Hij is dus wetenschapper, maar ook consultant en beslist geen moralist. Toch weet hij alles van morele dilemma’s af. Al meer dan twintig jaar zit hij in het vak van de bedrijfsethiek. Deze keer praat bij zijn boekenkast: professor Muel Kaptein.
interview
Muel Kaptein: ‘Ik probeer altijd de steen in de vijver te zijn’
Pierre de Winter 16 januari 2012 In het boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen probeert hoogleraar Muel Kaptein zijn lezer op luchtige wijze kennis te laten maken met het onderwerp waar hij zich al twintig jaar mee bezig houdt: bedrijfsethiek. Over morele dilemma's, integriteit en de introductie van een nieuwe term: tjellen.

Over Muel Kaptein

Muel Kaptein is sinds 1991 als wetenschapper en organisatieadviseur werkzaam op het gebied van de bedrijfsethiek. Zo was hij in 1996 medeoprichter van KPMG Integrity in Nederland, de eerste commerciële adviesdienstverlening op dit gebied. In zijn huidige functie als partner bij KPMG ondersteunt hij, samen met een team van 100 adviseurs, organisaties in het doorlichten en verbeteren van hun integriteit, soft-controls, frauderisicomanagement, compliance en duurzaamheid. Kaptein is eveneens als hoogleraar Bedrijfsethiek en Integriteitmanagement werkzaam op de Erasmus Universiteit. Hij schreef ruim 30 artikelen in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Andere boeken door Muel Kaptein

Inhoudsopgave

Introductie: DSB en tjellen

De context

Factor 1: Helderheid
Factor 2: Voorbeeldgedrag
Factor 3: Uitvoerbaarheid
Factor 4: Betrokkenheid
Factor 5: Transparantie
Factor 6: Bespreekbaarheid
Factor 7: Handhaving

Ten slotte nog een tjel
Noten
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen