Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Ben jij al activist?

Organisatieverandering in de betekeniseconomie

Paperback Nederlands 2019 9789047012771
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In 'Ben jij al activist?' roept An Kramer organisaties op om actuele maatschappelijke vraagstukken in hun business centraal te zetten. In de betekeniseconomie staat winst niet meer voorop, maar gaat het om maatschappelijke impact. Dit maakt organisaties aantrekkelijk voor zowel klanten als medewerkers.

Vanuit jarenlange ervaring als veranderkundige rekt Kramer je denken op en reikt ze je verrassende, direct uitvoerbare opdrachten aan waarmee je onmiddellijk impact op jouw organisatie hebt.

'Ben jij al activist?' is een praktisch en visionair boek voor iedereen in organisaties, ongeacht positie of rol, die wil bijdragen aan een duurzame en sociale samenleving.

'Vanaf morgen denk je groot en begin je klein. Dit boek geeft inspiratie en houvast om in actie te komen. Het laat zien wat je wél kunt doen.' – Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland

'Elk voorbeeld, elk idee, elke suggestie blijft onderzoekend en maatwerk. Het boek zet me aan om na te denken over mijn activisme en inspireert me om het verder vorm te geven.' – Hans Vermaak, associate partner Twynstra Gudde

Specificaties

ISBN13:9789047012771
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:192
Druk:1
Verschijningsdatum:19-9-2019
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

Ben jij al activist? - 'Ook te gebruiken voor andere doelen'
Elly Stroo Cloeck | 30 juli 2019
Wil je de wereld beter maken? Leefbaar achterlaten voor de volgende generatie? Dan is een ‘like' op LinkedIn of Facebook niet genoeg. Dan is een maatschappelijk project in je vrije tijd óók niet genoeg.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
3 stemmen
1
2
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
An Kramer: ‘Durf andere doelen dan winst en groei centraal te stellen’
Peter Spijker 3 oktober 2019 Wanneer veranderkundige An Kramer op bezoek is bij organisaties, lijken die zich nauwelijks bezig te houden met maatschappelijke vraagstukken. Het lijkt een andere wereld dan die in haar vrije tijd, waarin zij zich – net als veel anderen- inzet voor een betere samenleving. In haar boek Ben jij al activist? wil Kramer deze werelden bij elkaar brengen en doet ze een beroep op organisaties om de actieve bemoeienis met actuele maatschappelijke vraagstukken centraal te stellen in hun bedrijfsvoering. Ze ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor activisten die een vanzelfsprekende innerlijke behoefte hebben om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
preview
Ben jij al activist? - Organisatieverandering in de betekeniseconomie
An Kramer 23 juli 2019 ‘Jeder Mensch ist ein Künstler' is een beroemde uitspraak van de kunstenaar Joseph Beuys. 'In iedere mens zit een activist', is mijn stelling. Er bestaat geen activisten-opleiding. De activist in jou is er al.

Over An Kramer

An Kramer is zelfstandig veranderkundige en organisatieactivist vanuit haar onderneming Nomadisch Veranderen. In 2017 schreef ze het boek Olifantenpaadjes, over de kracht van de informele organisatie. Daarnaast is zij als onderzoeker en docent verbonden aan SIOO en het lectoraat Change Management van de Haagse Hogeschool.

Andere boeken door An Kramer

Inhoudsopgave

Voorwoord van Maria van der Heijden 9
Voorwoord van Hans Vermaak 11
Inleiding 15
Kern van het boek 19

1. Engagement en de betekeniseconomie 21
Engagement 21
Betekeniseconomie 25
Organisaties en engagement 29
Organisaties en de betekeniseconomie 35

2. Perspectieven op organisaties en verandering 44
Je visie op organisaties bepaalt je veranderaanpak 44
Klassieke organisatiemetaforen 45
Visies op veranderen 52
Nieuwe organisatiemetaforen 56
Organiseren = veranderen = experimenteren 65

3. Collectief 71
De Ander 71
De Ander is geen diagnose 78
De Ander is een groep 81
Een divers samengesteld collectief 86
Een zichzelf organiserend collectief 96

4. Experimenterend organiseren 104
Introductie 104
Denken: missie en criteria 106
Doen: backcasting en travel light 118
Denken: reframe en reflecteer 124
Doen: zichtbaar maken en anderen betrekken 137
Continuïteit: ruimte en borgen 152

Werkboek 159
Checklist voor de activist 161
De speedvariant 163
DIY-opdrachten 164
Empathiemap 175
Activistencanvas 176
Filmpjes 178
Dankwoord 185
Literatuur 187

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ben jij al activist?