Lees verder
Marjolein Quené Marjolein Quené is historicus en bedrijfskundige. Ze werkte zowel in non-profit als profit-organisaties, bij de overheid en in de politiek, in binnen- en buitenland en met en zonder managementverantwoordelijkheid.
Meer over Marjolein QuenéVoorbij de managementmaatschappij
De invloed van management op werk, democratie en vrijheid
Gebonden Nederlands 2018 1e druk 9789047710974Samenvatting
De afgelopen jaren heeft management de wereld veroverd. Overal zijn managers te vinden die het werk beter regelen, marktconform maken of de efficiëntie verhogen en zo veel geld uit organisaties weten te halen. Alles wordt tegenwoordig gemanaged - het bedrijfsleven, het onderwijs, de zorg, de overheid, de rechtsspraak, de politiek, de schone lucht, de natuur - waardoor er veel kapot wordt gemaakt. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
In Voorbij de managementmaatschappij onderzoekt Marjolein Quené niet alleen waarom management zo aantrekkelijk is, maar kijkt ook met een kritische blik naar hoe de managementleer onze samenleving, onze manier van werken en denken zo ingrijpend heeft kunnen veranderen. Aan de hand van filosofen als Hannah Arendt en Susan Neiman biedt Quené een hoopvol alternatief. Het ís mogelijk om op een andere manier naar onze maatschappij te kijken en onder het juk van het management vandaan te komen.
‘Voorbij de managementmaatschappij is een pijnlijk feest der herkenning. Dit boek doet ons beter begrijpen in welk soort maatschappij wij tegenwoordig leven’ – Hans Achterhuis
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Marjolein Quené
Inhoudsopgave
Deel 1: De modelmanager en de managementtheorie
1. De werkwijze van McKinsey
2. Management in vogelvlucht: efficiëntie, motivatie en strategie
3. Het doel van management: waardecreatie
4. Management als dienst aan de financiële markten
5. De modelmanager: mentaliteit en gedrag
6. De modelmanager en het neoliberalisme
7. De modelmanager en deze tijd
Deel 2: Management van organisaties
8. Standaardisatie van arbeid
9. Informatietechnologie als controlemiddel
10. Standaardisatie van diensten tot producten
11. Financialisering in organisaties
12. De modelmanager als middelpunt
13. De Angelsaksische opvatting over goed bestuur
14. Tussenstand: de stille acceptatie van management
Deel 3: Management van de samenleving
15. De blik van de manager op de maatschappij
16. Openbaar management
17. Het algemeen belang geprivatiseerd
18. Politici als modelmanagers
19. Ambtenaren als middle management
20. Calculerend in alle levenssferen
21. Management ontspoord
Deel 4: Zien, beoordelen, handelen
22. De situatie onder ogen zien
23. Objectiviteit of pluriformiteit?
24. Een nieuw perspectief
Tot slot
Noten
Lijst van figuren
Lijst van casussen per hoofdstuk
Lijst van afkortingen
Personenregister
Zakenregister
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan