Lees verder
Ir. Paul de Ruijter werkt sinds 1992 fulltime als uitvoerder en begeleider van scenario- en strategieprojecten.
Meer over Paul de RuijterKlaar om te wenden
Handboek voor de strateeg
Gebonden Nederlands 2011 2e druk 9789055947126Samenvatting
Strategen zijn nodig. De wereld om ons heen verandert continu. Er is onzekerheid over de toekomst en er is behoefte aan visie. Wat brengt de toekomst? Waar gaan we heen? Wat is ons succesverhaal?
'Klaar om te wenden' is bedoeld voor iedereen die in samenwerking met anderen de toekomst op de agenda wil zetten, breder wil kijken dan alleen naar winst en verder dan de korte termijn. Paul de Ruijter beschrijft in praktische termen de acht vragen waarover we continu in gesprek moeten blijven om in een dynamische en onzekere wereld een toekomstvaste strategie te kunnen voeren.
Waarom kwam Shell sterker uit de eerste oliecrisis en hoe bereidde de Rabobank zich al in 2004 voor op de kredietcrisis? Hoe zetten multinationals de toekomst naar hun hand en hoe bereidt onze krijgsmacht zich voor op de volgende oorlog? Iedere (toekomstige) strateeg vindt in dit boek de hulpmiddelen om zijn of haar organisatie klaar te maken om te wenden.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Paul de Ruijter
Inhoudsopgave
Wat is strategie?
Wat is een organisatie?
Onzekerheid en verandering: de noodzaak van een dynamische strategie
De acht elementen van strategie
1. MISSIE EN SUCCESFORMULE: Waartoe is de organisatie op aarde en wat is de kern van haar succes
1.1 Wat is onze missie?
1.2 Wat is onze succesformule?
2. DE OMGEVING VERKENNEN: Wat gebeurt er om ons heen?
2.1 Wat is zelf, wat is omgeving?
2.2 De omgeving verkennen: zaken om rekening mee te houden
2.3 Hoe breng je de buitenwereld in kaart?
2.4 Ontwikkelingen clusteren en beschrijven
3. SCENARIO'S: In welke situaties kunnen we terechtkomen?
3.1 Wat zijn scenario's?
3.2 Kernonzekerheden in kaart brengen en een scenarioraamwerk maken
3.3 Scenario's uitwerken
3.4 Scenario's verbeelden
4. WINDTUNNELEN EN OPTIES: Is onze huidige koers toekomstvast en wat kunnen we doen?
4.1 Uitdagingen bepalen
4.2 Opties in kaart brengen en windtunnelen
4.3 Opties evalueren: robuuste opties, startopties en stopopties
4.4 Investeringsvoorstellen
5. VISIEVORMING: Waar willen we heen, wie willen we zijn?
5.1 Het nut van een visie
5.2 Een visie ontwikkelen
5.3 Een visie verwoorden en visualiseren
5.4 Een visie delen
6. ROUTEKAART: Hoe komen we daar?
6.1 Wat is een routekaart?
6.2 Een routekaart ontwerpen
6.3 Een routekaart gebruiken
7. BEWEGEN: Van praten naar doen
7.1 Strategie in de organisatie: preorganiseren
7.2 Vertellen om te bewegen
7.3 De kracht van voordoen, meedoen en aandacht geven
7.4 Stoppen
8. METEN EN SIGNALEREN: Op koers blijven
8.1 De binnen- en de buitenwereld meten
8.2 Signaleren
8.3 Meten en signaleren: wie en hoe?
8.4 Beloningsstructuren en informatiesystemen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan